• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8603-16294
  • خبرنگار : 71133

/كامل/ گردهمايي سينماگران ايران با صدور بيانيه‌اي به‌پايان رسيد «چاره‌ي نهايي برخورد با معضل قاچاق فيلم اراده‌ي ملي است»

/كامل/ 
گردهمايي سينماگران ايران با صدور بيانيه‌اي به‌پايان رسيد
«چاره‌ي نهايي برخورد با معضل قاچاق فيلم اراده‌ي ملي است»

اجتماع سينماگران كه از ساعت 10:30 صبح امروز ـ 29 خرداد ماه ـ آغاز و تا ساعت 13 در باغ فردوس موزه‌ي سينماي ايران ادامه داشت با سخنراني هنرمندان سينماي ايران و مسوولين سينمايي و فرهنگي با قرائت قطعنامه‌اي به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌معلم نايب رييس هيات مديره‌ي خانه‌ي سينما در ابتداي اين مراسم گفت: نخستين تجمع سينماگران ايران در دفاع از سينماي ملي نقطه‌ي شروعي براي حضور اجتماعي و جدي سينماي ايران است و اميدواريم اين تجمع بتواند در آينده‌ي آن نقش جدي بازي كند.

رضا ميركريمي مديرعامل خانه‌ي سينما هم گفت: بي‌تفاوتي كه در اين حوزه ديده مي‌شود، افراط در سياست‌زدگي و اقتصادزدگي حوزه‌ي فرهنگ را در بوته‌ي فراموشي سپرده و همچنان سينما جايگاه مناسبي در كشور ندارد، درحاليكه در كشورهايي كه اقتصاد محور هستند سينما جايگاه بهتري دارد. متاسفانه شعار فرهنگي مي‌دهيم اما رويكرد فرهنگي نداريم و اين بي‌تفاوتي باعث شده اين تجمع را برگزار كنيم تا نشان دهيم سينما زنده است و مطالباتي دارد كه سينماگران براي پيگيري آن حاضر هستند همه‌ي تلاشش خود را انجام دهد.

اين كارگردان سينماي ايران معتقد است: اين معضل در روزهاي كنوني معضل همه‌ي سينماي ايران شده است، بنابراين اميدوارم اين همدلي ادامه داشته باشد تا سينما بتواند مطالبات خود را پيگيري كند.

رضا كيانيان بازيگر سينماي ايران نيز با بيان اينكه كاملا مشخص است، معضل سي‌دي قاچاق چه بر سر سينماي ايران آورده است، خطاب به مردم ايران گفت: وقتي كه سي‌دي قاچاق استفاده مي‌كنيد درست است كه در خانه راحت آن را تماشا مي‌كنيد، اما بدانيد با ادامه‌ي اين روند بعد از مدتي سينما تعطيل خواهد شد و ديگر نمي‌توانيد فيلم و ما را ببينيد.

وي همچنين خطاب به شوراي شهر ادامه داد: هر ايراني يكي از حقوق شهروندي‌اش داشتن سينما است و بايد سينما در محدوده‌اي باشد كه هر موقع خواست فيلم تماشا كند با پانزده دقيقه طي مسير به سينما برسد اما در شهر تهران سينما نداريم و متاسفانه تعداد سينماهاي قبل از انقلاب با تعداد سينماهاي بعد از آن قابل مقايسه نيست. ما تنها 5 يا 6 سينماي خوب داريم و اين شرايط براي يك شهر بزرگ متاثر كننده است.

به گزارش ايسنا، رسول صدرعاملي كارگردان سينما از ديگر سخنرانان اجتماع سينماگران بود، وي گفت: واقعا مساله‌ي اصلي ما مالي نيست، مساله بي‌حرمتي است، در همه جاي دنيا معضل سرقت فيلم وجود دارد اما اينقدر عريان نيست اين درحالي است كه اينجا كاملا بي‌پرده، بي‌محابا و كاملا پشتيباني شده اين اتفاق داره‌ مي‌افتد و اين نگران كننده است.

صدرعاملي ضمن اشاره به اين نشست گفت:صدرعاملي ضمن اشاره به اين نشست گفت: اين اولين اعتراض رسمي سينماگران را در طول 70 و 80 سال گذشته به فال نيك مي‌گيريم و اميدوارم با فيلمهاي خوب و كار و رفتار درست مظلوميت و اهميت سينماي ايران را بتوانيم نشان بدهيم.

رخشان بني‌اعتماد كارگردان سينماي ايران در اجتماع سينماگران در موزه‌ي سينما گفت: در محل موزه سينما، تاريخ سينماي اين سرزمين را به ثبت روز 29 خرداد ماه 86 به شهادت مي‌خوانم.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كارگردان سينماي ايران ادامه داد: به شهادت روزگار غريبي كه براي اثبات واقعيتي چون روز مجبور به اعلام آن شده‌ايم، اعلام آن كه خانواده بزرگ سينماي ايران، صورت به‌ سيلي آبروداري سرخ كرده، به حيات خود ادامه مي‌دهد.

اعلام آن كه خانواده سينماي ما درگير با مشكلات بسياري در درون خود، هر روز به‌گونه‌اي مورد هجوم و تجاوز قرار مي‌گيرد.

تاريخ را به‌ شهادت مي‌طلبم كه سينماي ايران زير فشار سلايق مختلف سياست زده، توانسته استقلال انديشه خود را در مسير حفظ هويت ملي دنبال كند.

تاريخ را به‌ شهادت مي‌گيرم كه نقش موثر سينماي ايران در عرصه فرهنگ اين جامعه به بهانه چند توليد محدود از جانب ماهيگيران حرفه‌اي آبهاي گل آلود، يكسره ناديده و به زير سوال برده شده است.

حافظه فراموشكار تاريخي را به‌ يادآوري دوراني دعوت مي‌كنم كه در وانفساي جدل بر سر بود و يا نبود سينما و در زمانه‌اي كه هيچ رسانه ارتباطي پلي بين جامعه ملتهب ايران به جهان نبود، سينماي ايران جوهر اصالت انسان ايراني را نه فقط به ملت خود بلكه به جهان عرضه كرد.

تاريخ را به شهادت مي‌گيرم كه نقش ماندگار سينما قابل انكار نيست، حتي اگر با تكثير سي‌دي‌هاي غير قانوني بخواهند بنيه كم‌ جان اقتصاد آن را به‌ نابودي بكشند و يا با جايگزيني هر رسانه ديگري در خانه‌ي سينما را ببندند و اهالي آن را خانه‌نشين كنند.

خردمندان، فرهيختگان، اهالي عرصه فرهنگ وهنر، جوانان ودانشجويان، تاريخ را به ثبت اين واقعيت گواهي دهند.

محمدرضا جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اجتماع سينماگران در موزه‌ي سينما گفت: معضل قاچاق فيلم با اهداف مختلف در حال انجام است كه هم اقتصاد سينما را هدف قرار گرفته است و هم ارتباط مردم با سينما را، آنها سينما را ضعيف مي‌خواهند، چرا كه سينما زباني نافذ دارد.

به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: طرح‌هاي مختلفي دارند و مي‌خواهند آشكار و نهان اين سينما را جهت دهند، اين پديده براي زمين‌گير كردن سينما در حال انجام است كه حتي مشروعيت سينما را هم مورد هدف قرار داده است، به تعبير من اينها كساني هستند كه سينما را با يك رويكرد اصيل و با كيفيت و ساختار بالا نمي‌خواهند طرح‌هاي بسياري است كه ما و شما با ديگر دستگاه‌هاي موثر تعريف كنيم، تا سينمايي براي فردا داشته باشيم.

اميررضا خادم عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز با اشاره به اقدامات مجلس شوراي اسلامي در حمايت از هنرمندان گفت: دو برابر شدن بودجه‌ي سينما و تئاتر حداقل كاري بود كه ما در مجلس مي‌توانستيم انجام دهيم و همچنين كميسيون فرهنگي براي ورود بخش فرهنگ و هنر به فعاليتهاي اشتغال‌زا تلاش بسياري انجام داده است كه يكي از نكات مهم و اصولي كه شما سينماگران به آن اعتقاد داريد، اين است كه هنر و سينماي ما نبايد «دولت‌ساخت» باشد و بايد توسط خود مردم ساخته شود و به مردم عرضه شود و حمايتهاي دولت بايد غير مستقيم باشد تا اهالي سينما و هنر بتوانند فعاليت مستمر داشته باشد.

اين عضو كميسون فرهنگي ادامه داد: آخرين كار طرح مبارزه با موضوع قاچاق فيلم تجمعي است كه امروز براي آن اينجا جمع شده‌ايم و چندي قبل به مجلس ارايه شد و هفته‌ي گذشته مصوبه‌ي با افزايش ميزان سطح جرايم به تصويب رسيد.

عليرضا رئيسيان رييس كانون كارگردانان سينماي ايران نيز گفت: سينماي ايران جزو 10 تا 15 كشور اول توليد كننده در سطح جهان است و به لحاظ فضاي نمايشي جزو ده تاي آخر محسوب مي‌شود كه اين يعني فاجعه و از اين بدتر كه در اين فضاي نمايشي محدود قاچاق فيلم هم مي‌شود.

وي با اشاره به صحبتهاي خادم گفت: اين قانون به هيچ وجه مورد تاييد ما نيست و درخواست مي‌كنيم به شكلي كه خواست ما باشد اصلاح شود پشتوانه‌ي اصلي سينما مخاطبين هستند و مردم، سينماي ايران را دوست دارد و توقع داريم وكلاي ملت به خواست مردم اهميت دهند.

رويا تيموريان بازيگر سينماي ايران هم گفت: ما بضاعت كمي در سينماي ايران داريم و اين معضل قاچاق فيلمها اين بضاعت كم را هم هر روز كمرنگ تر مي‌كند در جايي كه هر روز با عدم امنيت شغلي و نداشتن بيمه‌ي بيكاري روبرو هستيم، آيا امروز ضرورت مصوب شدن طرح بيمه‌ي بيكاري تمام صنوف سينمايي نبايد در دستور عاجل قرار بگيرد.

وي ادامه داد: اين يورش ضد فرهنگي تنها جامع سينمايي بلكه بخشهاي ديگر را كه وابسته به آن هستند و خيل عظيم كساني كه مي‌خواهند وارد حوزه بشوند را بي‌انگيزه مي‌كند.

كيومرث پوراحمد هم پخش شدن اين سي‌دي‌ها را يك بخش عرضه و يك بخش تقاضا دانست و ادامه داد: چرا وقتي سلاحي دزديده مي‌شود همه پي‌گير پيدا كردن آن مي‌شوند و آن را مخل امنيت مي‌دانند اين هم امنيت سينماي ملي است و نه فقط امنيت سرمايه‌گذار، امنيت تك تك بچه‌هاي سينما. بايد با تبليغات وسيع به مردم بگوييم اين دزدي و مال حرام است و اين را به مردم تفهيم كنيم تا در باور آنها شكل بگيرد و اين كار را نكنند ديگر معضل ما نبود سالن سينما است و نمي‌دانم چرا در كشوري مثل ايران سالن سينما نداريم.

فرشته طائرپور تهيه‌كننده‌ي سينما نيز گفت: سخنم را با دو پرسش آغاز مي‌كنم رياست محترم قوه قضاييه در نظام عدل شما ديه‌ي روح يك فيلمساز چقدر است در مقايسه با دست و پا و دندان شكسته به روان له‌ شده‌ي يك سينماگر چه بها و خسارتي تعلق مي‌گيرد.

وي ادامه داد: جناب آقاي شاهرودي روان سينماگران ايران دارد تخريب مي‌شود و تمام آن انگيزه‌ها و پايداري‌ها كه در سالهاي جنگ و كمبود اين سينما را در انواع متنوع آن از دفاع مقدس و خانوادگي گرفته تا كمدي و كودك سرپا نگه داشت دارد از بين مي‌رود، فكر كنيد.

وي همچنين خطاب به رئيس جمهور گفت: چرا يك بار هم به استان سينماي ملي ايران سفر نمي‌كنيد و با اهالي آن به زباني در شان خودشان حرف نمي‌زنيد آيا در ميان مشاورين هنري شما كساني هستند كه اهميت ملي بودن و جهاني بودن سينماي ايران را فارغ ‌از فيلمهايي كه شما و حتي خود ما دوست نداريم بشناسند و بشناسانند. براي من به عنوان يك فيلمساز كودك سينماي ملي ايران و مخاطبان آن به اندازه‌ي انرژي هسته‌اي مهم هستند و حق مسلم ديگري از حقوق مردم اين كشورند براي من توجه مسوولان به سهم مردم از فرهنگ اين سرزمين از سهميه‌بندي بنزين حساس‌تر است.

اين تهيه‌كننده‌ي سينماي ايران گفت: يكي از ويژگي‌هاي حركت امروز سينماي ايران همدلي اصحاب آن با مديريتهاي دانا، هنردوست و مشفق در حوزه‌ي مختلف نظام براي حل بحران حادث است شايد سينماي ايران در طول عمر خود اينگونه استيصال، اتحاد و قدرت را توامان تجربه نكرده باشد.

اين دستاورد تاريخي رواني و اجتماعي را قدر مي‌دانيم و براي ادامه‌ي راه خود تا تحقق حقوق حقه و معوقه‌ي سينماي فاخر ملي ايران بعد از اميد به تاييدات خداي امين به همين اتفاق بزرگ دلگرم خواهيم بود.

عليرضا داوودنژاد تهيه‌كننده‌ي سينما نيز وصف سينماي ايران را مسكين، يتيم و اسير دانست و از رئيس جمهور خواست مثل امور مهم ديگر به اين مساله‌ي هم رسيدگي كند.

فرهاد توحيدي فيلم‌نامه‌نويس هم در بخشي از اين مراسم فيلمنامه‌اي را كه با اين موضوع نوشته بود قرائت كرد.

پايان بخش اين مراسم كه جمع زيادي از سينماگران به همراه مسولين سينمايي حضور داشتند، قطعنامه‌ي اولين گردهمايي سينماگران در دفاع از حقوق سينماي ايران بود كه توسط پرويز پرستويي قرائت شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در متن اين قطعنامه آمده است:

«چند سالي است كه زالوي قاچاق به‌شريانهاي حياتي سينماي ملي ايران چنگ انداخته است و آخرين رمقهاي سينماي نجيب و مظلوم ايران را بي‌رحمانه مي‌مكد، چنين حركت سازمان يافته و برنامه‌ريزي شده‌اي كه روز به‌روز به ابعاد آن افزوده مي‌شود، آشكارا نابودي اصلي‌ترين عنصر شاخص فرهنگ‌وهنر در جمهوري اسلامي ايران را كه همانند سينماي ملي است هدف قرار داده است.

بالندگي سينماي ايران علي‌رغم همه‌ي مضايق و مشكلات معجزه‌اي است كه صرفا به‌مدد عشق و همت هنرمندان و دست‌اندركاران اين سينما آغاز شده و به مثابه خاري در چشم دشمنان فرهنگ و هنر اين مرز و بوم فرو مي‌رود و طبيعي است كه خدشه در كيان اين سينما هدف اصلي باندهاي تبهكار اقتصادي و ضد فرهنگي قرار گيرد. نابودي سينماي ملي يعني نابودي فرهنگ و هنر، نابودي و ويراني سرمايه‌هاي ملي، عدم امنيت سرمايه‌گذاري، افزايش بحران بي‌كاري موجود در سينما، ‌عدم امنيت شغلي و حرفه‌اي اعضاي خانه‌ي سينما، .... و نهايتا يعني نابودي فكر و ذوق ايراني و به انزوا كشاندن هنرمند انديشمند ايراني.

دراين سالها عليرغم تلاشهاي ارزنده دلسوزان و تشكل‌هاي سينمايي متاسفانه، براي اعتراضات مكرر و متداول فردي، جمعي و صنفي خود، گوش‌شنوايي نيافته‌ايم و يا اگر هم بوده، چنان عاجز از عمل واقدام به ميدان آمده كه راه به جايي نبرده است.

اكنون هنرمندان و دست‌اندركاران سينماي ايران بر آن شده‌اند تا اين بار از يك حنجره و دست در دست يكديگر، صداي اعتراض و تظلم خويش را به هر نحو و وسيله‌اي اعلام و ابراز نمايند و تا رسيدن به خواسته‌هاي به حق صنفي خود، از پاي ننشينند.

ما چاره نهايي برخورد با اين پديده شوم وامنيت‌برانداز را تنها در بروز اراده‌اي ملي مي‌دانيم و درگام نخست، تمامي نهادها و مسوولين مرتبط را به تحركي جدي و نه فرمايشي، فرا مي‌خوانيم.

سينماي ايران عزم راسخ دارد تا با گسترش دامنه‌ي اعتراضات جدي و قاطع خود از تمامي ابزار، امكانات وتوانمنديهاي خود براي نجات سينماي نوين ايران از محاق موجود استفاده كند.

سينماي ايران اميدوارست كه مسوولين فرهنگي ونهادهاي زيربط، اين اولين هشدار را جدي گرفته و در جريان اين جنگ نابرابر سينما در مقابل باندهاي مافيايي اقتصادي و ضد فرهنگي، به كمك و ياري آنان بشتابند.

اكنون اعلام مي‌داريم:

1- قاچاق محصولات سينمايي به‌وضعيتي رسيده است، كه جزو با اقدام عاجل و ضربتي از سوي نهادهاي امنيتي، راهي براي امحاء و نابودي شبكه‌هاي مخوف و فعال در اين عرصه وجود ندارد، لذا از وزارت اطلاعات مي‌خواهيم از توان و قابليت خود براي انهدام شبكه‌ها و افرادي كه به‌ تاراج حقوق سينماي ايران مشغولند مجدانه اقدام نمايند.

2- از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متوقعيم كه براي جبران خسارت فراواني كه در اين ساليان به سينماي ايران وارد شده و براي اثبات عزم خود در دفاع از حقوق سينماگران، هر چه سريعتر صندوق حمايت از سينماي ايران را جهت تعريف و جبران زيان‌هاي وارده، راه‌اندازي نمايد.

3- از مجلس شوراي اسلامي، تقاضاي جدي داريم كه به‌عنوان يك ضرورت ملي و معوقه، تصويب قانون تاسيس سازمان حقوق و مالكيت معنوي را در دستور كار خود قرار دهد و با تامل جدي و فوري بر قوانين ناكارآمد فعلي، در برخورد با عناصر و شبكه‌هاي قاچاق محصولات فرهنگي و تضييع‌كنندگان حقوق سينماي ايران، ما را ياري رساند.

4- از قوه قضاييه مي‌خواهيم، به‌عنوان وظيفه ذاتي آن قوه، در برخورد با شبكه‌ها، اشخاص، سازمانها و نهادهايي كه حقوق سينماي ايران را به يغما مي‌برند، ‌رويه‌اي فعال، قاطع و بي‌اغماض را در پيش گيرد.

5- از نيروي انتظامي درخواست مي‌كنيم كه با اتخاذ تدابيري ويژه، ضمن برخورد با عوامل خرده پا و معلول در شبكه قاچاق، از طريق شناسايي و دستگيري عوامل اصلي و سرمنشاء اين باندهاي مافيايي، معضل قاچاق را از سرچشمه تا انتها بخشكاند.

6- از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تقاضاي جدي داريم كه جهت نهادينه كردن حقوق سينماي ايران و جلوگيري از نمايش‌هاي غير مجاز آثار سينمايي كه توسط نهادهاي دولتي يا وابسته به‌آن ـ همچون هواپيمايي جمهوري اسلامي، قطارهاي مسافربري، شبكه‌هاي حمل و نقل بين شهري، آموزش و پرورش، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، هتل‌ها، مراكز تفريحي، دانشگاه‌ها و ... ـ كه كرارا و بدون قرارداد و پرداخت حقوق به صاحبان اثر صورت مي‌گيرد، قاطعانه جلوگيري كرده و نهادهاي مربوطه را موظف به پرداخت خسارات وارده به سينماي ايران كند.

7-از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مي‌خواهيم ضمن جلوگيري از ترويج و تبليغ سينماي امريكا در رسانه ملي سهم واقعي و درخور سينماي ملي ايران را چه‌از حيث تبليغ آثار و چه از حيث پرداخت حقوق نمايش محصولات سينماي ايران بازنگري كرده و ضمن رعايت عادلانه حقوق اين سينما، به نقشي كه در ايجاد تناسب ميان هزينه‌هاي توليد و تبليغات دارد، توجه كند ضمنا وظيفه خود را در آگاه‌سازي جامعه نسبت به حرمت شرعي استفاده از كپي‌هاي قاچاق مورد توجه بيشتر قرار دهد.

8- توقع داريم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حمايت از شبكه‌هاي رسمي و قانوني تكثير و توزيع ويديوي و توجه به معضلات و مشكلات اين حوزه، جهت قانونمند و توانمندتر شدن آنان براي مقابله با شبكه‌هاي زيرزميني و غير قانوني، به تدابير تازه بيانديشيد.

9- تضييع حقوق سينماي ايران در خارج از كشور، از معضلات جدي سينماي ايران است كه به انحاء مختلف توسط شبكه‌هاي ويديويي و كانال‌هاي ماهواره‌اي مورد تعرض و آسيب قرار مي‌گيرد.

لذا از وزارت امور خارجه درخواست مي‌كنيم جهت احيا حقوق سينما و شهروندان ايراني، كارشناسي و اقدام لازم را در برنامه كار خود قرار دهد.»

در اين قطعنامه ضمن تشكر از اهالي سينما براي حضور در تجمع مطرح شد: اعتراض سينماي ايران در دفاع از حقوق خود تا حصول پاسخ به درخواست‌هاي مشروع حقه‌ايي كه در اين گردهمايي اعلام گرديد، ادامه خواهد داشت و خانه سينما بر عهده خود مي‌داند، با تشكيل كميته ويژه‌اي مطالبات سينماگران ايران در اين گردهمايي را پيگيري و نتايج حاصله را در دومين گردهمايي بزرگ خويش در روز ملي سينما به اطلاع افكار عمومي و سينماگران عزيز برساند.

در حاشيه‌ي مراسم:

نمايش موزيكال درباره‌ي معضل قاچاق فيلم اجرا شد.

حضور جمع كثيري از هنرمندان از صنف‌ها و تشكل‌هاي مختلف سينمايي مشاهده مي‌شد.

علي معلم در بخشي از جلسه گفت: سي‌دي اين برنامه هم جلوي موزه‌ي سينما فروخته مي‌شود و اين تنها سي‌دي است كه اگر بيرون بيايد، ايرادي ندارد و خوب است!

حضور و مردم در اين اجتماع و گرفتن عكس و امضا از هنرمندان در اين مراسم جلب توجه مي‌كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha