• جمعه / ۲۰ مرداد ۱۳۸۵ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8505-07736

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در ايسنا: /1/ به وجوه فرهنگي و اجتماعي صنعت گردشگري بيش از ابعاد اقتصادي اهميت مي‌دهيم

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در ايسنا: /1/
به وجوه فرهنگي و اجتماعي صنعت گردشگري بيش از ابعاد اقتصادي اهميت مي‌دهيم

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص مسائل گردشگري و صنايع دستي اين استان و شهرستان‌هاي تابعه، به بحث و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دكتر محمد ابراهيم طريقت تهراني در ابتداي اين نشست كه معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ياد شده نيز حضور داشت، رسانه‌ها را يكي از عوامل موثر در موفقيت صنعت گردشگري و تبديل شدن آن به يكي از مسائل اصلي اجتماعي و فرهنگي اقتصادي دانست و افزود: گرشگري مقوله‌اي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است كه در برخي از شرايط مسائل سياسي و امنيتي نيز در آن و سياست گذاري‌هايش، تاثير به سزايي دارد.

وي ادامه داد: در چند ساله‌ي اخير با طرح موضوع توسعه‌ي صنعت گردشگري، اخبار اين حوزه در رسانه‌هاي مختلف و در ابعادي وسيع به بحث و تبادل نظر گذاشته شدند كه به طور قطع همين امر موجب تغيير نگاه‌ها به مقوله‌ي گردشگري شده است.

به وجوه فرهنگي توريسم بيش از ابعاد اقتصادي بها مي‌دهيم

طريقت تهراني خاطرنشان كرد: ما موظفيم به وجوه فرهنگي و اجتماعي صنعت گردشگري بيش از وجوه اقتصادي آن اهميت دهيم، چرا كه معتقدم بسياري از چالش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در داخل كشور بيشتر از حدي است كه بخواهيم به گردشگري تنها به عنوان يك فرصت اقتصادي نگاه كنيم.

وي ادامه داد: شايد يكي از دلايل مهمي‌كه ما نتوانستيم در حوزه‌ي گردشگري فرصت‌هاي بهتر و بيشتري را فراهم كرده و از مشكلات فرهنگي و طرح ديدگاه‌هاي منفي گرايانه به اين حوزه جلوگيري كنيم،‌ نگاه صرف اقتصادي به اين صنعت باشد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با بيان اين كه رسانه‌ها كمتر به ابعاد و مزاياي فرهنگي و اجتماعي صنعت گردشگري پرداخته‌اند، تاكيد كرد: متاسفانه هنوز نگاه برخي از مديران دولتي به اين صنعت خاكستري است و شايد بتوان گفت هنوز نگاه كاملا شفاف و مطمئني نسبت به اين صنعت وجود ندارد، به همين دليل است كه رسانه‌هاي ارتباطي بايد به عنوان حلقه‌ي اتصال مردم و عرصه‌هاي مختلف با برجسته كردن ابعاد مختلف فرهنگي، اجتماع، اقتصادي و سياسي صنعت گردشگري زمينه‌ توسعه‌ متناسب آن را در كشور و در سطوح مختلف جامعه فراهم كنند.

معاونت فرهنگي و ارتباطات عضو هيات امناي موزه‌هاي تهران مي‌شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در خصوص مديريت معاونت فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كل كشور بر موزه‌ها و مراكز فرهنگي تهران و تبعات عدم مديريت استان تهران بر اين موزه‌ها ياد‌آور شد: بحث موزه در كشور ما بحث متاخري است كه همانند نامش كه وارداتي است، رويكردهاي مديريتي و موزه داري در آن نيز وارداتي است و ما در اين حوزه بسيار جوان هستيم.

وي ادامه داد: موزه‌هايي ارزش واقعي دارند كه بدنه‌ي جامعه با آن احساس آرامش و پيوند داشته باشند و درست به دليل عدم وجود چنين ارتباط متقابلي است كه موضوع موزه و بازديد از آن در كشور ما چندان جا نيفتاده و ما

نتوانسته‌ايم در كلان اين موضوع را به نحو مناسبي مديريت كنيم.

وي ادامه داد: تهران خاستگاه و مركز حركت‌هاي اوليه و بزرگ در زمينه ايجاد موزه بوده و از نظر كمي‌ و كيفي، با ساير نقاط كشور قابل مقايسه نيست و برخي همه‌ موزه‌ها با اشل ملي، مانند موزه‌ي ملي ايران كه نماد هويت تاريخي و فرهگي ايرانيان است، در ابعاد تخصصي خدمات خود را به متقاضيان ارايه مي‌دهند.

دكتر طريقت تهران با تاكيد بر اين كه موزه‌هاي استان تهران - جز آنها كه در سطح ملي مطرح‌ند- نيز مانند ساير موزه‌ها سراسر كشور مي‌توانند تحت مديريت استاني اداره شوند، گفت: سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نيز با تاكيد بر مديريت استاني به موزه‌هاي نگريسته و آن را در تشكيلات استان تهران قرار داده است، اما به دليل برخي از رفتار‌ها در تشكيلات سازمان ميراث فرهنگي سابق، هنوز مديريت بر اين موزه‌ها مانند اداره‌ي گذشته اعمال مي‌شود و براي ما نيز اين سوال اساسي وجود دارد كه چرا به موزه داري در استان تهران و تحت مديريت استاني توجهي نمي‌شود؟

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران خاطرنشان كرد: متاسفانه رفتار برخي از دستگاه‌هاي استاني تحت سايه دستگاه‌هاي ملي قرار گرفته و همين رفتارها كم كم در حال تبديل شدن به عادت‌هاي هميشگي است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان  تهران خود را جزو معترضين به برخي از دستگاه‌هاي در تقسيمات استاني دانست و گفت: اگر در تقيسمات كشوري براي استان تهران شخصيت خاصي ديده شده و مانند ساير استان‌ها مديريتي با تمام ابعاد براي آن در نظر گرفته شده است، همه دستگاه‌هاي استاني بايد متناسب با مسووليت‌هايشان داراي اختيار باشند و در عرصه‌هاي كاري، خود تصميم گيرنده باشند.

وي با اشاره به اداره‌ موزه‌ها به صورت هيات امنايي تصريح كرد: مطمئنا معاونت فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران يكي از اعضاي اين هيات امنا خواهد بود.

نگاهي به وضعيت مراكز اقامتي و پذيرايي استان تهران

طريقت در اين خصوص گفت: در حال حاضر 82 هتل، 17 آپارتمان، 114 مهمان پذير، 31 سفره خانه، 153 واحد بين راهي و 900 دفتر خدمات خدمات مسافرتي و خدمات جهانگردي در استان تهران، مشغول به فعاليت و بهره‌وري هستند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران افزود: با بررسي‌هاي انجام شده استان تهران به بيش از 50 هتل، سه تا پنج ستاره نيازمند است تا ظرفيت اقامتي خود را به حد مطلوب برساند.

وي خاطرنشان كرد: تلاشمان اين است كه تقاضا براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در احداث اماكن اقامتي و تاسيسات گردشگري را به طور جدي اجرايي كنيم، اما متاسفانه ساخت هتل در تهران با چالش‌هاي جدي رو به روست، از جمله اين كه بيش از 34 دستگاه دولتي در صدور مجوز براي هتل‌ها و هتل آپارتمان‌هاي تهران دخيل هستند و همين امر موجب بوروكراسي اداري براي سرمايه گذاران بخش خصوصي شده است.

به گفته‌ي وي، هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، سفره خانه‌ها و مراكز گردشگري ويترين شهر محسوب مي‌شوند كه مديريت شهري تهران، توجه ويژه‌اي به اين امر ندارند و عليرغم وجود همه نگاه‌هاي مثبت مديران كلان كشور با مساله گردشگري ودست اندركاران آن در بدنه‌ي دولت همكاري لازم صورت نمي‌گيرد .

بافت فرهنگي ميدان مشفق به پايلوت گردشگري استان تهران تبديل مي‌شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در خصوص طرح ايجاد پايلوت فرهنگي و گردشگري استان تهران گفت: بافت عظيم فرهنگي استان تهران كه شامل منطقه‌ي 12 و بخشي از منطقه‌ي 11 مي‌شود و مجموعه‌هاي تاريخي كاخ گلستان خيابان سي تير، ميدان مشق، ميدان حسن آباد و... را در بر مي‌گيرد، بايد از سرعت و شتاب بيشتري جهت تبديل شدن به پايلوت فرهنگي و گردشگري تهران برخوردار شود.

وي ادامه داد: بيش از يك سال است كه با هماهنگي شوراي شهر و كميسيون فرهنگي اجتماعي آن در تلاش هستيم تا بحث منطقه مركزي تهران كه شاهد بروز بزرگترين اتفاقات تاريخي و فرهنگي اين استان بوده است را ساماندهي كنيم.

طريقت تهراني ياد‌آور شد: با وجودي كه همه محورهاي استان تهران از اهميت برخوردار است و محدود به يك محور خاص نيست، اما از حدود 2200 اثر تاريخي و فرهنگي استان بيش از 1600 تا 1700 اثر و مكان تاريخي تهران در همين بافت فرهنگي قرار گرفته است.

به گفته‌ي وي، اگر مديريت شهري با نگاهي متفاوت به منطقه‌ي تاريخي ميدان مشق و خيابان سي تير نگاه كند و در تمامي‌عرصه‌ها به ويژه نماسازي‌ها و ساخت و ساز‌ها، هويت تاريخي آن را در نظر بگيرد، مي‌توان به تبديل شدن اين منطقه به عنوان پايلوت فرهنگي و تاريخي تهران اميدوار بود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، تاكيد كرد: متاسفانه تهران جزو شهرهايي است كه فاقد تهران مركزي است و در آن اغتشاشات بصري فراواني قابل مشاهده است.

وي تصريح كرد: خوشبختانه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در فضاي مديريتي كلان مشكل اساسي ندارد و آيين نامه‌ي اين منطقه‌ي تاريخي نيز با كمك سازمان و معاونت‌هاي زيربط شهرداري آماده شده و هم اكنون جهت تاييد در كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر قرار دارد.

وي اظهار اميدواري كرد: نگاه حاكم برگردشگري در تهران بايد دچار تحول عميقتري شود و با ترسيم ابعاد جغرافيايي و آثار تاريخي و فرهنگي مناطق مختلف حريم اين فضا‌ها مشخص شود.

دكتر طريقت تهراني با اشاره به اهميت كاربري مناطق تاريخي و فرهنگي استان تهران پس از حفاظت ونگهداري از آنها گفت: بافت‌هاي تاريخي استان تهران با وجود فرسودگي، فضاي مناسبي براي كاربري‌هاي گردشگري به ويژه صنايع دستي داشته و مي‌توان بسياري از كارگاه‌هاي اين صنايع را به اين بافت‌ها منتقل كرد.

وي اضافه كرد: اگر مثلثي از حاكميت، مردم و آثار تاريخي و پتانسيل‌هاي گردشگري در كشور به طور مناسب و هماهنگ ايجاد شود، ما با حركت‌هايي دقيقتر و با بيشترين هم‌پوشاني مي‌توانيم علاوه بر پاسخگويي به نيازهاي مردم حفظ منويات و خواست‌هاي حاكميت از آثار و جاذبه‌هاي طبيعي استان تهران نيز بهترين و بيشترين بهره وري را داشته باشيم.

صنايع دستي منشا تحول گردشگري است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران الحاق صنايع دستي به اين حوزه را مثبت ارزيابي كرد و گفت: صنايع دستي فرصتي براي توسعه‌ي ميراث معنوي كشور است كه بخش مهمي‌از پتانسيل‌هاي تاريخي و فرهنگي كشور را داراست.

وي ادامه داد: هنر و صنايع دستي بخش مهمي‌از ميراث معنوي ماست و هر آن چه كه در اين بخش توليد شده است، بر گرفته از ديدگاه‌هاي عارفانه شرقي و اعتقادات ما بوده است. به همين دليل است كه صنايع دستي هم از منظر ميراث معنوي و هم از نظر گردشگري كه در آن همواره‌ به عنوان يادگار سفر مورد استفاده‌ گردشگران داخلي و خارجي قرار مي‌گيرد، مي‌تواند فرصتي جديد براي حوزه‌ ميراث فرهنگي و گردشگري به شمار آيد.

به گفته‌ وي، ورود صنايع دستي به حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري مشكل كاربري برخي از امكان و بافت‌هاي تاريخي را برطرف ساخته و فرصت بيشتري براي نمايش توانمندي‌هاي تاريخي و هنري پديد آورده است.

دكتر طريقت تهراني، خاطرنشان كرد: بيش از 2 هزار پروانه‌ي بهره‌برداري در بيش از 70 مشغول از صنايع دستي در استان تهران مشغول فعاليتند كه اين امر بخش وسيعي از نيازهاي اين حوزه را تحت پوشش قرار داده است.

سرانجام طرح آسمان گردشگري تهران؟

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران با اشاره به از دست رفتن بسياري از فرصت‌هاي گردشگري گفت: ايرانيان به ويژه تهراني‌ها از زمان‌هاي گذشته علاقه‌ي ويژه‌اي به طبيعتگردي داشته‌اند، به طوري كه به عنوان مثال باغ طوطي حرم حضرت عبدالعظيم (ع) هميشه و به ويژه در روزهاي تعطيل مملو از جمعيت گردشگران تهراني بود.

وي ادامه داد: متاسفانه عرصه‌هاي مختلف گردشگري از مردم گرفته شده و هيچ جايگزيني به آن‌ها داده نشده است.

طريقت تهراني با بيان اين كه در استان تهران نماد طبيعي اعم از رودخانه يا فضاي سبز به مراتب كمتر از ساير استان‌هاست، گفت: به اعتقاد كارشناسان استان تهران، بلوار كشاورز در تهران يك استثناست كه هنوز امكان احياي كانال آبي آن و بهره وري‌هاي گردشگري از آن وجود دارد.

وي ادامه داد: اين بلوار به لحاظ مدل خيابان‌ها و فضاي پياده‌روي مناسب با بسياري از خيابان‌هاي بزرگ دنيا برابر مي‌كند.

به گفته‌ي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران، منطقه‌ سرپل تجريش و فضاهاي اطراف آن مانند امامزاده صالح پتانسيل ويژه‌اي براي توسعه‌ي توريسم شهري در تهران ايجاد كرده است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران اظهار اميدواري كرد: با هماهنگي دستگاههاي مختلف دولتي در تهران امكان ايجاد خط گردشگري استان تهران هر چه زودتر، فراهم شود.

تهران يكي از سرمداران صنايع دستي

به گفته‌ي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران، گرانترين فرش‌ها و قالچه‌هاي امروزي، فرش‌هاي تهراني است.

دكتر طريقت تهراني تاكيدكرد: به كارگيري شيشه‌گري، صنايع دستي چوبي و بسياري از رشته‌هاي صنايع دستي در استان تهران با استقبال مناسبي رو به رو شده است، به ويژه آن كه توليدكنندگان صنايع دستي در تهران توليدات و مصنوعات خود را با بسياري از نيازها و تقاضاهاي مشتريان همراه كرده‌اند، به طوري كه بخشي از توليدات صنايع دستي آنها امروزه پاسخگوي نيازهاي روزمره‌ي مردم است.

وي تاكيد كرد: ايجاد عرصه‌هاي مختلف فروش صنايع دستي، ايجاد عرصه‌هاي رقابتي پايين آوردن قيمت اين صنايع و متناسب سازي توليدات آنها با نيازهاي مشتري از جمله‌ي مهمترين اقداماتي است كه بايد در زمينه‌ي صنايع دستي صورت پذيرد.

رقابت سازي در خدمات بهتر از استاندارد سازي است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران ايجاد فضاي رقابتي براي ارايه‌ي خدمات به گردشگران را به ويژه در مراكز اقامتي و پذيرايي مهمتر از بحث استانداردسازي سازي دانست و گفت: در دنياي امروز راجع به استاندارد سازي نسبت به گذشته تفاوت‌هايي جدي مشاهده مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر معني استانداردسازي به معني مشابه سازي و همانندسازي به كار گرفته شود، نمي‌توان نسبت به كارآيي آن چندان اميدوار بود.

به گفته‌ وي، استانداردسازي تنها وسيله‌اي براي كنترل و نظارت دولتي است و تاثير زيادي در ادامه‌ي خدمات با كيفيت بالا ندارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران يادآور شد: ايجاد فضاي رقابتي بهترين راهكار براي بالا بردن سطح خدمات و مديريت‌هاست و يك معيار مناسب براي سرويس دهي به تقاضاي گردشگري است.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha