• جمعه / ۱۷ آذر ۱۳۸۵ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8509-09839

آيدين آغداشلو پس از 30 سال آثارش را يك‌جا عرضه كرد "تصور ايراني‌هاي خارج از كشور از داخلي‌ها، متقابلا با سوء تفاهم همراه است"

آيدين آغداشلو پس از 30 سال آثارش را يك‌جا عرضه كرد
"تصور ايراني‌هاي خارج از كشور از داخلي‌ها، متقابلا با سوء تفاهم همراه است"
آيدين آغداشلو، نمايشگاه يك‌ماهه، مفصل و به‌زعم خود موفقي را پس از سال‌ها در كانادا برگزار كرد. او 22 كار در گالري آرتاي تورنتو به‌نمايش گذاشت كه گويا همه‌ي فروختني‌هايش را با قيمت‌هايي حدود 7 تا 15 هزار دلار به‌فروش رسانده و بقيه را به مجموعه‌ي خانواده‌اش سپرده است. او به‌رغم پيش‌بيني‌اش هيچ كاري را از مجموعه‌هاي ديگر امانت نگرفت و آنچه كه عرضه شد طي چند ماه پيش از برپايي نمايشگاه خلق كرده بود. خاطرات انهدام - مينياتوري‌هاي مچاله‌شده - و نقاشي‌هاي رنسانسي زخمي شده را تا شفاعت فرشتگان كه دوره‌هاي مختلف و بازگوكننده سير تحول كارهاي وي طي ‌40 سال گذشته به‌شمار مي‌روند، پس از 30 سال در اين نمايشگاه ‌يك‌جا به‌نمايش درآمدند. او دربازگشت از كانادا به خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت، آنچه با برپايي اين نمايشگاه اتفاق افتاد بيش از انتظارش بوده گمان نمي‌كرد ايراني‌هاي مقيم تورنتو تا اين حد ارتباطشان را با فرهنگ و هنر سرزمين اصلي‌شان حفظ كرده باشند. آغداشلو اظهار كرد: هميشه فكر مي‌كردم به‌خاطر آنكه برخي‌هاشان ده‌ها سال در آن‌جا به‌سر مي‌برند، شناخت كمتر يا ارتباط اندكي با هنرمنداني كه در اين سال‌ها در ايران مانده‌اند و كار كردند، دارند؛ اما استقبال از نمايشگاه نشان داد كه اين ريشه بسيار عميق‌تر است. او از شناخت بسيار عميقي يادكرد كه ايراني‌هاي مقيم خارج از كشور نسبت به هنر معاصر ايران داشته‌اند. وي تصريح كرد: اين شناخت تنها منحصر به افرادي نبوده كه نقاشان قديمي‌تر را مي‌شناختند، بلكه برخي 20 تا 25 ساله‌ها، بارها و بارها براي ديدن نمايشگاه آمده و به‌خوبي نقاشي معاصر ايران را مي‌شناختند. اين منتقد هنري چنين عنوان كرد كه تصور كساني كه در خارج از ايران هستند، درباره‌ي كساني كه در داخل كشور كار مي‌كنند، بعضي وقت‌ها با سوء تفاهم يا با دوري همراه است و اين امر از جانب ما نيز متقابلا همين‌گونه است. شايد ما نيز عميقا و دقيقا عمق فرهنگ ايراني ايراني‌هاي مقيم خارج را گاهي اوقات به‌سادگي درك نمي‌كنيم و به‌سادگي از آن مي‌گذريم. به گمان آيدين آغداشلو، هر نمايشگاهي از اين نوع، اين پيوند را محكم‌تر مي‌كند و ضروري است پيوند بسيار محكم شود، چرا كه خاطره به‌هرحال كمرنگ مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha