• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8605-03497
  • خبرنگار : 71133

جزييات "فدراسيون تهيه‌كنندگان و توزيع فيلم ايران" تشريح شد محمود اربابي: جز اين گزينه‌ي منطقي راهي را دنبال نمي‌كنيم

جزييات "فدراسيون تهيه‌كنندگان و توزيع فيلم ايران" تشريح شد
محمود اربابي: جز اين گزينه‌ي منطقي راهي را دنبال نمي‌كنيم

محمود اربابي معتقد است: تشكيل فدراسيون تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان سينماي ايران مساله‌ي بسيار متبوع و خوشايندي است كه مي‌تواند همه ماجراهاي تهيه‌كنندگي را از منظر اين صنف حل و فصل كند.

مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره چگونگي شكل‌گيري اين فدراسيون گفت: از حدود بيش از يك سال پيش و برگزاري انتخابات اتحاديه تهيه‌كنندگان تعدادي از تهيه‌كنندگان با اعتراض به روند انتخابات طبق آيين‌نامه؛ درخواست انتخابات مجدد را داشتند كه با انجام نشدن آن كار، فضاي ويژه‌اي بوجود آمد.

وي افزود: آن فضا و عدم حل و فصل مسايل تهيه‌كنندگان تا جايي ادامه پيدا كرد كه تشكلي تحت عنوان "كانون تهيه‌كنندگان سينماي ايران" شكل گرفت كه اين گروه معتقد بودند علاقه و اصراري نداريم، مسايل اتحاديه تهيه‌كنندگان حل و فصل شود و قصد داريم خودمان به عنوان يك تفكر و سليقه ديگر به فعاليت‌هاي صنفي تحت چهارچوبي كه خودمان داريم ادامه دهيم.

اربابي ادامه داد: در كنار همين بحث "مجمع فيلمسازان" ايجاد شد كه آنها هم جريان "كارگردان تهيه‌كننده‌ها" را به عنوان يك نقطه نظر مطرح مي‌كردند. اما مساله از جايي آغاز شد كه آن دو تشكل از خانه سينما خواستند تا عضويت‌شان را به عنوان يك تشكل صنفي مورد بررسي قرار دهد و اين درخواست خانه سينما را با چالشي مواجه كرد.

وي تصريح كرد: نهايتا بعد از همه گفت‌وشنودهايي كه به راه حل نرسيد، معاونت سينمايي دعوتي را از طرفين موجود در ماجرا انجام داد و در آن جلسه رسمي كه همه نمايندگان ديدگاه‌هاي مختلف به همراه كارشناساني حضور داشتند، كميته اجرايي شكل گرفت و مقرر شد، جمعي به نمايندگي آقاي محمد مهدي دادگو اين ماجرا را حل و فصل كنند.

اربابي با اشاره به همزماني اين ماجرا با برگزاري جشنواره فيلم فجر به ايسنا گفت: در آن مقطع مسايلي مطرح شد و حتي بحث اختصاص 2 سينما براي تهيه‌كنندگان نيز پيش آمد و باعث شد فعاليت كميته اجرايي به تاخير بي‌افتد ونهايتا بعد از چندين جلسه‌اي كه با برخي تهيه‌كنندگان برگزار شد، متاسفانه نتيجه لازم حاصل نشد.

وي افزود: مراجعات زيادي به اداره كل نظارت و ارزشيابي مي‌شد و هر كدام هم درخواست خودشان را داشتند و مسائل و مشكلات تهيه‌كنندگي را مطرح مي‌كردند و همين شرايط باعث شد تا شخصا رايزني‌هاي لازم را انجام دهم و از ابتداي امسال جلساتي را با آقايان شايسته، محمدي ، رييسيان ومسوولين اين تشكل‌ها داشتم و نهايتا با مسير توافق جمعي كه در بين دوستان وجود داشت، به تشكيل "كميته ساماندهي تهيه‌كنندگي سينماي ايران" در اداره كل رسيديم.

اربابي با بيان اينكه حدود 23 نفر از تهيه‌كنندگان سينماي ايران از تشكل‌هاي مختلف به همراه آقايان ميركريمي، رضا داد و رييسيان عضو اين كميته بودند اظهار داشت: چند جلسه در اداره كل برگزار شد و همه ماجراهاي تهيه‌كنندگي مورد بحث قرار گرفت، البته از جلسه دوم به بعد آقاي ميركريمي و رييسيان در جلسات حضور نداشتند.

وي با اشاره به موارد مطرح شده در اين جلسات گفت: حاضران معتقد بودند هر ساختاري متعلق به دوره‌اي از زمان و شرايط است و طبيعتا اگر در گذر زمان خودش را پالايش و به روز نكند دچار آسيب مي‌شود و از اين جهت لازم بود، اگر به شكل طبيعي هم انجام نمي‌شد به شكل ديگري مسائل دنبال شود.

اين مدير كل ادامه داد: نكته ديگر اينكه در هر فعاليتي از جمله فعاليت تهيه‌كنندگي تنوع ديدگاه‌ها و سلايق آرا وجود دارد و بايد به شكل طبيعي و معقول در يك فعاليت صنفي اين ديدگاه‌ها و سلايق‌ها ديده شوند، هيچ ديدگاهي عرصه را بر ديدگاه ديگر تنگ نكند و نهايتا مجموعه كميته ساماندهي به نتايجي دست پيدا كرد. البته در اين ميان تا به نتايجي مي‌رسيديم؛ نقطه آسيبي وجود داشت كه طرفين به سرعت بازي را برهم مي‌زدند و بيانيه‌ها، اطلاعيه‌ها و حرف‌هايي از سوي آنها منتشر مي‌شد.

مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي با بيان اينكه بعد از برگزاري 5 جلسه تنها راه باقي مانده تشكيل فراكسيون يا فدراسيوني در بافت صنفي تهيه‌كنندگان بود اظهار داشت: به واسطه اينكه اين رابطه فراكسيوني پذيرفته شود، طبيعتا بايد تشكل‌هاي مدعي براساس اعضا و يا وزني كه دارند در آن مجموعه كلي كه بايد براي مسائل تهيه‌كنندگي سينماي ايران تصميم بگيرد، حضور داشته باشند و اين حضور بايد متناسب با وزني كه به لحاظ واقعي اعضايي كه آن تشكل‌ها دارند سامان پيدا كند با توجه به اينكه بعضي وقت‌ها به نظر مي‌رسيد يك نفر عضو هر سه اين تشكل‌ها هست و اين فضا را آسيب پذير مي‌كرد.

وي افزود: در نهايت كميته‌اي 5 نفره انتخاب شد تا تركيب اعضا بر اساس اينكه به ازاي هر 10 نفر عضو

هر تشكل يك كرسي داشته باشند، سامان پيدا كند و بعد از آن هم جلساتي با حضور بنده، رضاداد، شايسته و محمدي برگزار شد و به دليل تنوع ديدگاه‌ها و آراهايي كه وجود داشت به نتيجه نمي‌رسيديم و تشكل‌ها دوست داشتند سنگيني وزنه به نفع آنها باشد.

مدير كل اداره‌ي نظارت و ارزشيابي به ايسنا گفت: بارها خطاب به تهيه‌كنندگان اعلام كردم در صورتي كه نتوانيد به نتيجه نهايي برسيد، اداره‌ي كل راسا تصميم لازم را خواهد گرفت. پيشنهاد اوليه من همين؛ تشكل فراكسيوني بود كه آن موقع خيلي مورد توجه واقع نشد اما در طول مسير خود به خود به اين نتيجه رسيديم كه به عنوان منطقي‌ترين و عقلاني‌ترين راه حل به آن توجه شود.

وي ادامه داد: در گفتگوهايي كه با آقاي ميركريمي داشتم به اين نتيجه رسيديم كه درگيري‌هاي تهيه‌كنندگي ادامه پيدا نكند، چون اين قضايا باعث آسيب ديدن سينماي ايران خواهد شد و عمر مفيد سينماي ايران را تحت تاثير بحث‌هاي حاشيه‌اي قرار مي‌دهد و انرژي زيادي را هم از تهيه‌كنندگان مي‌گيرد و در نهايت طي سه جلسه كه بين من و ميركريمي دنبال شد، بيانيه تشكيل فدراسيون تهيه‌كنندگان و توزيع كنندگان سينماي ايران به عنوان ماحصل آن چيزي كه در يك سال گذشته به عنوان تهيه‌كنندگي سينماي ايران اتفاق افتاده صادر شد.

اربابي با بيان اينكه از ديدگاه اداره كل هيچ امكان برگشتي از اين راه وجود ندارد تاكيد كرد: اين بيانيه يك فرآيند را دنبال مي‌كند، كه اميدوار هستم طي 2 ماه آينده اين ماجرا تمام شده باشد و تهيه‌كنندگان سينماي ايران بايد هر چه سريعتر مساله صنفي خودشان را بر اساس اين فرمولي كه ارايه شده حل كنند.

وي افزود: اگر همه تشكل‌ها بعد از يك سال ارزيابي كردند كه اين شيوه مطلوب نيست؛ مي‌توانند به شكل سابقشان برگردند، اما آن چيزي كه براي ما مشخص است تشكل‌هاي موجود بايد براي پيشگيري از آشفتگي‌هايي كه وجود دارد اعضايشان را طبق فرم‌هايي كه در اختيارشان قرار مي‌دهيم معرفي كنند تا وزنشان مشخص شود و در نهايت مشخص شود، هر تشكل چند درصد فدراسيون را تشكيل مي‌دهد و هر گروه به ازاي هر 10 نفر يك نماينده در هيات اجرايي تهيه‌كنندگان سينماي ايران خواهد داشت.

اربابي اين عنوان را موقتا براي يك سال دانست وبه ايسنا گفت: وقتي كه جريان شكل گرفت و تشكل‌ها تكليفشان مشخص شد، نهايتا ممكن است بر اساس پيشنهادي كه قبلا شده بود عنوان مجمع عالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران يا اتحاديه تهيه‌كنندگان و توزيع كنندگان فيلم ايران به عنوان نهايي تثبيت شود.

وي متذكر شد: الان اطلاعات مغشوشي به تعداد اعضا تشكل‌هاي تهيه‌كنندگان وجود دارد و همه مدعي گرفتن تصميمات هستند و در اين فرآيند آمار جديد به صورت شفاف مشخص خواهد شد.

مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي مطرح شدن ديدگاه‌هاي غير كارشناسي را درباره اين فدراسيون طبيعي خواند و به ايسنا گفت: براي من قطعي است و جز اين راهي را دنبال نخواهيم كرد و اين به عنوان يك گزينه منطقي وموثر مطرح است و ديگر اداره كل جز شورايي كه برآيند مجموعه ديدگاه‌ها باشد، تشكل ديگري را به عنوان نماينده صنفي تهيه‌كنندگان نخواهد شناخت.

وي تشكيل اين فدراسيون را فاز جديدي از فعاليت تهيه‌كنندگي در سينماي ايران برشمرد و گفت: اگر تهيه‌كنندگان نتوانند به اين تعامل صنفي برسند، نبايد توقع داشته باشيم، بتوانند براي مسايل ديگر تعامل داشته باشند. ما هيچ كسي را نمي‌توانيم مجبور كنيم كه مثل ديگري فكر كند و به همين دليل تهيه‌كنندگان سينماي ايران مي‌توانند، فراكسيون‌هاي مختلفي داشته باشند، اما آنچه مهم است، وزن هر تشكل است كه مي‌تواند جايگاه آن را در مناسبات صنفي مشخص كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha