• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8603-16234
  • خبرنگار : 71133

4 / سينماگران در اجتماع موزه‌ي سينما قطعنامه صادر كردند: «چاره‌ي نهايي برخورد با پديده‌ي معضل قاچاق فيلم اراده‌ي ملي است»

4 / سينماگران در اجتماع موزه‌ي سينما قطعنامه صادر كردند:
«چاره‌ي نهايي برخورد با پديده‌ي معضل قاچاق فيلم اراده‌ي ملي است»

در پايان اولين گردهمايي سينماگران در دفاع از حقوق سينماي ايران كه ساعاتي قبل در موزه‌ي سينما به پايان رسيد، قطعنامه‌ي به شرح ذيل صادر شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در متن اين قطعنامه آمده است:

«چند سالي است كه زالوي قاچاق به‌شريانهاي حياتي سينماي ملي ايران چنگ انداخته است و آخرين رمقهاي سينماي نجيب و مظلوم ايران را بي‌رحمانه مي‌مكد، چنين حركت سازمان يافته و برنامه‌ريزي شده‌اي كه روز به‌روز به ابعاد آن افزوده مي‌شود، آشكارا نابودي اصلي‌ترين عنصر شاخص فرهنگ‌وهنر در جمهوري اسلامي ايران را كه همانند سينماي ملي است هدف قرار داده است.

بالندگي سينماي ايران علي‌رغم همه‌ي مضايق و مشكلات معجزه‌اي است كه صرفا به‌مدد عشق و همت هنرمندان و دست‌اندركاران اين سينما آغاز شده و به مثابه خاري در چشم دشمنان فرهنگ و هنر اين مرز و بوم فرو مي‌رود و طبيعي است كه خدشه در كيان اين سينما هدف اصلي باندهاي تبهكار اقتصادي و ضد فرهنگي قرار گيرد. نابودي سينماي ملي يعني نابودي فرهنگ و هنر، نابودي و ويراني سرمايه‌هاي ملي، عدم امنيت سرمايه‌گذاري، افزايش بحران بي‌كاري موجود در سينما، ‌عدم امنيت شغلي و حرفه‌اي اعضاي خانه‌ي سينما، .... و نهايتا يعني نابودي فكر و ذوق ايراني و به انزوا كشاندن هنرمند انديشمند ايراني.

دراين سالها عليرغم تلاشهاي ارزنده دلسوزان و تشكل‌هاي سينمايي متاسفانه، براي اعتراضات مكرر و متداول فردي، جمعي و صنفي خود، گوش‌شنوايي نيافته‌ايم و يا اگر هم بوده، چنان عاجز از عمل واقدام به ميدان آمده كه راه به جايي نبرده است.

اكنون هنرمندان و دست‌اندركاران سينماي ايران بر آن شده‌اند تا اين بار از يك حنجره و دست در دست يكديگر، صداي اعتراض و تظلم خويش را به هر نحو و وسيله‌اي اعلام و ابراز نمايند و تا رسيدن به خواسته‌هاي به حق صنفي خود، از پاي ننشينند.

ما چاره نهايي برخورد با اين پديده شوم وامنيت‌برانداز را تنها در بروز اراده‌اي ملي مي‌دانيم و درگام نخست، تمامي نهادها و مسوولين مرتبط را به تحركي جدي و نه فرمايشي، فرا مي‌خوانيم.

سينماي ايران عزم راسخ دارد تا با گسترش دامنه‌ي اعتراضات جدي و قاطع خود از تمامي ابزار، امكانات وتوانمنديهاي خود براي نجات سينماي نوين ايران از محاق موجود استفاده كند.

سينماي ايران اميدوارست كه مسوولين فرهنگي ونهادهاي زيربط، اين اولين هشدار را جدي گرفته و در جريان اين جنگ نابرابر سينما در مقابل باندهاي مافيايي اقتصادي و ضد فرهنگي، به كمك و ياري آنان بشتابند.

اكنون اعلام مي‌داريم:

1- قاچاق محصولات سينمايي به‌وضعيتي رسيده است، كه جزو با اقدام عاجل و ضربتي از سوي نهادهاي امنيتي، راهي براي امحاء و نابودي شبكه‌هاي مخوف و فعال در اين عرصه وجود ندارد، لذا از وزارت اطلاعات مي‌خواهيم از توان و قابليت خود براي انهدام شبكه‌ها و افرادي كه به‌ تاراج حقوق سينماي ايران مشغولند مجدانه اقدام نمايند.

2- از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متوقعيم كه براي جبران خسارت فراواني كه در اين ساليان به سينماي ايران وارد شده و براي اثبات عزم خود در دفاع از حقوق سينماگران، هر چه سريعتر صندوق حمايت از سينماي ايران را جهت تعريف و جبران زيان‌هاي وارده، راه‌اندازي نمايد.

3- از مجلس شوراي اسلامي، تقاضاي جدي داريم كه به‌عنوان يك ضرورت ملي و معوقه، تصويب قانون تاسيس سازمان حقوق و مالكيت معنوي را در دستور كار خود قرار دهد و با تامل جدي و فوري بر قوانين ناكارآمد فعلي، در برخورد با عناصر و شبكه‌هاي قاچاق محصولات فرهنگي و تضييع‌كنندگان حقوق سينماي ايران، ما را ياري رساند.

4- از قوه قضاييه مي‌خواهيم، به‌عنوان وظيفه ذاتي آن قوه، در برخورد با شبكه‌ها، اشخاص، سازمانها و نهادهايي كه حقوق سينماي ايران را به يغما مي‌برند، ‌رويه‌اي فعال، قاطع و بي‌اغماض را در پيش گيرد.

5- از نيروي انتظامي درخواست مي‌كنيم كه با اتخاذ تدابيري ويژه، ضمن برخورد با عوامل خرده پا و معلول در شبكه قاچاق، از طريق شناسايي و دستگيري عوامل اصلي و سرمنشاء اين باندهاي مافيايي، معضل قاچاق را از سرچشمه تا انتها بخشكاند.

6- از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تقاضاي جدي داريم كه جهت نهادينه كردن حقوق سينماي ايران و جلوگيري از نمايش‌هاي غير مجاز آثار سينمايي كه توسط نهادهاي دولتي يا وابسته به‌آن ـ همچون هواپيمايي جمهوري اسلامي، قطارهاي مسافربري، شبكه‌هاي حمل و نقل بين شهري، آموزش و پرورش، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، هتل‌ها، مراكز تفريحي، دانشگاه‌ها و ... ـ كه كرارا و بدون قرارداد و پرداخت حقوق به صاحبان اثر صورت مي‌گيرد، قاطعانه جلوگيري كرده و نهادهاي مربوطه را موظف به پرداخت خسارات وارده به سينماي ايران كند.

7-از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مي‌خواهيم ضمن جلوگيري از ترويج و تبليغ سينماي امريكا در رسانه ملي سهم واقعي و درخور سينماي ملي ايران را چه‌از حيث تبليغ آثار و چه از حيث پرداخت حقوق نمايش محصولات سينماي ايران بازنگري كرده و ضمن رعايت عادلانه حقوق اين سينما، به نقشي كه در ايجاد تناسب ميان هزينه‌هاي توليد و تبليغات دارد، توجه كند ضمنا وظيفه خود را در آگاه‌سازي جامعه نسبت به حرمت شرعي استفاده از كپي‌هاي قاچاق مورد توجه بيشتر قرار دهد.

8- توقع داريم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حمايت از شبكه‌هاي رسمي و قانوني تكثير و توزيع ويديوي و توجه به معضلات و مشكلات اين حوزه، جهت قانونمند و توانمندتر شدن آنان براي مقابله با شبكه‌هاي زيرزميني و غير قانوني، به تدابير تازه بيانديشيد.

9- تضييع حقوق سينماي ايران در خارج از كشور، از معضلات جدي سينماي ايران است كه به انحاء مختلف توسط شبكه‌هاي ويديويي و كانال‌هاي ماهواره‌اي مورد تعرض و آسيب قرار مي‌گيرد.

لذا از وزارت امور خارجه درخواست مي‌كنيم جهت احيا حقوق سينما و شهروندان ايراني، كارشناسي و اقدام لازم را در برنامه كار خود قرار دهد.»

در اين قطعنامه ضمن تشكر از اهالي سينما براي حضور در تجمع مطرح شد: اعتراض سينماي ايران در دفاع از حقوق خود تا حصول پاسخ به درخواست‌هاي مشروع حقه‌ايي كه در اين گردهمايي اعلام گرديد، ادامه خواهد داشت و خانه سينما بر عهده خود مي‌داند، با تشكيل كميته ويژه‌اي مطالبات سينماگران ايران در اين گردهمايي را پيگيري و نتايج حاصله را در دومين گردهمايي بزرگ خويش در روز ملي سينما به اطلاع افكار عمومي و سينماگران عزيز برساند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha