• یکشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8502-01699

«از تلگراف بي‌سيم تا استوديو ديجيتال» به بهانه‌ي چهارم ارديبهشت‌ماه و 66 سالگي راديو در ايران

«از تلگراف بي‌سيم تا استوديو ديجيتال» 
به بهانه‌ي چهارم ارديبهشت‌ماه و 66 سالگي راديو در ايران

راديو كه جرقه‌هاي اوليه‌ي تولد آن در ايران با طنين‌هاي نه چندان مداوم تلگراف بي‌سيم روشن شده در حالي وارد شصت و ششمين سال تولد خود مي‌شود كه چند ماه پيش 12 استوديو ديجيتالي در آن در جهت ارتقاي كيفيت فني توليدات و هم‌چنين جلب رضايت مخاطبان گشايش يافته است.

به گزارش خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فعاليت راديو در ايران رسما از 4 ارديبهشت ماه 1319 با پخش سرودي از ساعت 10 بامداد آغاز شده است.

در حال حاضر برنامه‌هاي صداي جمهوري اسلامي ايران از 11 شبكه‌ي سراسري (شبكه‌هاي ايران، فرهنگ، جوان، تهران، پيام، قرآن، معارف، كرج، ورزش، سلامت و شبكه صداي آشنا براي مخاطبان خارج از كشور) و هم‌چنين راديوهاي محلي پخش مي‌شود.

شبكه‌ي راديويي «گفت و گو» نيز طي چند هفته‌ي آينده پخش برنامه‌هاي خود را آغاز مي‌كند.

*** همكاري‌هاي اهالي فكر، انديشه و ادبيات با راديو

در حالي كه در راديوي امروز كمتر فردي از اهالي فكر و انديشه و ادبيات نويسندگي و سردبيري برنامه‌هاي راديو را به عهده دارد، 66 سال پيش براي آمادگي پخش برنامه پس از افتتاح راديو، جمعي از استادان و نويسندگان از جمله سعيد نفيسي، دكتر ذبيح‌الله صفا و عده‌اي از بانوان روشنفكر، يك سلسله گفتارهاي ادبي، تاريخي و اجتماعي را قبلا تهيه كرده بودند.

سعيد توكل سردبير و تهيه‌كننده «جمعه ايراني» با اشاره به دو شبكه‌ي راديويي از سال‌هاي 1319 تا 1357مي‌گويد: در طول اين سال‌ها انديشمندان و صاحب‌فكراني چون فروزانفر نويسنده‌ي برنامه‌هاي راديو بودند و بسياري از آثار ماندگار و جاويد راديو در آن سال‌ها خلق شد.

ريحانه يزدان‌دوست از سردبيران راديو، فقدان افراد حرفه‌يي را يكي از مشكلات راديو مي‌داند و مي‌افزايد: اگر چينش مهره‌ها در راديو به درستي صورت بگيرد مسلما برنامه‌ها با كيفيت بهتري ارايه مي‌شوند و متاسفانه افراد حرفه‌يي راديو يا به تلويزيون جذب مي‌شوند و يا به دليل برآورد كم، مايه نمي‌گذارند.

حسين جوادي از تهيه‌كنندگان قديمي راديو نيز با اشاره به شروع كار جدي راديو با افراد حرفه‌يي اظهار مي‌كند: يكي از مشكلات راديو در اين است كه نتوانسته افراد حرفه‌يي كه به راحتي به آن جذب شده بودند را جذب كند.

*** راديو، تعدد شبكه‌ها و جذب مخاطب

شبكه‌هاي راديويي مختلف در راستاي پاسخگويي به نيازها و علايق متعدد مختلف تخصصي شده و شبكه‌ها با توجه به هويت تعريف شده براي شبكه‌ها برنامه‌سازي مي‌كنند. اما فرهنگ جولايي از تهيه‌كنندگان ارشد راديو معتقد است تعدد شبكه‌ها زماني در جذب مخاطب موثر است كه شبكه‌ها در عمل مستقل و منابع تغذيه متفاوتي داشته باشند.

محمدمهدي سديفي ـ از نخستين‌هاي تهيه‌ي شب‌بخير كوچولو و مشاور صدا ـ نيز مي‌گويد: برنامه‌سازي در هر شبكه با توجه به سياست‌هاي هر شبكه و تعريفي كه از مخاطبان خود دارد صورت مي‌گيرد و اگر خلاف آن حركت كند نمي‌تواند شنونده‌ي دائمي داشته باشد.

سيد هادي موسوي‌نژاد تهيه‌كننده‌ي برنامه‌ي نگاه نو، تعديل خطوط قرمز و ايجاد فضاي باز در عرصه‌ي برنامه‌سازي را در جذب مخاطب موثر مي‌داند و مي‌افزايد: اگر مخاطب حس كند برنامه‌هاي راديو نماينده‌ي واقعي خواست‌ها و نيازهاي اوست، به آن اعتماد مي‌كند.

تهيه‌كننده‌ي برنامه «روي خط جواني» نيز معتقد است كه تغيير ساختار برنامه‌ها و به كارگيري نيروي حرفه‌اي به همراه شدن شنوندگان بيشتري با راديو مي‌انجامد.

*** راديو و موسيقي

موسيقي يكي از عناصر تشكيل‌دهنده‌ي يك برنامه‌ي راديويي است كه تلفيق هنرمندانه‌ي آن با كلام گوينده به تاثيرگذاري بر مخاطب منجر مي‌شود.

به گفته‌ي يكي از تهيه‌كنندگان قديمي راديو، راديو بدون موسيقي مرده است و بهتر است پخش موسيقي در آن با تنوع بيشتري همراه باشد.

برخي از تهيه‌كنندگان راديو، در گفت‌وگوهاي خود با ايسنا از اين‌كه در برخي مواقع اجازه‌ي پخش موسيقي كه مجوز ارشاد را ندارند انتقاد كرده بودند.

*** گويندگي در راديو

بنا به گفته‌ي يكي از تهيه‌كنندگان راديو، انتقال كار دسته‌جمعي در راديو از طريق گوينده منعكس مي‌شود و اگر فردي كه عهده‌دار كار اجرا است آن را به درستي انجام ندهد كار بقيه‌ي گروه زير سوال مي‌رود.

سرور پاك‌نشان از گويندگان پيشكسوت راديو با ضروري خواندن درك كامل بار سنگين اين رشته مي‌گويد: گوينده‌ي راديو بايد به هر كلامي كه مي‌گويد جان دهد و بار معنايي آن را برساند كه اگر خوب تربيت نشود نمي‌تواند آن كار را انجام دهد.

فاطمه آل‌عباس از گويندگان شبكه‌ي سراسري با بيان اين‌كه صدا و لحن خوب از شاخص‌هاي كار گوينده است، اظهار مي‌كند: اگر گوينده خوش‌صدا باشد اما درباره‌ي مطلبي كه مي‌خواند علم نداشته باشد ارتباطش با مخاطب قطع مي‌شود.

مريم واعظ‌پور از گويندگان شبكه‌ي جوان معتقد است: بسياري از افرادي كه اخيرا به راديو وارد شده‌اند توان بالايي دارند اما به آنها براي بالفعل كردن توانايي‌هايشان آموزش داده نشده است.

*** راديو و دستمزد پايين

يكي از مشكلاتي كه همواره از سوي برنامه‌سازان راديويي عنوان مي‌شود برآورد كم و در نتيجه جذب نيروهاي تلويزيون به راديو است.

دكتر خجسته معاون صدا با بيان اين مطلب كه راديو از ابتدا بودجه‌ي كمي داشته است، مي‌گويد: اگر سازمان 100 درصد بودجه به راديو اضافه كند باز هم جهش آن تدريجي است.

ضرغامي رييس سازمان صداوسيما نيز در جشنواره‌ي ششم راديو اعلام كرده بودد كه توجه ويژه‌اي در سال جاري به بودجه‌ي راديو خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha