• جمعه / ۸ تیر ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8604-04405
  • خبرنگار : 71133

در جلسه‌ي هيات اسلامي هنرمندان: شورجه: بي‌پشتوانه بودن؛ اغلب هنرمندان را رنج مي‌دهد شمقدري: اميدواريم روز ملي سينما امكان ديدار با رييس جمهور فراهم شود

مشاور هنري رييس جمهور گفت: مشكل ما سينماگران نيستند و بخش عمده‌اي از بدنه سينما اگر فضا سالم باشد، علاقه‌مند هستند كار خوب انجام دهند بنابراين همه بايد تلاش كنيم چون اين رسالت و تعهد ما است.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مشاور هنري رئيس جمهور كه در جلسه ادواري هيات اسلامي هنرمندان سخن مي‌گفت با بيان اينكه دولت نهم يك حرف و گفتمان جديدي را در همه حوزه‌ها آورده‌ است اظهار داشت: متاسفانه هنرمندان ما در حوزه فرهنگ و هنر از خودشان همدلي و همراهي كمي نشان داده‌اند و آثار كمي را خلق كرده‌اند با توجه به اينكه راجع به شخص آقاي احمدي نژاد بيرون از كشور كارهاي زيادي انجام شده است اما خود ما كاري نكرديم و اين توقعي است كه وجود دارد.

وي با انتقاد از اكران فيلم «نقاب» گفت: لجن‌مالي كه الان بخشي از آن را در سينماي ايران مي‌بينيم حاصل سياست‌هاي دور‌ه گذشته است و نبايد سكوت كرد و آرام گرفت و بايد كمك كرد.

شمقدري تاكيد كرد: متاسفانه در يكي دو سال اخير سكوت ناخواسته‌اي در فضاي هنري كشور بوجود آمده است.

در ميان صحبت‌هاي شمقدري؛ جمال شورجه كارگردان سينما خطاب به مشاور هنري رئيس جمهور گفت: شما انتظار داريد در شاخه‌هاي مختلف هنري حركت‌هاي مثبتي در ارتباط با آقاي احمدي نژاد صورت بگيرد اما خود دولت در عرض اين دو سال براي هنرمندان چه كرده است؟

وي افزود: شما كه مشاور هنري ايشان هستيد آيا رئيس جمهور را تشويق و ترغيب كرده‌ايد كه همانطور كه به سفرهاي استاني زيادي تشريف مي‌برند، ساكنين شهر هنر را هم دستي روي سرشان بكشند تا هنرمندان يك نوع همذات‌پنداري داشته باشند و بتوانند حركتي ايجاد كنند. اين كم كاري از طرف شما صورت مي‌گيرد و توجه ايشان را سوق نداديد كه اين خلع را پر كنند.

شمقدري پاسخ داد: اين مطالعات را بايد از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي داشته باشيم، من هم نامه‌هاي زيادي به رييس جمهور نوشته‌ام كه به وزير ارجاع داده شده است.

شمقدري با اشاره به آخرين ديدار رئيس جمهور با هنرمندان گفت: در اين ديدار من از 120 نفر دعوت كردم كه 80 نفر آنها نيامدند. آنها چه توجيه‌اي دارند و اين اتفاق خوب نيست و نمي‌توان به راحتي وقت آقاي احمدي نژاد را خالي كرد، حتي از چند فيلم ساز به خاطر اينكه كار خوبي انجام داده بودند دعوت كرديم تا بيايند و رييس جمهور تقديري از آنها داشته باشد كه گفتند نمي‌آييم.

وي در ادامه سخنان خود اظهار داشت: متاسفانه بعضي از دوستان در بنياد سينمايي فارابي نشسته‌اند و مي‌خواهند تصوير ناقصي از سينما ارايه دهند كه منافع اقتصادي در آنجا دارند، متاسفانه باز مي‌بينيم همه اينها در معاونت سينمايي فارابي و ارشاد كاري انجام مي‌دهند كه 20 سال است دارند انجام مي‌دهند و ريلي كه از قبل بوده است عوض نمي‌شود.

شمقدري با بيان اينكه بايد ريل‌هاي را به هم ريخت ادامه داد: كي جسارت اين كار را دارد؟ و ما اينكار را را نكنيم كه چه كسي مي‌خواهد انجام دهد؟! خود من از همه‌چيزم گذشته‌ام. فيلم‌ هم نمي‌سازم و بعد از دولت آقاي احمدي نژاد هر جا كه رفتند همان جا مي‌روم. اما معتقدم آينده مال ما و مال اين سينماست و نسل جوان نشان داده است كه ديگر اين سينما را نمي‌خواهد.

در ادامه صحبت‌هاي مشاور هنري رييس جمهور كامران ملكي كه به‌عنوان يك فيلم‌ساز در اين جلسه حاضر بود در سخناني اظهار داشت: من نمي‌دانم منظور آقاي شمقدري كدام ديدار هنرمندان با رئيس جمهور است تنها يك‌بار در قالب برنامه‌ي افطاري دعوتي صورت گرفته كه آن هم امضاي آقاي صفارهرندي زير كارت دعوت‌ها بوده است.

وي افزود: سينماگران در تجمعي كه در موزه‌ سينما داشتند از رياست جمهور امكان ديدار خواستند و براي ملاقات با ايشان لحظه شماري مي‌كنند و از شما تقاضا دارم كه امكان اين ديدار را فراهم كنيد.

شمقدري اظهار اميدواري كرد: در روز ملي سينما امكان چنين ديداري فراهم شود و ادامه داد: مطمئن هستم اين نشست بركات خوبي براي سينما خواهد داشت.

به گزارش ايسنا در اين جلسه كه با هدف تحليل و بررسي وضعيت فرهنگي و هنري روز برگزار مي‌شد هنرمندان به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

جهانگير الماسي با طرح اين پرسش كه هنر امروز ما در بطن جامعه چه كرده است؟ گفت: زماني كه در سينما مي‌گفتيم بفروش، اما الان همه به دنبال فروش هستند. تعالي هنر اين است كه هنرمند دست مردم خود را بگيرد.

جمال شورجه هم با بيان انيكه بخش عمده جهت دادن به جريان‌هاي فرهنگي هنري توسط سياست مداري صورت مي‌گيرد اظهار داشت: متاسفانه سياست‌گذاري‌هاي اصولي و درست صورت نمي‌گيرد و من هنرمند سرخوش در اين جامعه رها مي‌شوم و به همان ذهن خودمان اكتفا مي‌كنيم و اثري را به جامعه عرضه ميَ‌كنيم.

به گزارش ايسنا وي تاكيد كرد: حكومت تكليفي نسبت به هنرمند دارد و بايد آنها را هم به لحاظ شكلي و هم عمقي و محتوايي هدايت كند كه متاسفانه اين صورت نمي‌گيرد و فرهنگ ما فاقد آن مديريت و مهندسي لازم است كه بدون پيشتوانه‌ رها شده است.

اين كارگردان با بيان اينكه انتظار داريم سمت وسوي فرهنگ و هنر به سمت نگاه‌ي ارزشي حركت كند گفت: اين بي‌پشتوانه‌ بودن، اغلب هنرمندان را رنج مي‌دهد كه حتي از آمدن سي‌دي فيلم‌ها هم كه سرمنشا آن را خيلي راحت مي‌توان پيدا كرد، بدتر است.

رحيم رحيمي پور ديگر كارگردان سينما ايرادهايي كه گرفته مي‌شود را متوجه خود فيلم‌سازان دانست و اظهار داشت: خود ما آيا توانستيم چيزهايي كه بحثش را مي‌كنيم محقق كنيم يا نه؟ ما وقتي شروع به فيلم سازي كرديم دچار غرور شديم و فكر كرديم همين كه انقلابي هستيم، كافي است در حاليكه بايد سينما و معارف ديني را ياد مي‌گرفتيم و آنها را سينمايي مي‌كرديم.

محمد نوري زاد هم با اعتقاد بر اينكه بر سر بسياري از منصب‌هاي فرهنگي و هنري جمعيتي از پخمگان و بي‌مايگان نشسته‌اند و فرصت‌ها را دارند مي‌سوزانند، ادامه داد: اشتباهي مثل «نقاب» در اين دولت هم رخ مي‌دهد چه اصراري است در آن جايگاه باشيم و آنجا هم سفارت بزنيم، اينها بسياري از سرمايه‌هاي ما را به باد داده‌اند.

در بخشي از جلسه كه درباره‌ي عدم ساخت فيلمي درباره‌ي اساطير سئوال شد، نوري زاده گفت: شهامت ورود به شاهنامه در بين مسولان ما نيست، فيلم 300 خدمت زيادي به فرهنگ ما كرد و هياهوي كه راه انداختند كه به مجلس كشيده شد، باعث شد كه ما فكركنيم بايد به اين موضوعات بپردازيم.

در ابتداي اين جلسه عليرضا سجادپور رييس هيات مديره هيات اسلامي هنرمندان اداره جلسه را برعهده داشت، با ارايه توضيحاتي گفت: هيات اسلامي يك تجمع مردم نهاد است كه افراد براساس دو شرط علمي و قلبي به ولايت فقيه و تبحر در رشته‌ هنري خود به عضويت در مي‌آيند و تلاش مي‌كنيم اينجا تبديل به حزب نشود اما اگر دخالتي را در امري لازم بدانيم ابايي نداريم.

در اين جلسه كه روز گذشته در موزه‌ي فرش برپا بود، لوح‌هاي تقدير فارغ‌التحصيلان دختر دوره فيلم‌نامه‌نويسي اين هيات نيز توسط مينو فرشچي استاد اين كلاسها و جهانگيرالماسي اهدا شد.

همچنين قرار بود كلهر مشاور امور رسانه‌اي رييس جمهور هم در اين جلسه حاضر باشد كه به خاطر تشكيل جلسه‌اي اضطراري با رئيس جمهور نتوانست حضور پيدا كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha