• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8605-12652
  • منبع : سازمان میراث فرهنگی کشور

بي‌سابقه‌ترين محموله‌ي قاچاق اشيا در 15 سال گذشته از كدام محوطه‌ها خارج شده است؟

بزرگ‌ترين محموله‌ي قاچاق اشياي عتيقه كه از لحاظ حجم و ارزش در 15 سال اخير بي‌سابقه است، توسط ماموران گمرك در گمرك جنوب تهران كشف شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا به نقل از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، حسن قراخاني بهار ـ كارشناس اشياي تاريخي اين سازمان ـ با بيان اين مطلب افزود: اين محموله شامل مجموعه‌اي از اشياي عتيقه‌ي ايراني و آثار هنري اروپايي و اشياي مربوط به هنر شرق در آيين بوداست كه در پوشش اثاثيه‌ي خانه به گمرك ارايه شده بود و قصد قاچاق آن‌را به مقصد آمريكا از طريق گمرك جنوب داشتند.

وي توضيح داد: نمونه‌هايي نفيس از اين مجموعه كه جزو آثار فرهنگي نخبه و كمياب محسوب مي‌شوند شامل ظرف منقوش و كتيبه‌دار كه به تاس دوره‌ي صفوي معروف است و نمونه‌ي آن در موزه‌ي رضا عباسي نگهداري مي‌شود، شمعدان و تنگ مسي مزين به كتيبه به خط كوفي و به زبان عربي، كوزه‌ي دوقلوي خاكستري رنگ مربوط به هزاره‌ي اول (عصر آهن I)، ظرف سفالي منقوش با آبريز ناوداني كه از آثار شاخص تمدن سيلك است و نمونه‌هاي آن در موزه‌ي ملي ايران و موزه‌ي لوور فرانسه نگهداري مي‌شود و به هزاره‌ي اول (عصر آهن I) مربوط است، بت‌هاي مفرغي لرستان مربوط به اواخر هزاره‌ي دوم پيش از ميلاد، كاسه‌هاي سفالي لعابدار مربوط به قرن‌هاي چهارم تا هفتم هجري قمري، تنگ قليان و سر قليان از جنس چيني و مزين به تصوير ناصرالدين‌شاه و رجال قاجاري، قرآن خطي بسيار نفيس با تذهيب كامل صفحات اوليه و جلد نقاشي‌شده‌ي لاكي روغني داراي تاريخ كتابت و مربوط به دوره‌ي ناصرالدين‌شاه، ظرف‌هاي كريستال و شيشه‌يي كه جزو آنتيك‌هاي اروپايي بوده و به اواسط قرن 19 ميلادي مربوط است و مجموعه‌اي بودايي و قطعات مربوط به هنر بوديسم كه قدمت آن‌ها به قرن‌هاي 12 تا 19 ميلادي مربوط است.

قراخاني بيان كرد: كشف چنين محموله‌اي با اين ابعاد در 15 سال اخير از آن نظر بي‌سابقه است كه پس از كشفيات سال 1370 وزارت اطلاعات كه به ضبط ده‌ها هزار شيء عتيقه‌ي ايراني از قاچاقچيان منجر شد، اين نخستين‌بار است كه چنين محموله‌اي از نظر حجم، اندازه و كيفيت كشف شده است.

وي اظهار داشت: اين مجموعه شامل بيش از 300 قلم شيء است كه شناسايي و فهرست‌برداري از آن‌ها توسط كارشناسان اين سازمان ادامه دارد.

او اضافه كرد: كشف اين مجموعه در پوشش اثاثيه‌ي خانه نشان مي‌دهد كه در گمركات و مبادي خروج كالا از كشور بايد توجه بيشتري به موضوع قاچاق اشياي عتيقه به‌عمل آيد.

اين درحالي است كه عباسعلي روحي ـ فرمانده‌ي يگان حفاظت ميراث فرهنگي ـ هفته‌ي گذشته در ششمين نشست رسانه‌يي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه ميزان تخريب و قاچاق آثار تاريخي نسبت به سال‌هاي گذشته به‌شدت كاهش يافته است، بيان كرد: مشكلات عديده‌اي در حوزه‌ي حفاظت ميراث از گذشته وجود داشتند كه تخريب و قاچاق آثار جيرفت، ‌ايرانشهر، ساوه و ... را موجب شدند؛ اما به جرات اعلام مي‌كنم كه از سال گذشته تاكنون حتا يك مورد سرقت از موزه‌ها و سايت‌هاي تاريخي صورت نگرفته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha