گزارشي از مراسم پاياني نخستين فستيوال نمايشنامهخواني تالارمولوي فرهاد ناظرزاده كرماني: تئاتر ما كم اتفاقتر از جامعه ماست
نخستين فستيوال نمايشنامهخواني تالار مولوي با معرفي برگزيدگان و با تجليل از فرهاد ناظرزاده كرماني
پدر تئاتر دانشگاهي ايران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، در آغاز اين مراسم كه شامگاه روز جمعه با حدود 50 دقيقه تاخير در تالار مولوي برگزار شد، گزارش دبير فستيوال توسط مهدي مكاري ارائه شد.
وي ضمن تقدير از حمايتهاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و اداره كل هنرهاي نمايشي گفت: خوشبختانه جواناني در اين فستيوال شركت كردند كه تئاتري پويا واصيل را در سر ميپرورانند.
در ادامه قطعاتي از نمايشنامه «عشاق سينه چاك» نوشته نيل سايمون به كارگرداني فريد قبادي كه دومين رتبه را از نظر استقبال تماشاگران گرفته بوده اجرا شد.
به گزارش ايسنا، درادامه عليرضا نادري، نمايشنامهنويس و كارگردان تئاتر با قرائت مطلبي از فرهاد ناظرزاده كرماني، تقدير كرد.
وي گفت: فرهاد ناظرزاده كرماني در دهه 60 و در دورهي نيمه جاني تئاتر، جوانان پرشور تئاتري را گرد خود آورد و تئاتر مدرن را آموزش داد و اگر اين نسل بدرستي به پيكره تئاتر كشور تزريق ميشد، تئاتر امروزه با مشكلات كمتري دست به گريبان بود.
وي ادامه داد: در دورهي تغيير و تحولات و در روزگار نابساماني ، فرهاد ناظرزاده، شانس بزرگ تئاتر ما بود.
سپس از دكتر خبري، علياكبر قاضينظام، مدير سازمان هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و محمد مهدي عسگرپور، معاونت هنري اين سازمان به دليل حمايتهايشان از اين فستيوال تقدير شد.
در ادامه، علي كرمي به نمايندگي از اداره كل فرهنگي وزارت علوم لوح تقدير و يك دوره كامل تفسير مثنوي معنوي را به فرهاد ناظرزاده اهدا كرد، همچنين هديه جهاد دانشگاهي شامل لوح سپاس و سفر حج عمره به ناظرزاده اهدا شد.
دراين مراسم، فرهاد ناظرزاده كرماني طي سخناني گفت: در دورهي ما همه چيز را بايد خود ميساختيم و من نيز به دليل مشغلههايي كه داشتم، نتوانستم آنگونه ،به دانشجويان خود رسيدگي كنم.
وي ضمن اشاره به چگونگي شكلگيري پديده نمايشنامهخواني در ايران، اين جريان را فرصت مغتنمي براي تئاتر كشور دانست.
ناظرزاده ادامه داد: همواره دو خطر نويسنده را تهديد ميكند، تقليد از نويسندگان ديگر و تقليد از خود كه نويسندگان جوان ما بايد اين خطرات را جدي بگيرند.
به اعتقاد وي يكي از مشكلات تئاتر ما اين است كه جامعه ما پرحادثهتر از صحنههاي تئاتر است.
بعد از سخنان ناظرزاده، بيانيه هيات داوران مركب از مجيد سرسنگي، نغمه ثميني و شهرام زرگر توسط زرگر ارائه شد.
به گزارش ايسنا، جوايز اين فستيوال در 7 بخش شامل موسيقي، توضيحخواني، بازيگري زن و مرد، نمايشنامهنويسي، كارگرداني و ويژه به برگزيدگان اهدا شد.
در بخش انتخاب موسيقي لوح تقدير و ربع سكه بهار آزادي به آرام كمالي به خاطر نمايشنامهخواني « آه پدر! پدر بيچاره مامان تورو در گنجه آويزان كرده و من خيلي نگرانم» و در بخش آهنگسازي، جايزه ويژه به سعيد ذهني به خاطر نمايشنامهخواني « اتوبوس» اهدا شد.
ديگر جوايز اين فستيوال بدين شرح اعلام شد:
توضيحخواني: لوح تقدير به نيلوفر خوشخو (بازيگران بداهه)
رتبه برگزيده به حامد محمديان (عاقبت عشاق سينه چاك)
نمايشنامهنويسي: در بخش تقدير، طوفان مهرداديان (پيانو)
ابوالفضل ورمرزيار (كشته به درگاه) و جلال تهراني (هملت دبستاني) تقدير شد.
جايزه برگزيده اين بخش به محمد ميرعلي اكبري به خاطر نمايشنامه « آگا ممنونيزم» اهدا شد.
در بخش بازيگري زن از دل آرا نوشين (خون)، سميه تاجيك (عاقبت عشاق سينه چاك) و ساغر عزيزي
(ليرنا شاه) تقدير شد.
جايزه سوم به تبسم هاشمي (پيانو، مرغ دريايي)، جايزه دوم به فرانك ترابي (آگا ممونيزم و دوزخ) و جايزه اول به شعله پاكروان (بازيگران بداهه) اهدا شد.
در بخش بازيگري مرد از امير قنبري ( چه كسي از ويرجينيا و ولف ميترسد) و مجتبي معاف (هملت دبستاني) و بهنام تشكر (عاقبت عشاق سينه چاك) تقدير شد.
جايزه سوم اين بخش به انوش معظمي (كشته به درگاه، دوزخ) جايزه دوم به محمد نادري (دايره بسته) و جايزه اول به سيدمهرداد مينايي اهدا شد.
همچنين در بخش كارگرداني از رضا كمالي كارگردان نمايشنامهخواني « چه كسي از ويرجينيا وولف ميترسد» تقدير شد كه وي جايزه خود را تقديم مجيد آقاكريمي، بازيگر اين نمايشنامهخواني كرد. در بخش تقدير همچنين از علي علوي كامران به خاطر نمايشنامهخواني « پيانو» تقديرشد.
در بخش ويژه نيز جايزهاي شامل ديپلم افتخار كار دوم همراه با يك سكه و اجراي صحنهاي به نمايش «آخر خط» به كارگرداني سيدمهرداد مينايي و ديپلم افتخار اول همراه با تنديس فستيوال و يك سكه اجراي صحنهاي با قرارداد كامل به رضا فياضي به خاطر نمايشنامهخواني « ليرنا شاه» اهدا شد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات