يك صادركنندهي صنايع دستي: افرادي ناآگاه بهواسطهي حضور خويشاوندانشان در كشوري ديگر آثار نامناسبي را صادر ميكنند
يك صادركنندهي صنايع دستي گفت: در بخش صادرات صنايع دستي، افرادي ناآگاه فقط بهواسطهي حضور خويشاوندان خود در كشوري ديگر وارد شدهاند كه آثار نامناسبي را از ايران صادر ميكنند.
نظرعلي طالقاني در گفتوگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: اين كار افراد ناوارد به صادرات، به صنايع دستي كشور ضربه ميزند و معاونت صنايع دستي حتما بايد در انتخاب اين افراد براي همكاري در بخشهايي مانند نمايشگاهها توجه كند.
وي ادامه داد: برخي تجار ايراني در هامبورگ و كشورهاي ديگر موجب شدهاند، طرح و نقش فرش ايراني به ديگر كشورها برود و آثار بيكيفيتي توليد شوند؛ اما اكنون اروپاييها خواهان فرش با كيفيت ايراني هستند كه در اين كشور توليد شده باشد، چون چينيها كيفيت را رعايت نميكنند.
اين صادركنندهي شيشه و سراميك، وضعيت صادرات صنايع دستي را خوب ندانست و افزود: رقابت شديدي با چين در بخش صنايع دستي وجود دارد و اين مشكل فقط به ايران مربوط نميشود و حتا دامنگير كشورهايي مانند انگليس نيز شده است.
وي با اشاره به تبليغات منفي رسانههاي غربي عليه ايران، گفت: اين موضوع چندان در صادرات صنايع دستي بيتاثير نبوده و چند سالي است كه خود را به زحمت حفظ كردهايم.
طالقاني بيان كرد: مشكل صادركنندگان صنايع دستي، هزينهي بالاي غرفه در نمايشگاههاست كه خوشبختانه معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي با برنامهي خود براي حضور صادركنندگان در نمايشگاههاي بينالمللي و ارايهي غرفهي رايگان روي خط صحيحي قرار گرفته و كار درستي انجام داده است، چون دولت چين و هند نيز به صادركنندگان كشورهاي خود كمك ميكنند.
وي افزود: دولت در گذشته، رقيب بخش خصوصي در صادرات صنايع دستي بود و همواره افراد خاصي را براي اين فعاليت انتخاب ميكرد. البته دولت هيچوقت بازرگان خوبي نبوده است و پيش از اين با بخش خصوصي در صادرات رقابت ميكرد؛ اما اكنون قدم درستي براي همكاري با اين بخش برداشته است.
اين صادركنندهي صنايع دستي دربارهي استقبال كم صادركنندگان براي شركت در نمايشگاههاي بينالمللي صنايع دستي، گفت: شايد صادركنندگان به اين نتيجه رسيدهاند كه اين كار فايدهاي ندارد، چون زمان برپايي نمايشگاههاي انتخابشده با فصل فروش آثار هماهنگ نيست، اما امكان دارد، اين معاونت براي سال آينده نمايشگاههاي بهتري را انتخاب كند و افراد بيشتري همكاري كنند.
وي حضور صادركنندگان را در نمايشگاهها بهتر از توليدكنندگان ارزيابي و اظهار كرد: صادركنندگان در نمايشگاهها موفقتر عمل ميكنند و سفارشهاي خوبي ميگيرند؛ اما وقتي بازميگردند، قيمت اثر بالا رفته است. شايد اين صنعتگر محصول را با پنج درصد افزايش قيمت نسبت به نرخ قبلي بتواند بفروشد، اما يكباره 40 درصد قيمت را نميتواند افزايش داد.
طالقاني اضافه كرد: توليدكننده بهدليل افزايش قيمت مواد اوليه، كارگر و بيمه مجبور ميشود، قيمت اثر خود را افزايش دهد. بنابراين به هنرمندان درصدي پرداخت ميشود تا اثر را دست كم تا چند ماه به همان قيمت نخست بفروشند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات