• یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۸۵ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8504-17521

انيميشن ايران و نقش صداوسيما در حمايت از آن؛ گفت‌وگو با شهاب كسرايي و رضا تقدسي

انيميشن ايران و نقش صداوسيما در حمايت از آن؛
گفت‌وگو با شهاب كسرايي و رضا تقدسي

شهاب كسرايي و رضا تقدسي كه در زمينه‌ي انيميشن فعاليت مي‌كنند و آثاري چون تيزرهاي نيروي انتظامي، بازيافت و سريال «فرمانروايان مقدس» در موسسه‌ي آنان تهيه مي‌شود، درباره‌ي وضعيت انيميشن در كشور، نيازهاي اين هنر ـ صنعت، نقش صدا و سيما در حمايت از آن و انيميشن‌هاي هاليوودي در مقايسه با انيميشن‌هاي داخلي، ساخت انيميشن براي گروهاي سني مختلف و چگونگي شكل‌گيري اين موسسه و فعاليت‌هاي آن سخن گفته و پيشنهاداتي را ارائه كردند.

* نقش صدا و سيما در حمايت از انيميشن*

تقدسي ـ كارشناس سينما ـ كه مديريت توليد موسسه‌ي انيميشن «حور» را بر عهده دارد، درباره‌ي نقش صدا و سيما در حمايت از انيميشن و مشاركت در ساخت آن توضيح داد: شايد خريد برنامه از خارج از كشور قيمت پايين‌تري داشته باشد، اما به هر حال تلويزيون مي‌تواند در عرصه‌ي فرهنگي به گونه‌اي سرمايه‌گذاري كند تا ما هم فرهنگ خودمان را به شكل بالنده داشته باشيم.

مدير توليد موسسه‌ي «حور»، با بيان اين مطلب كه تلويزيون در تمام دنيا از مجموعه فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري بنا به نياز و رسالت خود حمايت مي‌كند، گفت: تلويزيون در زمينه‌ي انيميشن مي‌تواند گسترده‌تر از اين عمل كند؛ چرا كه رسانه‌اي است كه با عموم مردم سر و كار دارد.

وي با بيان اين‌كه ما در كشورمان به جايگاه واقعي انيميشن نرسيده‌ايم، اظهار كرد: ‌به عنوان مثال، كشورهايي نظير چين، هند، تايلند و كره كه همزمان يا با فاصله‌ي كمي از ما كار انيميشن را آغاز كرده‌اند، در حال حاضر در عرصه‌ي انيميشن هم حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارند و فرهنگ‌سازي كرده‌اند و هم توانسته‌اند درآمد قابل قبولي براي خود به وجود آورند.

تقدسي تصريح كرد: جايگاه فعلي انيميشن در كشور ما كه داعيه‌ي فرهنگي بودن دارد در شأن آن نيست.

شهاب كسرايي ـ مديرعامل موسسه‌ي حور ـ نيز در اين زمينه كه «صدا و سيما مي‌تواند در رسيدن به جايگاه واقعي انيميشن در كشور ما كمك كند؟»، اظهار كرد: انيميشن ابزاري با توانمندي‌هاي ويژه است و حضور آن ضروري است. به گونه‌اي كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت.

وي جايگاه قائل شدن براي اين ابزار، از سوي افرادي كه متصدي استفاده از ابزارها و رساندن آن‌ها به مخاطب هستند را ضروري دانست.

كسرايي با اشاره به فعاليت صدا و سيما در زمينه‌ي انيميشن تاكيد كرد: در اين عرصه اين مطلب كه چه درصدي از كلان بودجه براي گروه كودك و نوجوان و چه درصدي براي انيميشن پيش‌بيني شده، حائز اهميت است.

كسرايي تعريف فضاي ويژه براي انيميشن و اختصاص بودجه‌ي بيشتر به آن را لازم دانست و افزود: گران بودن نيروهاي متخصص اين كار، لزوم در اختيار داشتن ابزار پيشرفته، كار تيمي وسيع، زمان بر بودن توليد انيميشن از ويژگي‌هاي متمايزكننده‌ي انيميشن با ديگر برنامه‌هاي تلويزيون است.

مديرعامل موسسه‌ي حور، در پاسخ به اين‌كه ما به لحاظ تكنيك و ابزار در ساخت انيميشن در چه سطحي هستيم، گفت: طبعا بودجه‌ي پيش‌بيني شده براي انيميشن باعث مي‌شود از امكانات تكنولوژي درجه يك نتوانيم استفاده كنيم و قدرت اقتصادي پروژه‌ها محدود و كارها در حد بودجه پيش‌بيني شده است.

كسرايي به ايسنا تاكيد كرد: براي توليد انيميشن‌ها با تصاوير سه بعدي به آخرين تكنولوژي‌هاي دنيا در اين زمينه نياز داريم كه از عهده‌ي كامپيوترهاي موجود در بازارهاي ايران برنمي‌آيد.

* كاربري انيميشن براي گروه‌هاي سني مختلف*

مديرعامل موسسه‌ي حور، درباره‌ي تعريف انيميشن براي گروه‌هاي سنتي مختلف توضيح داد: از ابزار انيميشن مي‌توان براي مخاطب عام و در زمينه‌ي كارهاي مختلف استفاده كرد.

كسرايي با بيان اين مطلب كه كارهاي انيميشن موسسه حور، نشان داده كه انيميشن فقط براي مخاطب كودك نيست گفت: صدا وسيما بايد براي موضوع انيميشن درصدي را مشخص كند، چرا كه انيميشن داراي قابليت‌هاي خاص خود است.

وي با اشاره به استفاده‌ي پليس از انيميشن، جهت آموزش عمومي اظهار كرد: ديگر سازمان‌ها كه متولي امور عمومي مردم هستند نيز مي‌توانند از انيميشن جهت آموزش و تاثيرگذاري بهره بگيرند.

كسرايي با اشاره به تاثيرگذاري كوتاه‌مدت و بلندمدت انيميشن‌ها بر روي مخاطب كودك و نوجوان گفت:‌ انيميشن به وسيله‌ي زيبايي‌هاي بصري خود با عالم رويا و تخيل مخاطب ارتباط برقرار مي‌كند و ما هم بايد به طور جدي‌تر از اين ابزار براي تاثيرگذاري بر روي اين گروه سني بهره بگيريم.

* كارتون‌هاي هاليودي در مقايسه با توليدات داخلي*

مديرعامل موسسه‌ي حور با بيان اين مطلب كه كارتون‌هاي هاليوودي پايه‌هاي فرهنگي مورد نظر خطوط هاليوودي را مورد توجه قرار مي‌دهند، شناسايي اين خطوط و آگاهي از خط مشي اين ابزار را ضروري دانست.

وي با اشاره به نكات مثبت بسياري از كارتون‌هاي هاليوودي متذكر شد: البته برخي از كارتون‌هاي هاليوودي داراي نكات منفي و بسيار منفي براي كودكان است.

كسرايي تصريح كرد: ما هم مي‌توانيم در راستاي معرفي اعتقادات دين اسلام و آداب اجتماعي و اعتقادي آثار خوبي را تهيه و عرضه كنيم.

وي ظرف ارايه‌ي انيميشن هاليوودي به لحاظ توانمندي ارايه‌ي تصوير را بسيار قوي دانست و افزود: به لحاظ محتوايي آن‌ها فرهنگ خود را در آن ظرف مي‌ريزند و ما با آن رشد مي‌كنيم.

مديرعامل موسسه‌ي حور، از اين‌كه در بسياري از مواقع، گوش شنوايي در عرصه‌ي انيميشن وجود ندارد، ابراز تاسف كرد.

تقدسي ـ مدير توليد موسسه‌ي حور ـ، نيز با بيان اين مطلب كه انيميشن از سال‌هاي 74 تا 78 به بعد روند منطقي خود را طي نكرد، گفت: بايد شركت‌هايي درگير مي‌شدند و اين كار را انجام مي‌دادند و ادبيات آن رونق پيدا مي‌كرد.

تقدسي از اين‌كه بسياري از شركت‌ها در زمينه‌ي توليد انيميشن در نيمه‌ي راه ماندند و يا تعطيل شدند ابراز تاسف كرد و افزود: درخصوص توليد انيميشن به سرمايه‌گذاري خوب و تكنولوژي پيشرفته نيازمنديم.

وي با اشاره به سابقه‌ي طولاني انيميشن ديزني به عنوان شاخص انيميشن كيفي در دنيا گفت: سابقه‌ي طولاني كار انيميشن هاليوود به آن‌ها در رسيدن به بيان خاص خود كمك كرده است.

مدير توليد موسسه‌ي حور، ادامه داد: در كشور ما پشتيباني لازم از كارهاي انيميشن صورت نگرفته است تا سبكي به وجود بيايد به گونه‌اي كه ما با ديدن اثر انيميشني متوجه شويم ايراني است.

تقدسي درباره‌ي كارتون‌هاي هاليوودي ابراز عقيده كرد: پايه‌ي اصلي انيميشن در هاليوود گذاشته شده است و آن‌ها پس از طي پروسه‌اي و سرمايه‌گذاري، استوديوهاي خوب توليد فيلم‌هاي سينمايي متعدد، توانستند جايگاه انيميشن را به جايي برسانند كه الان فيلم‌هاي انيميشن جزو فيلم‌هاي پرفروش جهان است.

وي با بيان اين مطلب كه آن‌ها براي ترويج فرهنگ خود برنامه مي‌سازند، تصريح كرد: در بسياري از واقع آن فرهنگ با فرهنگ كشور ما منافات دارد و ما در دوبله مضامين آن‌ها را عوض مي‌كنيم. در حالي كه مضامين تنها در ديالوگ‌ها نيست بلكه در فرهنگ تصويري آن‌ها است.

* انتقاد از دعوت نشدن كارگردانان انيميشن از سوي خانه سينما و سينماگران*

كسرايي از اين‌كه در ديدار كارگردانان خانه سينما با مقام معظم رهبري، سينماگران از سازندگان انيميشن فردي را دعوت نكرده بودند انتقاد كرد و گفت: اين امر در حالي صورت مي‌گيرد كه انيميشن جزو فرهنگ و سينماي كشور و ابزارهاي به‌كارگيري تصوير است.

وي افزود: حتي سينماگران ما هم به انيميشن به طور جدي نگاه نمي‌كنند و اين ابزار را نمي‌شناسند.

مديرعامل موسسه‌ي حور در ادامه تصريح كرد: در بسياري از مواقع حتي سازمان‌هايي كه خود را متولي انيميشن مي‌دانند هم با اين ابزار ناآشنا هستند.

* ارزيابي عملكرد مركز صبا*

مديرعامل موسسه‌ي حور، با بيان اين مطلب كه شركت صبا در سال 73 به عنوان دروازه‌ي توليد انيميشن براي صدا و سيما تاسيس شد، گفت: به مرور زمان اين شركت محصولاتي را با هماهنگي موسسه‌ي حور و ديگر موسسات توليد كرد كه قطعا ادامه پيدا مي‌كند.

كسرايي عملكرد مركز صبا را طي چند سال گذشته مثبت ارزيابي كرد و گفت: مركز صبا طي يك تا دو سال گذشته حجم خوبي از فعاليت را راه‌اندازي كرده كه به خاطر زمان‌بر بودن، به ثمر رسيدن آن‌ها طول مي‌كشد.

وي افزود: طبعا مركز صبا اگر بودجه‌ي بيشتري در اختيار داشته باشد، حجم بيشتري از توليدات را خواهد داشت.

تقدسي نيز درباره‌ي عملكرد صبا اظهار كرد: در وادي سريال‌سازي، كيفيت كارهاي صبا به تناسب بودجه‌اي كه در اختيار آن قرار داده شده است جزو رده‌هاي قابل قبول و خوب است.

وي در اين‌ زمينه به ذكر مثالي پرداخت و گفت: كار «فرمانروايان مقدس» به تهيه‌كنندگي مركز صبا، كاري شبه رئال و سه بعدي است كه در مقايسه با سريال هاي سه بعدي كه الان در دنيا انجام مي‌شود برا بري مي‌كند و حتي از بسياري از آن‌ها بهتر است.

مدير توليد موسسه‌ي حور با بيان اين‌كه ما در حد سريال‌هاي آن‌ها و به خوبي آن‌ها مجموعه‌هايي توليد كرده‌ايم، ادامه داد: اين امر در حالي است كه بودجه‌ي ما يك دهم، قدمت انيميشن ما يك پنجم و نيروهاي تخصصي ماكمتر از آن‌هاست.

*عوامل موثر در بهبود وضعيت انيميشن*

كسرايي درخصوص بهبود وضعيت انيميشن پيشنهاد كرد: قطعا اگر دولت نگاه صنعتي‌تري به انيميشن داشته باشد و رسميت بيشتري به اين هنر صنعت دهد، پيشرفت‌هاي بيشتري در اين زمينه حاصل مي‌شود.

وي هم‌چنين پيش‌بيني رشته‌ي انيميشن در گروه‌هاي دبيرستاني مثل گرافيك و كامپيوتر و حضور جدي‌تر رشته‌ي كارشناسي انيميشن را در بهبود وضعيت انيميشن موثر خواند.

مديرعامل موسسه‌ي حور با بيان اين مطلب كه ما ديرينه‌ي تصويرپردازي قوي نداريم، اظهار كرد: ما بايد بخش علمي و آكادميك اين امر را تقويت كنيم تا بتوانيم به نتيجه‌ي خوبي دست يابيم.

رضا تقدسي نيز با بيان اين مطلب كه در تمام دنيا در زمينه‌ي انيميشن ابتدا سرمايه‌گذاري دولت صورت گرفته است، گفت: اگر در كشور ما هم سرمايه‌گذاري صورت گيرد كه بسترهاي اصلي انيميشن به وجود بيايد، به اين عرصه كمك خواهد شد.

تقدسي، بسترهاي اصلي انيميشن را در نيروي متخصص، سرمايه‌ي توليد و تكنولوژي مناسب تعريف كرد و گفت: انيميشن جزو تنها مقولات فرهنگي است كه بعد از جا افتادن مي‌تواند به لحاظ اقتصادي روي پاي خود بايستد.

وي در زمينه‌ي توليد انيميشن وجود چشم‌انداز بين‌المللي را لازم دانست و افزود: از مسوول فرهنگي كه نسبت به اين‌كه انيميشن جزو سينما است اطلاع ندارد، نمي‌توان انتظار سرمايه‌گذاري داشت.

مدير توليد موسسه‌ي حور، درباره‌ي توليدات انيميشن مراكز استان‌هاي صداوسيما گفت: اين انيميشن‌ها تحت لواي مركز صبا توليد مي‌شود كه برخي از آنها بسيار جذاب و خوب است.

*چگونگي شكل گيري موسسه حور*

رضا تقدسي مدير توليد موسسه‌ي انيميشن حور، با بيان اين مطلب كه كار انيميشن در ايران قبل از انقلاب شروع شده است، گفت: پس از انقلاب هم به طور جسته و گريخته كارهاي كوتاهي انجام مي‌شد اما تا سال 73، كارهاي انيميشن به صورت سنتي و عروسكي بود.

وي با اشاره به شكل‌گيري موسسه‌ي حور در سال 73 اظهار كرد: در سال 74 به اين نتيجه رسيديم كه كار كردن به شكل سنتي پرهزينه و غيرممكن است. از اين رو با تحقيقات صورت گرفته، كامپيوتر را به عرصه‌ي انيميشن دوبعدي وارد كرديم واين امر باعث رونق انيميشن در سال هاي بعد شد و از سال 75 به بعد شركت هاي متعددي توانستند كار انيميشن را در حد بالا انجام دهند.

مدير توليد موسسه‌ي انيميشن حور، بخش‌هاي تبليغاتي و سريال‌سازي را از بخش‌هاي فعال اين موسسه دانست و گفت: كارهاي آموزشي موسسه نظير كارهاي توانير، شهرداري، محيط زيست و مهم‌ترين آنها كارهاي نيروي انتظامي در شناخت انيميشن از سوي مسوولان موثر بوده است.

تقدسي در پايان با اشاره به انيميشن‌هاي راهنمايي و رانندگي به عنوان پربيننده‌ترين برنامه‌هاي انيميشن تلويزيون اظهار كرد: برطبق نظرسنجي‌هاي صدا و سيما، انيميشن‌هاي راهنمايي و رانندگي 96 و 6 دهم درصد بيننده داشته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha