• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8606-17097
  • خبرنگار : 71021

ژاپني‌هاي نگران به ايران سفر مي‌كنند؟ شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه "جاتا" ژاپن: انتقادي به غرفه‌ي ايران وارد نبود

ژاپني‌هاي نگران به ايران سفر مي‌كنند؟
شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه "جاتا" ژاپن:
انتقادي به غرفه‌ي ايران وارد نبود
ايران دومين حضور خود را در چهل‌وهشتمين نمايشگاه گردشگري جاتا 2007 ژاپن درحالي تجربه كرد كه شركت‌كنندگان ايراني در اين نمايشگاه مانند سال گذشته به اثرهاي تبليغات رسانه‌ها در تصميم آژانس‌ها و گردشگران اين كشور براي سفر به ايران اشاره‌اي داشتند. به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اگرچه مسؤولان كشور درباره‌ي سفر ده‌ها هزار ژاپني به ايران صحبت مي‌كنند و مسؤولان انجمن گردشگري ژاپن (جاتا) به برقراري همكاري‌هاي گردشگري و فعاليت بيشتر توراپراتورهاي ژاپني در ايران اميدوارند، اما بازار ژاپن در سال‌هاي گذشته متاثر از تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي بوده است. اكبر غمخوار ـ يكي از شركت‌كنندگان در غرفه‌ي ايران در نمايشگاه گردشگري جاتا ـ با ارزيابي مثبت از نحوه‌ي حضور و چگونگي برپايي غرفه‌ي ايران در اين نمايشگاه به خبرنگار ايسنا گفت: اقلام تبليغاتي مناسبي امسال در نمايشگاه جاتا ازسوي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ارايه شدند و گروه موسيقي سنتي ايران و چايخانه‌ي برپاشده در غرفه‌ نيز با استقبال بسيار ژاپني‌ها مواجه شدند. وي ادامه داد: همكاري سازمان‌هاي حاضر، مطلوب و بازديدكنندگان غرفه‌ي ايران زياد بودند؛ اما مشكل اصلي با وجود علاقه‌ي ژاپني‌ها براي سفر به ايران، تاكيدهاي عناصر دولتي براي محدوديت در سفر به ايران بود. غمخوار افزود: رسانه‌هاي ژاپن تبليغات منفي عليه ايران انجام مي‌دهند و بايد مقامات عالي‌رتبه‌ي ايران به اين موضوع بپردازند تا گردشگران ژاپن به‌راحتي به ايران بتوانند سفر كنند. اين مدير دفتر خدمات مسافرتي اظهار داشت: براساس گزارش‌هاي موجود، در سال 2006 ميلادي 17 ميليون نفر ژاپني به كشورهاي ديگر سفر كردند و پيش‌بيني شده است تا پايان سال 2007 ميلادي حدود 20 ميليون ژاپني به خارج از اين كشور سفر كنند، درحالي‌كه سهم ايران از اين بازار كمتر از 10 هزار نفر است و اين تعداد اصلا قابل توجه نيست. او بيان كرد: اگر مقامات عالي‌رتبه‌ي كشور، مسايل را رفع كنند، زمينه‌ي جذب مسافر از ژاپن وجود دارد و گردشگران اين كشور براي سفر به ايران علاقه‌مندند. همچنين حضور ايران در رسانه‌هاي ژاپن ضعيف است كه بايد به اين موضوع توجه شود. غمخوار با اشاره به محدوديت پرواز و نبودن خط پروازي مستقيم به ژاپن، افزود: در طول هفته، دو پرواز غير مستقيم از ايران و از طريق پكن و سئول به ژاپن صورت مي‌گيرند كه اين مسير طولاني است؛ اما اگر پرواز مستقيم برقرار شود، زمينه‌ي جذب گردشگر فراهم خواهد شد. البته ژاپني‌ها نسبت به امنيت هواپيماهاي ايران نگران هستند. حسن انصاري ـ يكي ديگر از شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه جاتا 2007 ـ نيز معدل غرفه‌ي ايران را در اين نمايشگاه نسبت به نمايشگاه‌هاي گذشته، خوب ارزيابي كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: اقلام تبليغاتي مناسبي به زبان ژاپني در اين نمايشگاه ارايه شده بودند. تهيه‌ي تبليغات ملي توسط دولت همواره آرزوي بخش خصوصي بوده كه اكنون در سطح وسيع در اين نمايشگاه انجام شده است. وي حضور ايران را در اين نمايشگاه با توجه به طراحي و برنامه‌ريزي مناسب، موثر و مفيد دانست و بيان كرد: در اين نمايشگاه، ديدارهاي خوبي با مسؤولان سازمان‌هاي گردشگري و غرفه‌هاي كشورهاي ديگر انجام شدند و نگرش آژانس‌ها بهتر از گذشته بود. ايران نيز حضوري با شكوه و فعال در اين نمايشگاه داشت و مسؤولان ايراني با بخش خصوصي همكاري صميمانه‌اي داشتند. اين مدير دفتر خدمات مسافرتي با اشاره به ديداري كه با معاون جاتا داشته است، ادامه داد: در اين ديدار، معاون جاتا اعلام كرد كه مصمم هستند، آژانس‌هاي ژاپني با طرف‌هاي ايراني خود همكاري خوبي داشته و به حرف‌هاي ديگر كشورها توجهي نداشته باشند. همچنين مطرح شد كه با تعاملات گردشگري، سياست‌ها را مي‌توان تعديل كرد. انصاري اضافه كرد: محدوديت در كشورهاي مختلف براي سفر نكردن به كشوري، يك جنبه‌ي كار است و موضوع اصلي، علاقه‌مندي اتحاديه‌ي گردشگري مانند جاتا براي همكاري است كه مثبت ارزيابي مي‌شود. اين شركت‌كننده در نمايشگاه جاتا 2007 كه حدود 12 سال در اين بازار فعاليت دارد، اظهار داشت: ‌ژاپن بازار سختي است و گردشگران اين كشور چارچوب و استانداردهاي خاصي براي سفر دارند. بنابراين تعامل با اين بازار آسان نيست و در اين ميان، تبليغات منفي رسانه‌ها در تضعيف همكاري‌هاي گردشگري تاثيرگذار است. وي افزود: با توجه به حضور ايران در نمايشگاه امسال، انتظار مي‌رود، گردشگري ايران از بازار ژاپن در سال جديد موفق‌تر باشد. يكي ديگر از شركت‌كنندگان در نمايشگاه جاتا بيان كرد: غرفه‌ي ايران نسبت به سال‌هاي گذشته، بهتر بود و برنامه‌ريزي آن كمبودي نداشت، بنابراين هيچ انتقادي به آن نمي‌شود. امير اعتمادي ادامه داد: ژاپني‌ها از غرفه‌ي ايران بازديد مي‌كردند، اما تصميم‌گيري آنها براي سفر به كشور ما با احتياط است. وي با بيان اين‌كه تبليغ گسترده‌اي از ايران تاكنون در بازار ژاپن صورت نگرفته است، گفت: هنگامي كه از ژاپني‌ها پرسيده مي‌شد، بيشترين آمار سفر شما به كدام كشور است، به فلسطين اشغالي اشاره مي‌كردند؛ درحالي‌كه ايران از آن سرزمين براي گردشگران امن‌تر است، اما چون تبليغي نمي‌شود، آنها از اين موضوع اطلاع ندارند. به گفته‌ي اعتمادي، در طول يك هفته حضور در ژاپن براي نمايشگاه جاتا، حدود سه بار اخبار نگران‌كننده و منفي از ايران در رسانه‌هاي آن كشور پخش شدند كه تاثيرگذار بودند؛ اما بايد توجه داشت، حضور ايران در چنين فضاهاي بين‌المللي همراه تبليغات گسترده براي خنثا شدن اين اخبار موثر است. وي اضافه كرد:‌ فعاليت‌هاي نمايشگاهي و تهيه‌ي اقلام تبليغاتي در نمايشگاه گردشگري ژاپن امسال نسبت به گذشته، بهتر شده بود و فقط بايد تبليغات گسترده و وب‌سايت‌هايي براي مراجعه‌ي آسان گردشگران با هدف كسب اطلاعات بيشتر و برقراري ارتباط طراحي شوند. محمود فرزانه نيز به‌عنوان شركت‌كننده‌اي از ايراني در نمايشگاه گردشگري ژاپن، حضور امسال را با توجه به استقبال صورت‌گرفته، بهتر از گذشته ارزيابي و تاكيد كرد: بازار ژاپن با 17 ميليون گردشگر، تعداد بازنشستگان اين كشور و علاقه‌ي آنها به تورهاي فرهنگي براي ايران بسيار خوب است و اگر در آينده‌، هماهنگي‌هايي صورت گيرند و تورليدرهايي به زبان ژاپني آموزش داده شوند و تنوع رستوران‌ها و ظرفيت اقامت افزايش يابند، سهم مناسبي را از اين بازار مي‌توان به‌دست آورد. به گزارش ايسنا، انجمن شركت‌هاي گردشگري ژاپن «جاتا» در سال 1959 ميلادي توسط وزارت حمل و نقل اين كشور با هدف ايجاد هماهنگي ميان موسسه‌هاي گردشگري در داخل و خارج اين كشور و توسعه‌ي گردشگري تشكيل شده است. اكنون يك‌هزار و 218 آژانس، عضو فعال اين انجمن هستند و 92 شركت و سازمان و يك‌هزار و 26 آژانس، هتل و شركت‌هاي حمل و نقل خارجي با اين انجمن ارتباط دارند. در نمايشگاه سال گذشته حدود 800 موسسه و نهاد مرتبط با گردشگري از 131 كشور جهان شركت كردند و بيش از 106 هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كردند. نمايشگاه جاتا يكي از موثرترين نمايشگاه‌هاي گردشگري در قاره‌ي آسياست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha