• جمعه / ۲۲ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8604-09609
  • خبرنگار : 71021

دبير جامعه‌ي تخصصي تورگردانان: بسياري از دفاتر مسافرتي پس از سهميه‌بندي بنزين تورهاي خود را لغو كردند

دبير جامعه‌ي تخصصي تورگردانان:
بسياري از دفاتر مسافرتي پس از سهميه‌بندي بنزين تورهاي خود را لغو كردند
دبير جامعه‌ي تخصصي تورگردانان ايران گفت: سهميه‌بندي بنزين در اين مدت، لغو بعضي از تورهاي خارجي را موجب شده است. سيامك خوانساري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به پيش‌بيني نشدن سهميه‌ي اضافي سوخت براي وسايل حمل و نقل گردشگران بين‌المللي در كشور، اظهار داشت: گروه‌هاي بزرگ توريستي كه با اتوبوس سفر مي‌كردند، اكنون با توجه به شرايط كشور به گروه‌هاي كوچك دو، چهار يا شش نفره تبديل شده‌اند و ديگر براي سفر به اتوبوس و ميني‌بوس نيازي نيست و از ماشين‌هاي سواري و «ون» كه بنزين‌سوز هستند،‌ استفاده مي‌شود. وي افزود: ايران مانند دوبي نيست و كشوري پهناور است كه اختصاص 400 ليتر بنزين براي سفر در اين كشور بسيار ناچيز است. ازسوي ديگر، تعداد اتومبيل‌هاي توريستي دربرابر ماشين‌هاي سواري اندك است. بنابراين بايد براي سهميه‌ي بنزين اتومبيل‌هاي مورد استفاده‌ي گردشگران پيش‌بيني‌هايي مي‌شد. به گفته‌ي او پس از اعلام سهميه‌بندي بنزين، چند تور كه بيشتر طبيعت‌گردي بودند،‌ لغو شدند و از ميانه‌ي سفر، اين گردشگران به بازگشت مجبور شدند. در چنين شرايطي، تورهاي زميني براي گردشگران نمي‌توان برپا كرد. خوانساري با اشاره به سفر يك گروه توريستي مالزيايي به ايران با اتومبيل‌هاي دو ديفرانسيل به قصد كويرنوردي، بيان كرد: پيش از اين اعلام شده بود كه كارت سوخت براي خارجي‌هايي كه با اتومبيل‌هاي شخصي به ايران سفر مي‌كنند، درنظر گرفته شده است؛ ولي از قطعي بودن اين خبر اطلاعي نداريم و در شرايطي كه تور، سفر خود را آغاز كرده و مسير آنها از ايران است، برنامه را نمي‌توان لغو كرد. دبير جامعه‌ي تخصصي تورگردانان ايران افزود: در كنار اين تور، راهنماي ايراني گروه نيز بايد با اتومبيل شخصي خود از اين گردشگران استقبال كند و آنها را در مسير پنج‌هزار و 300 كيلومتري و كويري همراهي كند. حال با سهميه‌ي بنزين تعيين‌شده اين امكان را دارد؟! وي اظهار كرد: بسياري از راهنمايان تور با اتومبيل‌هاي شخصي خود، تورگرداني مي‌كنند كه اگر عضو جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي باشند، بايد از اين طريق سهميه‌ي اضافي دريافت كنند و در صورتي كه اتومبيل به دفتر خدمات مسافرتي متعلق باشد، بايد سهميه از اين طريق به اتومبيل راهنما اختصاص يابد. او با بيان اين‌كه تورهاي طبيعت، كوير و عشايرگردي با ماشين‌هاي دو ديفرانسيل كه سوخت بالايي مصرف مي‌كنند، انجام مي‌شوند، ادامه داد:‌ بايد تمهيداتي را براي گردشگران ورودي به كشور با اتومبيل شخصي و تورهاي زميني درنظر گرفت، تا با مشكلي مواجه نشوند. خوانساري بيان كرد: بسياري از دفاتر خدمات مسافرتي پس از سهميه‌بندي بنزين به‌دليل نبود سوخت كافي، تورهاي خود را لغو كردند. وي گفت: در اين‌باره با معاون گردشگري سازمان و ديگر مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مكاتبه شده است، اما اين مسؤولان نسبت به ارايه‌ي راهكار براي اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي كردند و گفتند كه معضل شما را نمي‌توان حل كرد، درحالي‌كه به همفكري و همراهي اين مسؤولان نياز داريم. دبير جامعه‌ي تخصصي تورگردانان ايران اضافه كرد: جامعه‌ي تورگردانان ايران در سال 1385 پس از اعلام طرح سهميه‌بندي بنزين در دو نامه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي تاثير گراني بنزين بر افزايش قيمت تورها و تاثير سهميه‌بندي بنزين بر لغو سفر گردشگران به كشور و ارايه‌ي راهكار در اين موارد، بخصوص براي ماشين‌هاي توريستي توضيح داده بود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha