• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8606-00747

مدير كل امور بين‌الملل سازمان در ايسنا: پي‌گيري تبديل خانه‌ي امام (ره) در نوفل لوشاتو به موزه سوريه و عربستان در اولويت توسعه‌ي همكاري‌هاي گردشگري

مدير كل امور بين‌الملل سازمان در ايسنا:
پي‌گيري تبديل خانه‌ي امام (ره) در نوفل لوشاتو به موزه
سوريه و عربستان در اولويت توسعه‌ي همكاري‌هاي گردشگري

مدير كل امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ محمدكاظم خلدي‌نسب ـ با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برنامه‌هاي برون‌مرزي ايران و اجراي طرح‌هاي مشترك با كشورهاي خارجي را تشريح كرد.

پي‌گيري تبديل خانه‌ي امام (ره) در نوفل لوشاتو به موزه

خلدي‌نسب در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تبديل خانه‌ي امام خميني (ره) در نوفل لوشاتو به موزه، اين اقدام را يكي از برنامه‌هاي اصلي سازمان دانست كه در دوره‌ي گذشته نيز به‌طور جدي پي‌گيري مي‌شده است.

وي بيان كرد: براساس مذاكره‌هايي كه با سفارت ايران در فرانسه انجام داده‌ايم،‌ به هماهنگي‌ها و توافق‌هايي با شهردار و مقامات فرانسه نياز داريم. از نظر فعاليت‌هاي نرم‌افزاري، هيچ مشكلي براي تجهيز و تبديل خانه‌ي امام (ره) به موزه وجود ندارد، ولي ابتدا بايد تاييديه‌هاي اوليه را بگيريم.

او به سفر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيم‌مشايي ـ براي حضور در مجمع عمومي يونسكو و گشايش موزه‌ي هنرهاي صفوي در فرانسه اشاره كرد و افزود: در جريان اين سفر، مذاكره‌ها براي پيشبرد فعاليت‌هاي مشترك ايران و فرانسه در حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري انجام مي‌شوند.

وي به اعلام آمادگي سفير فرانسه براي توسعه‌ي فعاليت‌هاي فرهنگي با ايران اشاره و اظهار كرد: تاكنون دو سند همكاري‌هاي فرهنگي و گردشگري با مسؤولان فرانسوي امضا و دو كارگروه اجرايي نيز با حضور نمايندگان دو كشور تشكيل شده‌اند.

به گفته‌ي خلدي‌نسب، كارگروه اجرايي موافقت‌نامه‌ي همكاري‌هاي پژوهشي و كارگروه اجرايي كردن موافقت‌هاي موزه‌ي ملي و موزه‌ي لوور به‌زودي با حضور نمايندگان دو كشور ايران و فرانسه تشكيل جلسه مي‌دهند.

او ادامه داد: تبادل تجارب و آموزش، هماهنگي براي برگزاري همايش‌ها و نمايشگاه‌هاي مشترك و جلب همكاري‌ها براي ارتقاي سطح كيفي موزه‌ي ملي، با استفاده از تجارب موزه‌ي لوور و همچنين موضوع خانه‌ي امام (ره) در نوفل لوشاتو از جمله موضوع‌هاي قابل پي‌گيري در سفر معاون رييس جمهور به فرانسه هستند.

وي همچنين درباره‌ي تامين اعتبارات لازم براي تبديل خانه‌ي امام (ره) به موزه به خبرنگار ايسنا گفت: بنابر تاكيدهاي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، يكي از دستور كارهاي سفر به فرانسه رسيدگي و قطعيت موضوع خانه‌ي امام خميني (ره) است. اميدواريم بتوانيم تا پيش از سفر او، با هماهنگي با مسؤولان فرانسوي به نتيجه‌اي بتوانيم دست يابيم كه قطعيت آن‌را در سفر به فرانسه اعلام كنيم.

او درباره‌ي نگهداري و تبديل خانه‌ي امام (ره) در نجف اشرف نيز اظهار داشت: شرايط فعلي عراق به‌گونه‌اي است كه به هماهنگي‌هاي جدي و انجام توافق‌هاي برنامه‌ريزي‌شده نياز داريم.

مدير كل امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به امضاي تفاهم‌نامه‌ي همكاري‌هاي ايران و يونسكو اشاره كرد و افزود: در جريان سفر رييس سازمان براي حضور در مجمع عمومي يونسكو، دو برنامه‌ي عمده در دستور كار قرار مي‌گيرند كه امضاي تفاهم‌نامه‌ي همكاري‌ها با يونسكو در حوزه‌هاي مختلف كاري، از آن جمله است.

خلدي‌نسب بيان كرد: يونسكو در زمينه‌ي توريسم فرهنگي بسيار فعال است و تعامل بسيار خوبي در اين زمينه با سازمان جهاني جهانگردي (UNWTO) دارد. علاوه بر توسعه‌ي همكاري‌هاي توريسم فرهنگي ايران و يونسكو، موضوع توسعه‌ي فرهنگ موزه نيز براي ارتقاي سطح موزه‌داري و ترويج فرهنگ موزه در جوامع مختلف در دستور كار قرار مي‌گيرد.

وي گفت: اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي مشترك فرهنگي ايران و يونسكو، جلب مشاركت يونسكو به‌عنوان يك پل ارتباطي بين ايران با سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي و صاحب تجربه، بستن قرارداد براي تاسيس صندوق مرمت آثار ايران در يونسكو از ديگر برنامه‌هاي در دستور كار حضور رحيم‌مشايي در مجمع يونسكو هستند.

او اضافه كرد: تاسيس صندوق ايران در يونسكو كه با هدف مرمت آثار تاريخي ايران در حوزه‌ي تمدني‌اش تشكيل مي‌شود، حوزه‌ي قلمرو هخامنشي را به‌دليل گستردگي و پراكندگي نسبت به ديگر آ‌ثار تاريخي دربر مي‌گيرد، تا با احيا و مرمت آن‌ها به‌عنوان نماد و سمبلي از ايران در كشورهاي مختلف، علاوه بر معرفي ايران، نسبت به جذب گردشگر بيشتر به كشور نيز اقدام شود.

به گفته‌ي مدير كل امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ايران با وجود ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي فراوان فرهنگي با همكاري سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله يونسكو، زمينه را براي جذب گردشگران فرهنگي مي‌تواند فراهم كند. انجام فعاليت‌هاي مشترك فرهنگي، بويژه در ابعاد بين‌المللي، وجهه‌ي اصلي و واقعي ايران را به كشورهاي مختلف مي‌تواند نشان دهد.

وي به اجراي پروژه‌ي جاده‌ي ابريشم اشاره كرد و ادامه داد: همه‌ي مطالعات و تحقيقات اين پروژه با همكاري يونسكو و سازمان جهاني جهانگردي انجام شده‌اند. ايران ارديبهشت‌ماه 1376 ميزبان دومين اجلاس بين‌المللي جاده‌ي ابريشم در ايران بود كه در بيانيه‌ي آن بر توجه نسبت به احيا و بهره‌برداري از اين جاده‌ي تاريخي تاكيد شد.

خلدي‌نسب يادآوري كرد: جاده‌ي ابريشم از رم در ايتاليا ‌آغاز مي‌شود و پس از گذشتن از تركيه و كشورهاي آسيا به شهر «ما را» در ژاپن ختم مي‌شود كه اين ارتباط زميني كه همراه با پيشينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي است، مزيتي ويژه و فرهنگي را براي همه‌ي اين كشورها همراه آورده است.

به گفته‌ي او، احياي كاروانسراها و مكان‌هاي تاريخي مسير جاده‌ي ابريشم در دستور كار قرار گرفته و به‌عنوان يك پروژه‌ي ويژه براي جلب سرمايه‌گذاري در صندوق مرمت و احياي آثار فرهنگي در دستور كار است.

وي نقش يونسكو را براي توسعه‌ي توريسم فرهنگي ايران با اهميت دانست و افزود: اين سازمان با فراهم كردن زمينه‌ي مبادله‌ي هيات‌هاي علمي، پژوهشي و نخبگان و اجراي طرح‌هاي مشترك، دامنه‌ي ورود گردشگر فرهنگي را به كشور مي‌تواند توسعه دهد.

پايگاه اينترنتي معرفي عجايب هفت‌گانه رسميت ندارد

خلدي‌نسب درباره‌ي اعلام فهرست آثار شهرهاي تاريخي ايران در پايگاه اينترنتي معرفي عجايب جهان كه به نظرسنجي از مردم مختلف جهان براي معرفي برترين آثار اقدام كرده است، توضيح داد: در اين‌باره، نامه‌اي از نمايندگي دايم ايران در يونسكو دريافت كرديم كه پس از بررسي‌ها متوجه شديم، اين پايگاه اينترنتي هيچ رسميتي ندارد و فقط يك سايت عمومي براي نظرسنجي مردمي است و مبناي اطلاعاتي آن نيز براساس نظرات مردم است و رسميتي ندارد.

او اظهار داشت: با اين وجود، ما تلاش كرديم تا اطلاعات مربوط به آثار را به‌طور كامل منتشر كنيم و در اختيار مسؤولان اين سايت قرار دهيم. استفاده از اين اطلاعات در اختيار ما نبود و انتخاب نهايي با مسؤولان آن سايت بود؛ اما به هر حال، ما در همه‌ي فعاليت‌هاي تبليغاتي خود تلاش مي‌كنيم، جاذبه‌هاي فراوان تاريخي خود را از طريق فعاليت‌هاي ويژه‌ي تبليغاتي در تمام جهان معرفي كنيم.

وي همچنين به تلاش ايران براي عضويت در كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو اشاره كرد و افزود: ما آمادگي خود را براي ميزباني اجلاس‌هاي بعدي اين كميته اعلام كرده‌ايم.

او با اشاره به به تهيه‌ي فهرست موقت ايران براي ثبت در فهرست ميراث جهاني، ادامه داد: اين فهرست در سه بخش آثار طبيعي، معنوي، تاريخي و فرهنگي تهيه و به نمايندگي ايران در يونسكو فرستاده شده است.

مدير كل امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: خوشبختانه عزم بسيار خوبي براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري و ميراث فرهنگي كشور در ميان دستگاه‌هاي مختلف پديد آمده است كه آثار آن‌را در روند صعودي فعاليت اين دو حوزه مي‌توان مشاهده كرد.

‌امضاي 60 تفاهم‌نامه‌ي همكاري ايران با كشورهاي ديگر

وي يكي از اركان مهم توسعه‌ي گردشگري را موافقت مقامات عالي‌رتبه‌ي كشورها دانست و گفت: تا زماني كه اين موافقت‌ها صورت نگيرد و توسعه‌ي همكاري‌ها در دستور كار دولت قرار نباشد، به تبادل گردشگر نمي‌توان اميدوار بود.

او اضافه كرد: ايران نيز براي دستيابي به زمينه‌هاي توسعه‌ي گردشگري با امضاي حدود 60 سند همكاري با كشورهاي خارجي در قالب موافقت‌نامه، برنامه‌ي اجرايي و يادداشت تفاهم تلاش كرده است تا تبادلات توريستي و فرهنگي خود را در دستور كار دولت‌هاي خارجي قرار دهد.

خلدي‌نسب اظهار داشت: سنديت موافقت‌نامه به‌لحاظ موضوع قانوني بودن، اعتبار خاصي دارد كه تعهدات خاصي را براي كشورها ايجاد مي‌كند؛ اما به اجرا درآوردن اين موافقت‌نامه‌ها، پروسه‌اي طولاني دارد كه پس از مجوز از رييس جمهور بايد به تصويب مجلس برسد و سپس به دستگاه‌هاي اجرايي اعلام شود. بنابراين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تسريع در امور اجرايي، امضاي موافقت‌نامه را به تفاهم‌نامه تغيير داد. تاكنون نيز با هماهنگي وزارت خارجه اين اسناد را به امضا رسانده است.

به گفته‌ي او،‌ براي اجرايي كردن اين تفاهم‌نامه و خارج كردن آن‌ها از حالت تشريفاتي، تشكيل كارگروه‌هاي مشترك و دوجانبه در دستور كار ايران و كشورهاي طرف قرارداد پيش‌بيني شده است.

وي تاكيد كرد: سفر هشت وزير، چهار معاون وزير و دو مقام عالي‌رتبه علاوه بر هيات‌هاي مختلف از كشورهاي خارجي به ايران با هدف توسعه‌ي همكاري‌هاي فرهنگي و گردشگري، از فعاليت و حضور جدي ايران در عرصه‌ي بين‌المللي نشان دارد.

او به تدوين مكانيزم اجرايي كردن تفاهم‌نامه‌هاي همكاري اشاره كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: كميته‌هاي مشترك ايران و كشورهاي طرف تفاهم با حضور نمايندگان دولتي و خصوصي عامل ارتباط و برنامه‌ريزي اجراي تفاهم‌نامه است كه در قالب برپايي نمايشگاه‌ها، تورهاي اجرايي، مبادله‌ي هيات‌هاي علمي‌، پژوهشي و كارشناسي در حوزه‌هاي آموزشي، تبليغات، اطلاع‌رساني و انتقال تجارب تاثير‌گذار خواهد بود.

وي تاثير تشكيل كميته‌هاي مشترك ايران و كشورهاي خارجي را در ارتقا جايگاه ايران در مقاصد گردشگري كشورهاي مختلف، مثبت ارزيابي و اظهار كرد: تشكيل اين كميته‌ها به‌عنوان مثال با كشور چين موجب شد تا ايران در فهرست طلايي كشور چين براي گردشگران اين كشور قرار گيرد.

خلدي‌نسب درباره‌ي ميزان اجرايي‌شده‌ي تفاهم‌نامه‌ي همكاري ايران با كشورهاي خارجي در حوزه‌ي گردشگري و ميراث فرهنگي نيز يادآور شد: اين تفاهم‌نامه‌ها، موضوعي متقابل و دوجانبه است؛ ازسوي ايران براي اجرايي شدن اين تفاهم‌نامه‌ها، هيچ مشكلي وجود ندارد.

به گفته‌ي مدير كل امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، كشورهاي تركيه، سوريه، اندونزي، مالزي و تونس در اولويت نخست ايران براي توسعه‌ي همكاري‌هاي فرهنگي و گردشگري قرار گرفته‌اند كه اين اقدامات تا حد زيادي با سفر متقابل وزير اندونزي به ايران يا سفر مسؤولان به مالزي صورت اجرايي يافته است.

دفاتر اطلاع‌رساني ايران در كشورهاي ديگر موظف به انجام برنامه‌هاي تبليغاتي‌اند

وي از گشايش دفتر اطلاع‌رساني ايران در مالزي بعد از ماه رمضان خبر داد و گفت: گشايش 20 دفتر اطلاع‌رساني ايران در كشورهاي خارجي تا پايان سال قطعي است كه ما تلاش مي‌كنيم، اين تعداد را با توجه به مذاكره‌هاي انجام‌شده به 30 دفتر افزايش دهيم.

او افزود: دفاتر اطلاع‌رساني سوريه،‌ مالزي و اندونزي علاوه بر دو دفتر تايلند و عمان به‌زودي راه‌اندازي مي‌شوند.

مدير كل امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي دفاتر اطلاع‌رساني ايراني در خارج از كشور، تاكيد كرد: وظيفه‌ي اصلي اين دفاتر معرفي ايران از روش‌هاي مختلف تبليغاتي مانند شركت در نمايشگاه‌ها، برپايي هفته‌هاي ايران، برگزاري تورهاي آشناسازي، چاپ اطلاعات در روزنامه‌ها و جرايد آن كشور است.

وي يادآور شد: قياس تبليغاتي بين ايران و كشورهاي خارجي با توجه به ميزان اعتبارات تبليغات در اين كشورها چندان درست نيست، چراكه ما به اعتبارات بيشتر و تدوين مكانيزم‌هاي مختلف تبليغاتي نياز داريم تا بتوانيم به عرصه‌ي بين‌المللي وارد شويم.

او به افزايش اعتبارات تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره كرد و ادامه داد: بخش اعظمي از بودجه‌ي معاونت گردشگري به بخش تبليغات اختصاص يافته است كه با دستور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حدود يك ميليون دلار نيز بر اين اعتبارات افزوده شد.

خلدي‌نسب عنوان كرد:‌ در تركيه بيش از 20 تا 30 ميليون دلار يا در مالزي بيش از يك‌صد ميليون دلار به تبليغات اختصاص يافته است. بنابراين قياس ايران و اين كشورها از نظر موفقيت‌هاي تبليغاتي درست به‌نظر نمي‌آيد.

وي گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تلاش است تا با هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف، زمينه را براي معرفي هرچه بيشتر ايران فراهم كنيم كه در اين زمينه نيز به اقدامات فراواني از جمله برپايي نمايشگاه آثار ايران در كشورهاي خارجي مي‌توان اشاره كرد.

به گفته‌ي او، نمايشگاه نمادي از پرديس در مكزيك قرار بود، نه ماه اجرا شود كه به‌دليل استقبال روزانه بين 12 تا 15 هزار بازديدكننده، سه ماه ديگر تمديد شد. البته اولويت اصلي تبليغات ايران، كشورهاي مسلمان و بويژه كشورهاي همسايه‌ي خليج فارس هستند.

سوريه و عربستان در اولويت توسعه‌ي همكاري‌هاي گردشگري

خلدي‌نسب بيان كرد:‌ درپي سفر وزير گردشگري سوريه ـ سردار اسعد غله ـ به ايران به دعوت رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مذاكرات ايران و سوريه در دو حوزه‌ي سياحتي و زيارتي در ديدار با مسؤولان دو كشور سندي با موضوع همكاري‌هاي گردشگري و همكاري‌هاي زيارتي امضا شد.

وي ادامه داد: با توجه به اين‌كه زيارت يكي از حوزه‌هاي گردشگري است و اكنون تراز مبادله‌ي زاير ميان ايران و سوريه به نفع طرف‌هاي سوري است و ساليانه بين 300 تا 400 هزار ايراني به سوريه مسافرت مي‌كنند، با تاكيد وزير سياحه‌ي سوريه، مباحث زيارتي و سياحتي از يكديگر جدا شدند.

مدير كل امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به تشكيل كميته‌ي مشترك همكاري‌هاي گردشگري، اظهار داشت: در نشست اخير كميسيون همكاري‌هاي اقتصادي ايران و سوريه كه در تهران برپا شد، كميته‌اي سياحتي و زيارتي تشكيل شد كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري علاوه بر توجه به انجام مفاد يادداشت تفاهم‌هاي اين كميسيون خود نيز اقدام به تشكيل يك كميته‌ي مشترك مي‌كند.

وي اضافه كرد: درپي برخوردهاي نامناسب با زايران ايراني و ارايه‌ي سرويس‌هاي نامناسب، ما تصميم گرفته‌ايم كه موضوع خروج گردشگران ايراني را به سوريه سازمان‌دهي كنيم كه اتفاقا اين امر مورد توجه سازمان حج و زيارت هم قرار گرفت.

به گفته‌ي او، كميته‌ي گردشگري ايران و سوريه همراه با برگزاري هفته‌ي گردشگري ايران، شهريورماه در سوريه تشكيل مي‌شود.

وي عربستان را نيز يكي از اولويت‌هاي گردشگري كشور دانست و گفت: موضوع راه‌اندازي دفتر اطلاع‌رساني گردشگري ايران در اين كشور در دستور كار است. همچنين حضور شاهزاده‌ي عربستان كه سال گذشته در ايران سرمايه‌گذاري كرد، تاثير ويژه‌اي بر رونق همكاري‌هاي گردشگري دو كشور داشت، به‌طوري كه به خواست اين شاهزاده، به‌زودي ‌كارگروهي تخصصي براي ارزيابي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري كشور تشكيل مي‌شود.

وي درباره‌ي ورود گردشگران عراقي از مرزهاي ايلام كه تعداد آن روزانه به سه‌هزار نفر مي‌رسد، تاكيد كرد: عراق يكي از بازارهاي ايران است كه به‌دليل شرايط امنيتي آن، مبادله‌ي گردشگري با آن امكان‌پذير نيست.

خلدي‌نسب اضافه كرد: علاقه‌مندي عراقي‌ها براي بازديد از ايران، بويژه اماكن مقدس كشور مشهود است؛ اما سامان‌دهي آنها در مرزها فقط برعهده‌ي سازمان نيست، بلكه وظيفه‌ي همه‌ي دستگاه‌هاي متولي است كه در اين منطقه به تعامل مناسب براي سامان‌دهي زايران عراقي در مرزها دست پيدا كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha