• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8506-04266.44617

معاون هنري وزير ارشاد و دولتي شدن دوسالانه‌هاي تجسمي ... دليل تعويق‌ها ... منابع اكسپو ... و بستر آماده‌

معاون هنري وزير ارشاد و 
دولتي شدن دوسالانه‌هاي تجسمي ... دليل تعويق‌ها ... منابع اكسپو ... و بستر آماده‌

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به اختلاف نظري كه درباره صنفي يا ملي بودن بينال‌هاي تجسمي در ايران - كه پيشتر وجود داشته - توضيح داد كه براساس نظر كارشناسان و هنرمندان، اگر اين حركت ملي ديده شود، در طرح موضوع، در حيطه بين‌الملل، جذب حمايت‌هاي دولتي و كمك به رشد و توسعه آن رشته، بيشتر مي‌توانند كمك كنند؛ بنابراين در سياست‌گذاري جديد تصميم گرفته شده كه بينال‌هاي تجسمي به‌صورت ملي ديده شوند.

محمدحسين ايماني خوشخو، با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در گفت‌وگويي با بخش هنرهاي تجسمي اين خبرگزاري، سياست‌هاي اخير معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را در حوزه‌ي هنرهاي تجسمي كشور تشريح كرد.

دوسالانه‌هاي تجسمي، دولتي و ملي مي‌شوند

ايماني گفت:‌ در رشته‌هاي مختلف مخصوصا در بينال‌هايي كه جنبه‌ي بين‌المللي دارد، وقتي حركت ملي باشد، به‌طور طبيعي مركز هنري كه مسووليت اين رشته را دارد، ضروري است نقش بارز‌تري را ايفا كند.

او چنين استدلال كرد كه در حوزه‌ي تجسمي شايد يكي از دلايلي كه تاكنون اين بينال‌ها به‌صورت منظم برگزار نشده اين امر بوده كه قضيه ملي ديده نشده است؛ درحالي‌كه وقتي حركت ملي شد، همه‌ي هنرمندان و نهادها همكاري مي‌كنند. اگر در اين حوزه، مسووليت سياستگذاري و هدايت امور به‌دست نهاد مسوول با همكاري انجمن‌ها باشد، به‌صورت منظم و مرتب برگزار مي‌شود و اختلاف نظر و سليقه‌يي كه بين هنرمندان اين صنف وجود دارد، وقتي در يك جا نهايي شود، از بين مي‌رود.

وي با يادآوري اينكه سياست‌گذاري كلان هر رشته و تصويب برنامه‌ها به مركز تخصصي برمي‌گردد، تاكيد كرد: البته اين بدان معنا نيست كه تمام فعاليت‌هاي اجرايي را همان مركز انجام دهد؛ انجمن‌هاي صنفي و تخصصي به كمك مركز مي‌آيند و همكاري مي‌كنند.

او به‌عنوان نمونه به جشنواره‌هاي موسيقي و تئاتر اشاره كرد كه به‌گفته‌ي وي خانه موسيقي و تئاتر حضور فعالي در برگزاري آنها دارند.

ملي نبودن دليل تعويق‌ها

ايماني خوشخو تصريح كرد: تجربه ملي شدن در دوسالانه‌هاي تجسمي از امسال درپيش گرفته مي‌شود و فكر مي‌كنيم با همكاران هنرمندان اين رشته‌ها بتوانيم در حيطه‌ي هنرهاي تجسمي نيز بينال‌هاي منظم و با برنامه‌ را داشته باشيم.

برپايي درپي هم دوسالانه‌هاي پوستر تهران و پوستر جهان اسلام

وي گفت: نمي‌توان انتظار داشت كه ديگر ارگان‌ها، برنامه‌هايشان را كنار بگذارند و يا همه سياست‌هايشان را با مركز هنرهاي تجسمي هماهنگ كنند؛ اما مركز دولتي هنرهاي تجسمي مي‌توان از اين حركت‌ها حمايت كند. اشاره‌ي ايماني به حمايت معاونت هنري از برپايي جشنواره‌ي بسم‌الله بود كه ماه مبارك رمضان برگزار مي‌شود.

او تصريح كرد: اگر سياست‌گذاري جشنواره‌هايي مشابه، مانند دوسالانه پوستر تهران و جهان اسلام كه از سوي دو مركز هنري برگزار مي‌شود، به‌هم نزديك باشند، مشكلي پيش نخواهد آمد. مشكلي كه سال گذشته در زمينه‌ي برگزاري دوسالانه پوستر تهران و جهان اسلام پيش آمد، اتفاق نيفتد.

با حذف نيم‌درصد منبع تغذيه اكسپو كجاست؟

ايماني خوشخو، همچنين درباره‌ي منبع تغذيه مالي براي خريد آثار هنري و برپايي اكسپو با حذف نيم درصد از بودجه كل كشور توضيح داد كه با توجه به جوان بودن اكسپو در ايران نبايد انتظار داشت سهم خريد مردم زياد باشد، اما به‌رغم اينكه در بودجه‌ي سال 85 اختصاص نيم درصد از بودجه مراكز دولتي به خريد آثار هنري - كه جنبه اختياري داشت - وجود ندارد، اما با مركز دولتي مذاكراتي شده كه در حين برگزاري اكسپو از مجاري قانوني، خريد‌هاي خوبي داشته باشند كه البته به نوع آثار هنري كه ارايه مي‌شود، بستگي دارد. هنرمندان با مخاطب‌شناسي مي‌توانند آثاري را خلق و ارايه كنند كه بيشتر مورد پسند خريداران واقع شود.

وي در ادامه افزود:‌ بالاخره بايد موانع اجرايي اكسپو رفع شود، اگر بگوييم 10 سال ديگر برگزار نكنيم تا مسائل را حل كنيم كاري از پيش نمي‌رود، اكسپو حركت جديدي است؛ ضروري است مشكلات حتا موانع و پيش‌بيني‌هاي عدم توفيق را بپذيريم، تا با برگزاري آن به‌طور متوالي و مستمر، اكسپو در جايگاه اصلي خود قرار گيرد.

بستر آماده!

ايماني گفت: آماده‌سازي بستر به برگزاركنندگان برمي‌گردد؛ اكسپو، در ايران برگزار مي‌شود و خريداران، دستگاه‌هاي دولتي هستند، پس ضرروت دارد كه محصولاتي ارايه شوند كه مورد پسند خريدار قرار بگيرند. او با يادآوري اينكه در اقتصاد هنر، عرضه به تقاضا برمي‌گردد، عنوان كرد: عرضه بايد به گونه‌اي باشد كه بتواند تقاضا را تحريك و به خريد نزديك كند؛ مولفه‌هاي اقتصادي را به‌راحتي مي‌توان در حوزه‌ي تجسمي ديد. نمي‌توان انتظار داشت كه همواره با سوبسيد يا حمايت ويژه انجام شود؛ ممكن است يكي دو سال اول خوب باشد، اما نهايتا بازار واقعي بازاري است كه در آن عرضه با تقاضا با هم تعامل داشته باشند، تا به رونق بازار بيانجامد.

وي در پايان اين گفت‌وگو تصريح كرد: ما انتظار نداريم حتما امسال و سال ديگر، اگر اكسپو برگزار شود، سريعا به هدف عالي برسيم؛ بايد مشكلات را تجربه كنيم و از سربگذرانيم تا در آينده اكسپو واقعي را با همه‌ي ويژگي‌هاي يك بازار هنر داشته باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha