سخنگوي مجمع فيلمسازان سينماي ايران از پيشنهاد تاسيس يك "كنفدراسيون تهيهكنندگان" به خانه سينما خبر داد.
ابوالحسن داودي كه با خبرنگار هنري ايسنا گفتوگو ميكرد در ادامه تصريح كرد: اين "كنفدراسيون تهيهكنندگان" از بخشهاي جداگانهاي شامل اتحاديه تهيهكنندگان، كانون تهيهكنندگان و مجمع فيلمسازان ميشود و از طريق يك شوراي عالي متشکل از نمايندگان منتخب هر سه صنف با خانه سينما در ارتباط خواهد بود و تمام ارتباطات حقوقياش را از اين طريق ميتواند بگيرد.
وي گفت: با رايزنيها و بحث ها و مسائلي که مطرح شد، به نظر رسيد اين شكل، اجراييترين شكل ممكني است كه يكي از معضلات عديده يعني مشكل ارتباط توليد و پخش و لزوم يا عدم لزوم جداسازي تشکيلات اين دو جريان صنفي و خدماتي ازهم و همچنين كل ارتباطات قانوني كه اصولا جريان تهيهكنندگي بايد با دولت و مراجع رسمي و قانوني خارج از خودش داشته باشد و از طريق اين اتحاديه واقعي قابل تعريف ميشود.
*** دلايل اصلي تشكيل مجمع، تعريف "جايگاه تهيهكننده كارگردان" است ****
سخنگوي مجمع در ادامه به يكي از دلايل اصلي تشكيل مجمع فيلمسازان اشاره كرد و گفت: مهمترين ضرورتي كه پس زمينهي آن برميگردد به چندين سال گذشته "تعريف جايگاه تهيهكننده كارگردانها" است.
سخنگوي مجمع فيلمسازان تاكيد كرد: فکر و هسته اصلي تشكيل صنف تهيهكنندگان را درآن سالها جمعي از كارگردان- تهيهكنندگان، گذاشتند و به نوعي هيات موسس و اولين گروه تشکيل دهنده آن كساني بودند كه در درجه اول حرفه آنها كارگرداني و بعد تهيهكنندگي است.
داودي معتقد است: با توجه به اين موضوع تاريخچهي كه اشاره شد، برخي از كارگردان- تهيهكنندگان به دليل مسائل پيش آمده از مجمع تهيه و توزيع سابق منفك شدند و بعضا كنار گذاشته شدند و برخيها خودشان كنارهگيري كردند و بعضي از آنها ادامه دادند. منتهي در درون صنف تهيهكنندگان، در مورد جايگاه و ويژگي کارگردان-تهيه کنندگي هيچوقت به يك تعريف روشن ومشخص نرسيدند، در همين راستا بخشي از دوستاني كه بعضاعضو کنوني مجمع فيلمسازان هستند در چند سال گذشته نيز تلاش كردند صنف تهيهكننده - كارگردانها را البته آن زمان نه بصورت صنف بلكه به عنوان يك جريان فرهنگي به وجود بياورند.
وي به اعضا آن جريان فرهنگي اشاره كرد و گفت: اعضاء هيات موسس آنها كساني همانند آقايان سينايي، مهرجويي، تقوايي اسعديان ، نجفي، رييسيان، هاشمي و بنده و تعدادي ديگر از دوستان بودند و آن هيات موسس اوليه در ابتداي زمان معاونت آقاي پزشك شكل گرفت. جلسات متعددي را هم برگزار کرديم اما چون در آن دوره احساس ميشد، شرايط لازم براي به وجود آمدن اين مجمع درآن دوره بوجود نيامده است، پيگيري نشد.
***** بارها از طريق كانون كارگردان اعلام كرده بوديم كه....****
داودي در ادامه تصريح كرد: پيش از اختلافات اخيري كه در اتحاديه تهيهكنندگان بوجود آمد بارها از طريقكانونكارگردانان اعلام كرديم كه خواهان تشكيل يك فراكسيون جداگانه كه داراي يك تعريف مشخص باشد و حقوق آن در اساسنامه اتحاديه تهيهكنندگان مشخص باشد هستيم. اما شوراي مركزي وقت اتحاديه اين موضوع را نپذيرفتند و نخواستند در اساسنامهشان اين شرايط را به وجود بياورند.
داودي گفت: سپس با مسائل و مشكلاتي كه در اتحاديه به وجود آمد و موضعگيري دوستاني كه آن نامه چهل و چند نفر را نوشتند و خواهان تجديد انتخابات و حتي به وجود آمدن يك صنف ديگر شدند، اين شرايط را براي هيات موسس به وجود آورد كه دوباره موجوديت اين فراکسيون را حالا به شکل صنف اعلام كند. برهمين اساس ماهها بر روي اساسنامه در هيات 5 نفره كار شد و پيشنويسي از اساسنامه شكل گرفت.
*** رايزنيهاي اوليه را با مراجع قانوني و صنفي انجام داديم***
وي در ادامه متذكر شد: در همان زمان با توجه به اينكه تمام راهها ومسيرها رفته بوديم و ديگر امكان، جمع شدن در يك واحد را با اتحاديه تهيهكنندگان نداشتيم اما به ضرورت حضور جمع کنوني اتحاديه نيز اعتقاد داشتيم و از سوي ديگر با كانون کارگردانان نيز قابل جمع شدن نبوديم در همين راستا صنف جديد را پايه گذاشتيم و پيش از آنكه رسما اعلام موجوديت كنيم، رايزنيهاي اوليه را با مراجعي كه به شكل قانوني و صنفي ارتباط هماهنگ با آنها داريم را انجام داديم.
داودي گفت: در مرحله اول با معاونت سينمايي و زيرمجموعههاي آن رايزنيهاي انجام داديم و معاونت و زير مجموعه آن، در حضور جمع هيئت موسس قول اکيد دادند كه در شرايط اعلام، اين مجمع را به رسميت بشناسند و همان زمان اعلام كردند كه مسائل فرهنگي و موضعگيري فرهنگي براي آنها بر اقتصاد ارجح دارد و اين جريان را كاملا يك جهت و هدف فرهنگي دانستند.
داودي در ادامه به ايسنا گفت: بعد از اين مذاكرات و رايزنيها براساس تجربه سعي کرديم يك سير منطقي و درست را پيش بگيريم و برهمين مبنا در جمعهاي جداگانه از كليه اعضا كه به نحوي با تعريف اوليه اين صنف منطبق بودند در گروههاي چند نفره دعوت كرديم و كل اساسنامه را با آنها در ميان گذاشتيم و نظرات آنها را گرفتيم و نظارت آنها را در اساسنامه لحاظ کرديم و در آن جلسات اين اعضا راي به پذيرش اين صنف جديد دادند و بعد از اينكه جداگانه اين ارتباطها انجام شد مجمع عمومي اوليه را برگزار كرديم.
داودي گفت: در اولين مجمع عمومي مسائل جديدي مطرح شد و سرانجام مجمع به دور دوم كشيده شد و در دور دوم اصلاحاتي در اساسنامه انجام شد و اساسنامه تصويب و هيات شوراي مركزي اوليه به وجود آمد.
**** دلايل اصلي سكوت مطبوعاتي طي چند وقت اخير****
سخنگوي مجمع فيلمسازان در ادامه به دلايل سكوت مطبوعاتي چند ماهه اشاره كرد و به ايسنا گفت: در ابتدا ميخواستيم موقعيت خودمان را تثبيت بكنيم و ارتباط و رايزنيهايمان را با بدنه سينما و خانه سينما و اصناف ديگر و به خصوص دو صنف ديگر تهيه کنندگان، يعني کانون تهيهکنندگان واتحاديه تهيهگنندگان كه از نظر ما الان هر كدام حضور رسمي و جايگاه قابل احترام خودشان را دارند. بوجود آوريم.
**** اين مجمع براي حذف هيچ صنف ديگري نيست ****
داودي ادامه داد: همچنين به نقطه و جايگاهي قابل ارائه برسيم، چون اولين اعتقادي كه در مجمع فيلمسازان و از دوره شكلگيري هيات موسس وجود داشته اين بوده است كه، اين مجمع براي حذف يا از بين بردن يا رد كردن هيچ صنفي تشكيل نشده است. بلكه براي اين تشكيل شده كه بتواند با يك تعريف درست در كنار اصناف مشابه و سليقههايي كه ممكن است در كنارهم خيلي نتوانند تعريف درستي داشته باشند اما به موازات هم ميتوانند، تشكيل يك صنف بزرگتر و اتحاديه واقعي را که نماينده کل تهيه کنندگان باشد، بدهد.
**** دربارهي پيشنهاد كنفدراسيون تهيهكنندگان****
داودي تاكيد كرد ما از ابتدا نسبت به اين نقطه نظر صراحت لحن و لهجه داشتيم و الان هم برهمين اعتقاد هستيم و پيشنهادي هم كه به خانه سينما داديم در واقع پيشنهاد به وجود آمدن يك نوع "كنفدراسيون تهيهكنندگان" است كه اين كنفدراسيون تهيهكنندگان شامل بخشهاي جداگانهاي شامل اتحاديه تهيهكنندگان، كانون تهيهكنندگان و مجمع فيلمسازان باشد و از طريق يك شوراي عالي متشکل از نمايندگان منتخب هر سه صنف با خانه سينما در ارتباط باشد و همه ارتباطات حقوقياش را از اين طريق بگيرد. با رايزنيها و بحثها و مسائلي که مطرح شد، به نظر رسيد اين شكل، اجراييترين شكل ممكني است كه يكي از معضلات عديده يعني مشكل ارتباط توليد و پخش ولزوم يا عدم لزوم جداسازي تشکيلات اين دو جريان صنفي و خدماتي ازهم و همچنين كل ارتباطات قانوني كه اصولا جريان تهيهكنندگي بايد با دولت و مراجع رسمي و قانوني خارج از خودش داشته باشد و از طريق اين اتحاديه واقعي قابل تعريف ميشود.
وي اين كنفدراسيون پيشنهادي را متشكل از اتحاديه تهيهكنندگان فعلي ، مجمع فيلمسازان و كانون تهيهكنندگان دانست كه از طريق شوراي عالي كه منتخبين اين سه تشكل هستند، ارتباط قانوني خود را با دولت، اصناف، خانه سينما و همه مراجع ديگر برقرار ميكند.
**** بزرگنيا اهداف اوليهي مجمع فيلمسازان سينماي ايران را تشريح كرد****
محمد بزرگنيا رييس مجمع فيلمسازان ايران به اهداف مجمع فيلمسازان اشاره كرد و به ايسنا گفت: هدف اصلي اين مجمع حمايت از منافع مادي و معنوي، كارگردان تهيهكنندگان است و طبق اعلام قبلي در دو مجمع عمومي كه تشكيل شد، اعضاء شوراي مركزي و بازرسان آن مشخص شدند.
محمد بزرگنيا در ادامه گفتوگو با خبرنگارهنري ايسنا به اهداف مجمع تهيهكنندگان فيلم ايران اشاره كرد و گفت: ايجاد ارتباط همكاري و هماهنگي ميان اعضاء در جهت ارتقاء كمي و كيفي سينماي ايران از جمله اهداف اصلي اين مجمع است.
وي در ادامه به ديگر اهداف اشاره كرد و گفت: دفاع از حقوق مادي، معنوي و صنفي اعضاء در مراحل نظارت، توليد، توزيع و نمايش را مدنظر داريم و هدف بعدي ما پيگيري مداوم جهت تقسيم عادلانه امكانات و تسهيلات است.
بزرگنيا مبارزه با انحصار در توليد، توزيع نمايش فيلم در ايران را يكي ديگر از اهداف اين مجمع دانست و گفت: همكاري با مسوولين و برنامهريزان فرهنگي جهت گسترش، تنوع و نوآوري، موضوع و ساختاري در سينماي ايران نيز از اهداف مهم ما است.
كوشش در جهت دستيابي سينماي ايران به تكنولوژي روز در روند توليد، توزيع و نمايش فيلم و تلاش در جهت پيدا كردن منابع جديد سرمايه و تشويق سرمايهگذاران از ديگر اهداف اين مجمع است.
همچنين بازاريابي بينالمللي براي توليدات سينماي ايران و بسترسازي و پيگيري براي اجراي قوانين مربوط به كپيرايت و حق تاليف و كمك به معرفي و بسترسازي براي شروع يا ادامه كار نيروهاي خلاق و توانمند را از ديگر اهداف اين تشكل صنفي برشمرد و سرانجام كوشش در جهت تضمين بازگشت سرمايه و تامين آتيه اعضاء با استفاده از بيمهها و صندوقهاي تامين آتيه از اهداف اساسي مجمع فيلمسازان سينماي ايران است كه بدينمنظور و براي رسيدن به اين اهداف در خود اساسنامه يك تشكيلاتي در نظر گرفته شده است.
همچنين ديگر افراد حاضر در نشست مجمع فيلمسازان سينماي ايران كه در نشستي با خبرنگار ايسنا حضور پيدا كرده بودند، كيومرث پوراحمد و عزيزاله حميدنژاد به عنوان اعضاي اصلي و كامبوزيا پرتوي و اصغر هاشمي به عنوان اعضاي عليالبدل و سيامك شايقي به عنوان بازرس اصلي و حبيباله بهمني به عنوان بازرس عليالبدل بودند و عليرضا داودنژاد به عنوان يكي از اعضا اصلي به دليل فيلمبرداري نتوانست در اين نشست حضور پيدا كند.
نظرات ديگر اعضا طي گزارشي متعاقبا ارسال خواهد شد.
انتهاي پيام
نظرات