• جمعه / ۸ تیر ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8604-04259
  • خبرنگار : 71191

*خسران جبران‌ناپذير* رحيم‌مشايي: پرونده‌ي قره كليسا بدون انجام كاركارشناسي در آخرين ثانيه‌ها به يونسكو فرستاده شد

*خسران جبران‌ناپذير* 
رحيم‌مشايي: پرونده‌ي قره كليسا بدون انجام كاركارشناسي در آخرين ثانيه‌ها به يونسكو فرستاده شد

اين‌كه امسال ايران هيچ اثري را براي ثبت در فهرست آثار جهاني ندارد، پس از سال‌ها وقفه‌اي كه دليل آن‌را شرايط بحراني و جنگي كشور عنوان مي‌شد، خسراني است كه به‌واقع هيچ‌گاه جبران نخواهد شد. دليل اين اتفاق در شرايطي كه كشور بحراني را در سطح كلان نداشت، به گفته‌ي برخي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ارايه‌ي ديرهنگام پرونده‌ي ثبت قره‌كليسا به يونسكو و تغيير و تحول‌هايي بود كه سال 1384 در سازمان رخ دادند و «رد پرونده» در آن سال را سبب شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه در مرداد ماه سال 1384 كار خود را در اين سازمان آغاز كرد مي‌توانست در پرونده‌ي كليساها نقش به سزايي را ايفا كند. اما او معتقد است در زمان گرفتن مسووليت سازمان، پرونده‌ هنوز آماده نبود در نتيجه آن موقع ارسال نشد.

اسفنديار رحيم مشايي در نشست مطبوعاتي گنجينه‌ي جوبجي رامهرمز در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اين موضوع به روزهاي ورود خود به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره كرد و گفت: با ورود من در مرداد ماه و شروع كار و روي غلطك افتادن كارها در شهريور ماه، زمان ارائه‌ي پرونده براي بررسي نواقص و اعلام آن‌ها به منظور رفع آن نواقص رسيد، كه چون پرونده‌ هنوز آماده نبود در آن موقع ارسال نشد.

وي با اشاره به زمان ارسال پرونده‌ در بهمن ماه افزود: در آخرين ثانيه‌ها به زور پرونده‌ به يونسكو فرستاده شد. ولي به دليل نداشتن كار كارشناسي و انجام نشدن كار مطالعاتي درست و مناسب روي پرونده‌ي آن، آن‌گونه كه بايد منحصر به فرد نشد.

او با داراي ارزش خواندن پرونده‌يي كه منحصر به فرد است مجدد اظهار كرد: چون اين پرونده منحصر به فرد نبود مورد قبول واقع نشد و رد شد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: زماني كه يك اثر جهاني ثبت مي‌شود بايد براي حفاظت آن تضمين داد، در نتيجه بايد مجموعه‌ي مطالعات تاريخي و اقليمي روي اين پرونده انجام مي‌شد اما اين پرونده‌ي عظيم در مدت دو ماه كامل نمي‌شد.

رحيم مشايي به نيمه رها كردن پرونده‌ توسط دوره‌ي قبلي اشاره كرد و متذكر شد: كار من از لحاظ اجرايي در نيمه‌ي دوم مرداد ماه آغاز شد به همين دليل اين پرونده ربطي به دوره ما نداشت پس تهمت نزنيد!

وي با اشاره به بحث‌هايي كه درباره‌ي پرونده‌ي قره كليسا مبني بر ارزش جهاني نشدن وجود دارد گفت: پرونده‌ي كليساها در حال حاضر به گونه‌اي تكميل و به يونسكو فرستاده شده است. هرچند در زمان رد شدن، سه اثر را در خود جاي داده بود، ولي اكنون داراي 12 اثر است و به جز قره كليسا، مجموعه يازده عبادتگاه مسيحي را نيز در بر مي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha