ماركو گريگوريان، هنرمندي، با سواد هنري بسيار بود كه به فرهنگ عاميانهي مردم كشورش - ايران - توجه داشت.
سيدمحمد احصايي در پي درگذشت هنرمند نقاش پيشروي ايراني با بيان اين مطلب در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: گريگوريان ازجمله هنرمنداني بود كه از سواد، انرژي و پتانسيل هنري بسيار بالايي برخوردار بود و جداي از آثار كاهگلي و آوانگاردش كه شتاب زيادي نيز داشتند و در آن به فرهنگ عامه مردم توجه كرده بود، هنرش اورجينال و منحصر به فرد بود.
وي اضافه كرد: با وجود آنكه او هنرمندي ارمنيتبار بود، خاستگاه آثاري كه خلق ميكرد، ريشه ايراني داشت.
احصايي، ماركو گريگوريان را جزو نخستين كساني دانست كه به جمعآوري آثار قهوهخانهيي اقدام كردهاند. بهزعم او، اين امر، از نكات مهم و قابل توجهي است كه حكايت دارد ماركو هنرمندي بوده كه از سواد هنري بسيار بالايي برخوردار است كه تا اين اندازه به فرهنگ عاميه خود توجه دارد.
اين هنرمند نقاش و گرافيست پيشكسوت عنوان كرد: گريگوريان بعد از بازگشايي دوباره مراكز دانشگاهي با اهالي هنر خداحافظي كرد و به آمريكا رفت و تمام مجموعههايي را كه در اين مدت جمعآوري كرده بود ،به موزه ايروان و ارمنستان اهدا كرد كه جاي بسي تاسف دارد و همگي هنرمندان خواستار آن بودند كه اين مجموعه در ايران باقي بماند.
وي اظهار كرد: گريگوريان در زمينههاي ديگر هنر نيز فعال بود؛ بهخاطر انرژي زيادي كه داشت هميشه در جهت اقدام براي كارهاي چشمگير پيش قدم بود؛ ازجمله آنكه جمع پنج نفري را كه متشكل از خودش، زندهياد مرتضي مميز، فرامرز پيلآرام، غلامحسين نامي و دريابيگي بود، ايجاد كرد؛ نوع نگاهي كه آنها عرضه و نمايشگاههايي كه برگزار ميكردند، بسيار تاثيرگذار بود.
احصايي همچنين به مردمگرايي اين هنرمند اشاره كرد و گفت: اثر معروف "نان سنگك و آب گوشت" او كه در يك سيني فلزي ماندگار شده است، نشان از مردمي بودن اوست و با وجود آن كه بسيار جلوتر از زمان خود حركت ميكرد، نگاهش به مردم بود.
رييس پيشين مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز ميگويد: طي دو سال گذشته قرار بود نمايشگاهي از دوره كاري او در موزهي هنرهاي معاصر تهران برگزار شود كه اين فرصت پيش نيامد؛ خوب است كه در حال حاضر نمايشگاهي از آثار او با همكاري دولت ارمنستان در ايران برپا شود.
عبدالمجيد حسينيراد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، اظهار كرد: ماركو گريگوريان از هنرمندان تاثيرگذار دهههاي 30 تا 50 ايران بهشمار ميرفت كه با برپايي نمايشگاههاي هنري كه متاثر از هنر پاپ آمريكا، توانست اين تاثير را بر هنر و هنرمندان ايراني داشته باشد.
او تصريح كرد: ماركو از كساني بود كه به برخي از مسائل سنتي هنر ايران توجه داشت كه اين امر را در آثارش كه بهصورت پاپ اما با متريال خاك خلق ميشد، ميتوان مشاهده كرد.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران اضافه كرد: گريگوريان حتا در آثاري با عناصر ساده و مردمي چون لوازمات قهوهخانهيي، تحت تاثير نگاه پاپآرت هم آثاري خلق كرده است.
اما جواد مجابي با اعلام اينكه از مدتها پيش به نقد و بررسي آثار ماركو گريگوريان پرداخته است و مجموعهاي شامل آثار اين هنرمند و نقد و بررسي آنها را تا پايان سال جاري به چاپ خواهد رساند، درباره اين هنرمند نقاش به خبرنگار ايسنا گفت: ماركو يكي از بزرگترين هنرمندان ارمنيتبار ايران است كه خدمات بزرگي را به فرهنگ اين مرز و بوم كرده است.
وي ادامه داد: او براي اولينبار در سال 1337 بينيال نقاشي را در ايران بنياد نهاد و همچنين براي نخستين بار اهميت نقاشي قهوهخانهيي را با ارايه نمايشگاهي در پاريس از اين آثار به ايران و جهان معرفي كرد.
او تصريح كرد: گريگوريان اولين كسي بود كه براي پوشش آثار خود از گاه و گل استفاده كرد و آنرا بهعنوان رنگ بهكار برد؛ تا ديگران هم اين راه را ادامه دهند.
مجابي اضافه كرد: گريگوريان سنت را بهخوبي ميشناخت و از آن در پيشبرد هنر استفاده كرد. بهكارگيري و توجه او به سنت نشان از ديدگاهها و افقهاي تازه در هنرش دارد كه نه بهمعناي مهجور ماندن، كه فرا رفتن با آن است.
انتهاي پيام
نظرات