برگزاركنندگان نخستين سمپوزيوم مجسمهي تهران با پايان داوري آثار رسيده، 20 اثر را انتخاب و ماكتهايي از آنچه را كه قرار است اسفند ماه سال جاري در تهران ساخته شوند، در نمايشگاهي يك هفتهيي عرضه كردند.
غلامحسين ابراهيمي ديناني، يكي از داوران اين 20 اثر بوده كه بهدليل غيبت ناشي از سفر خارج از كشور داريوش شايگان، دو ماه پيش از داوري، جايگزين وي شد.
اين پژوهشگر فلسفه و مدرس دانشگاه در گفتوگويي با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تاكيد كرد كه آثار رسيده، از زواياي مختلف مورد بررسي قرار گرفتهاند و او با نگاه فلسفي و زيباييشناسي هنري به قضاوت پرداخته است.
براي ابراهيمي ديناني القاي معاني آثار مورد توجه و اهميت بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه براي داوري، هيچ يك از داوران، از سينماگر گرفته تا نقاش و معمار و مجسمهساز، ملاك از پيش تعريف شدهاي نداشتهاند، تصريح كرد: بهطور كلي معني خاصي را دنبال نميكرديم.
وي توضيح داد: به آثار نگاه ميكرديم هر يك كه از حيث هنري زيباتر و به لحاظ فني و القاي معاني برتري داشت، انتخاب ميشد.
ابراهيمي ديناني با اشاره به ممنوعيتي كه سالها در زمينه هنرهاي تجسمي ايران وجود داشته، اظهار كرد: ما وارث چندين قرن فرهنگ هستيم كه تجسم جايگاهي در آن ندارد. با آن ذهنيت كه از پيش داشتم، ديدن اين آثار برايم اعجابانگيز بود، چرا كه انتظارم از هنر تجسمي پايين بوده است.
اين مولف كتابهاي فلسفي و حكمي عنوان كرد: ارايه و نصب اين آثار هنري در شهر به تقويت ذوق هنري مردم كمك ميكند و كار خارجيها ميتواند بهعنوان الگو مورد بهرهبرداري قرار گيرند.
وي افزود: شايد ميتوانستيم در ميان آثار هنري ايراني بيش از تعداد انتخاب شده، آثار ديگري را نيز انتخاب كنيم.
وي در پايان به خبرنگار ايسنا گفت: بهتر است كارها در يك فضاي مناسب بهصورت يكجا عرضه شوند.
انتهاي پيام
نظرات