وسام حميد الخطاوي هم در تهران سخنراني ميكند ديدگاههاي جواد محقق، كوروش قاضيمراد و مسعود نجابتي دربارهي زيباييشناسي دين
وسام حميد الخطاوي از صاحبنظراني است كه در همايش زيبايي شناسي دين به عنوان سخنران حضور دارد و با ارائه مقالهاي درباره جلوههاي زيبايي در قصص قرآن كريم سخن ميگويد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، وسام حميدالخطاوي در سال 1966 در عراق متولد شد. تحصيلات ابتدايي را در عراق به پايان برد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي به ايران مهاجرت كرد و در حوزه علميه قم مشغول تحصيل شد. درس فقه و اصول را به مدت هفت سال نزد آيتالله سيدكاظم حائري و دروس تخصصي عرفان، فلسفه و رجال و حديث را نزدي آيتالله جواد آملي، آيتالله حسن زاده آملي و ديگر استادان برجسته حوزه علمي قم فرا گرفت. او كه داراي مدرك فوق ليسانس از مركز جهاني اسلامي است، صاحب تاليفات، رسالات و مقالات متعدد است و كتابهايي نيز در دست تحقيق يا در حال تصحيح دارد.
وسام حميدالخطاوي كه از علامه سيدمحمد جواد جلالي اجازه روايت دارد، در اولين روزهمايش بينالمللي زيبايي شنساي دين با مقالهاي با عنوان «جلوههاي زيبايي در قصص قرآن كريم» سخنراني ميكند.
همايش زيباييشناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، پنجم وششم دي ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار خواهد شد.
//////
جواد محقق:
ادبيات، زبان تبيين زيباييهاي دين است
با توجه به اين كه دين، به عنوان برنامه زندگي، توسط پيامبران و از جانب خدا آمده است و خداوند هم زيباست، هم زيبايي را دوست دارد و هم زيبايي آفرين است، طبيعي است كه مجموعه آموزههاي ديني در عمق خودشان، سرشار از زيبايي باشند.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، جواد محقق - شاعر و نويسنده كودكان و نوجوانان - با بيان اين مطلب در گفتوگو با ستاد خبري همايش «زيبايي شناسي دين» افزود: اگر چه گاهي برداشتهاي سطحي و غلط بعضي از ما متوليان امور ديني يا معلمان دين، ممكن است آن چهره زيبا را خراب كند يا مورد سوء استفاده قرار دهد، اما شاعران و نويسندگان در طول تاريخ، با توجه به گوهر دين، همواره از ادبيات به عنوان زبان تبيين دين و شناساندن جلوههاي زيبايي آن بهره بردهاند.
وي در ادامه گفت: مبارزه شاعراني مثل حافظ با رياكاري، با توجه به مذموم بودن و حتي گاهي شركت و كفر بودن رياكاري درگوهر دين است. يا سلامت و صداقتي كه در گاه شاعراني مثل فردوسي به مردمداري حاكمان و موحد و خداپرست بودن آنها هست، برگفته از همان گوهر ديني است.
سردبير مجله «رشد نوجوان» تاكيد كرد: به همين دليل، همواره بين ادبيات و دين، رابطه صميمي و خوبي در جهت نشان دادن اين گوهر – كه زيبايي زاييده آن است – وجود داشته است.
محقق درباره جايگاه دين در ادبيات معاصر ايران گفت: اگر منظور شما از ادبيات معاصر، مجموعه آثاري است كه در طول يكصد سال اخير آفريده شده است، بايد گفت كه به مصداق: «از كوزه همان برون تراود كه در اوست» با توجه به اين كه چند دهه از ادبيات معاصر، بهويژه در سالهاي قبل از انقلاب، در تيول گروههاي لاييك، چپ و لااقل بيدين بوده، انعكاس اين زيباييها در آن آثار، وجود ندارد.
اين كارشناس و معلم ادبيات اضافه كرد: نميتوان انتظارداشت كساني كه با اصل دين مخالفند، و دلبسته مملكها و مرامهاي وارداتي هستند، نسبت به انعكاس زيباييهاي دين در آثارشان متعهد باشند. اما بخشي از اين ادبيات كه توسط دينداران به خصوص بعد از انقلاب توليد شده است، با همه جواني، توانسته است منظري از اين زيباييها را به تصوير بكشد.
//////
كوروش قاضيمراد:
زيباييهاي دين را بايد با نگاهي امروزيتر به تصوير كشيد
هنر طراحي و گرافيك، توانايي به تصوير كشيدن جلوههاي زيباييشناسانه دين را دارد، اما بايد با تفكر و نگاهي جديدتر به سراغ اين مقوله رفت.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، كوروش قاضيمراد - طراح و گرافيست - با بيان اين مطلب در گفتوگو با ستاد خبري همايش زيباييشناسي دين عنوان كرد: طي ساليان گذشته، تفكراتي قديمي بر طراحيهاي مذهبي حاكم بوده و طراحان بيشتر از رنگها و فرمهايي استفاده ميكرده اند كه به شان دين و مذهب برنخورد، در صورتي كه اين تفكر، صحيح نبوده است.
وي افزود: اما در يكي دو سال گذشته، تحولي در اين عرصه روي داده است، به اين دليل كه جوانان امروز، با دنياي طراحي بيشتر آشنا هستند و رنگ را ميبينند و ميشناسند، از همين روي، طراحان و گرافيستها نيز به اين نتيجه رسيدهاند كه نميتواند همان خوراك هاي فكري قديمي را به آنها داد.
قاضيمراد در ادامه گفت: بايد با نگاهي امروزيتر و با گرايشهاي گرافيكي جديدتر، زيباييهاي دين را به تصوير كشيد، چراكه مذهب با مدرنيته منافاتي ندارد و جوانها هم كه بيشترين مخاطبان دين هستند، در فضايي مدرن زندگي ميكنند.
اين طراح يادآور شد: البته براي گرافيستي كه ميخواهد كار مذهبي انجام دهد، بهره جستن از تذهيب وتشعير، يك اصل است، يا حتي ميتوان از كاشيكاريهاي مساجد براي اين موضوع الهام گرفت. چون رنگ هايي كه در كاشيكاري هاي به كار رفته است، رنگهايي مادر است كه حتا بسياري از خارجيها از آن الهام گرفتهاند، اما هنوز طراحان ما نگاهي جدي به آن ندانشتهاند.
قاضيمراد اضافه كرد: با اين حال، ما در حال حاضر، در زمينه كارهاي مذهبي، به نسبت سالهاي گذشته موفقتر بودهايم . به عنوان نمونه، استاد احصايي كارهايي كهدر اين عرصه انجام دادهاند كه بسيارمدرن و دلنشين است. تعدادي از هنرمندان جوان هم در حوزه طراحي و خوشنويسي، كارهاي ارزشمندي را بارويكرد مذهبي انجام دادهاند.
وي درباره همايش زيباييشناسي دين گفت: بايد در اين همايش به هنرهاي تصويري مانند گرافيك ونقاشي، اهميت بيشتري داده شود. به اين دليل كه متاسفانه مرم با بسيار كم مطالعه ميكنند، اما ميتوان از طريق بصري، جلوههاي زيباي دين را به آنها معرفي كرد و نشان داد.
//////
مسعود نجابتي:
هنرمند، راوي عالمي معنوي براي آدميان است
هنر در عالم سنتي و حتي ريشه لغوي ان در زبان فارسي، اشاره به امري والا دارد كه مفاهيمي چون خوبي و كمال در آن مستتر ميشود و با توصيفاتي خاص،رشه اين امر والا در عالمي فراتر از عالم شهادت و اسفلالسافلين قرار ميگيرد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مسعود نجابتي - تايپوگرافيست - با بيان اين مطلب در گفتوگو با ستاد خبري همايشي زيبايي شناسي دين افزود:شخصي هم كه به اين امر مبادرت ميكند، آينهگرداني است كه در حكم راوي، نواها و صورتها و المانها و كلمات را از عالمي معنوي براي آدميان محصور در زندان تن و هبوط كرده بر مراتب سافل، روايت ميكند.
وي در ادامه گفت: با اين تعبير، رابطه هنر ودين در بنياد آنها و يگانگي سرچشمههايشان قرار ميگيرد. حال اگر نيمنگاهي هم به انديشههاي كنتينانتال در فلسفه غرب بيندازيم و با كمي فلسفيدن در روايت آلماني اگزيستانسياليسم، ميبينيم كه حتي در اين مقام، شاعر( يا هنرمند) در غيبت واسطه مستقيم وحي، بدلي ميشود از برخي وجوه پيامبرانه در مقام واسطه فيض.
نجابتي همچنين عنوان كرد: اما اگر واژهنامه را به رسم امروزين، مقابل «آرت» لاتين قرار دهيم وتعاريف مدرن را در تبيين آن به كار بريم، ماجراي ديگري آغاز ميشود. در اين روي سكه ما فرايندي انساني داريم كه برگرفته از نيروي تخيل ذهن و قدرت خلاقه آن است كه با الهام از طبيعت، امري زيبا و چندمعنايي را پديد ميآورد. نسبت آن هم با دين، نسبت مضموني ميشود و تلاقي آنها هم خلاصه به همين وادي.
اين هنرمند اضافه كرد: حتا نمادها ونشانهايي كه در هنر سنتي، همگي اشاره به صورت ناميرا و لايتغير مثالي دارند، در كاربرد امروزي سطحي و شعاري ميشوند. شكلهاي مختلف هنرهاي سنتي هم گاه بي ريشه شده و گاه زايش خود را از دست ميدهند يا آن كه سرانجام در ورطه تكرار و صنايع دستي ميافتند.
نجابتي در پايان يادآور شد: اما قدر مسلم آن كه فيض الهي، ازلي وابدي و لاينقطع است. به همين سبب جرقههايي از هنر در شكلهاي مختلف آن را ميتوان در مفهوم سنت و دين پيدا كرد كه داراي همان شان و مقام گذشته درخشان خود و گاه والاتر از آن هستند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات