• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8507-01551
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/‌25 "مسير شمس‌آبادي تخريب چند خانه را درپي دارد و هزينه‌بردار است"

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/‌25
"مسير شمس‌آبادي تخريب چند خانه را درپي دارد و هزينه‌بردار است"
معاون پشتيباني سازمان قطار شهري اصفهان گفت: مسير شمس‌آبادي تخريب چند خانه را درپي دارد كه اين امر هزينه‌بردار است. همچنين برخي از مشكلات فني نيز در اين مسير وجود دارند كه عبور مترو را از محور شمس‌آبادي دچار مشكل مي‌كنند. فاتحي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، درباره‌ي عبور مترو از چهارباغ و پيامدهايي كه در اين محور برجا مي‌گذارد، اظهار كرد: بيشتر برخوردهايي كه درباره‌ي مترو و چهارباغ مي‌شوند، غيركارشناسي‌اند. او با بيان اين‌كه حفر تونل مترو به قطر شش متر و عبور مترو از آن هيچ تاثيري بر بناهاي تاريخي نمي‌گذارد، افزود: براي نخستين‌بار در ايران براي حفر تونل مترو اصفهان از دستگاه TBM استفاده مي‌شود كه استفاده از اين دستگاه در زمان حفاري به هيچ وجه لرزه توليد نمي‌كند. وي درباره‌ي عبور مترو تهران از زير عمارت مسعوديه و ايجاد لرزه و خسارت‌هايي كه بنا به گفته‌ي مسؤولان ميراث فرهنگي به اين بنا وارد شده است، گفت: مترو تهران از زير ساختمان رد شده كه مترو اصفهان در اين‌باره با اين شهر متفاوت است و روسازي و زيرسازي ريل‌ها با تمهيدات ويژه‌اي براي مترو اصفهان درنظر گرفته شده‌اند كه اصلا توليد لرزه نمي‌كنند. فاتحي توضيح داد: با استفاده از لاستيك‌هاي ميراكننده‌ي صدا روي ريل‌ها از هرگونه ارتعاش جلوگيري مي‌شود كه شهرداري فقط براي جلوگيري از لرزه اين لاستيك‌ها را خريده است. وي با بيان اين‌كه در صورت عبور مترو از چهارباغ عباسي، مترو از 16 متري زيرزمين عبور مي‌كند، ادامه داد: شهردار اصفهان به‌دليل توجه به آباداني و زيبايي شهر و افزايش تعداد جاذبه‌هاي فرهنگي و گردشگري تا زماني كه مطمئن نباشد به جاذبه‌هاي تاريخي شهر خدشه‌اي وارد نمي‌شود، هيچ اقدامي نمي‌كند و درباره‌ي ساخت مترو نيز از مشاوران مختلفي استفاده كرده است. به گفته‌ي معاون پشتيباني سازمان قطار شهري اصفهان دو مشاور ايراني و خارجي ذي‌صلاح سازمان قطار شهري اصفهان عبور مترو را از زير خيابان چهارباغ بدون هيچ ريسكي اعلام كرده‌اند. وي با انتقاد از رسانه‌ها درباره‌ي بزرگ‌نمايي بيش از اندازه‌ي مساله‌ي چهارباغ و عبور احتمالي مترو از آن، افزود: يك‌بيستم گزارش‌هاي رسانه‌ها به چهارباغ مربوط است؛ چرا افرادي كه مدعي طرفداري از ميراث فرهنگي‌اند، هيچ اظهار نظري درباره‌ي وضعيت ديگر بناها از جمله گنبد مدرسه‌ي چهارباغ و مسجد جامع نمي‌كنند. او در پايان اضافه كرد: شهرداري اصفهان به‌عنوان متولي مترو و همچنين رييس سازمان قطار شهري از جمله افرادي هستند كه بدون مطالعه حرف نمي‌زنند و آنها نسبت به سرنوشت چهارباغ و ميراث فرهنگي علاقه بسياري دارند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha