• جمعه / ۱۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8409-09455
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«آقاي خنده‌ي ايران» تشييع شد مي گفت:«هميشه دنبال طنز و دل خوش كردن مردم بودم»

«آقاي خنده‌ي ايران» تشييع شد
مي گفت:«هميشه دنبال طنز و دل خوش كردن مردم بودم»

منوچهر نوذري كه امروز در ميان مردم و هنرمندان و مسوولان فرهنگي تشييع شد، متولد 10 ارديبهشت 1315 بود و بيش از نيم قرن در راديو، تلويزيون، دوبله، سينما و تئاتر ايران فعال كرد و همه او را به عنوان «آقاي خنده ي ايران» مي‌شناسند.

به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، منوچهر نوذري، مي‌گفت: 17 ساله بود كه كار دوبله را شروع كرد. نخستين فيلمي كه صحبت كرد «دختر نمكزار» محصول ايتاليا بود. در آن فيلم فريدن سقفي به جاي مارچلو ماسترياني صحبت مي‌كرد و مرحوم ايرج دوستدار نقش منفي فيلم را مي‌گفت. در هر فيلمي يك كمدين كوچكي بود همراه با رل اول فيلم كه به آن جيمي مي‌گفتند كه آن را به منوچهر نوذري مي‌دادند و در نخستين روز كاريش به جاي نقش دوم فيلم صحبت كرد.

منوچهر نوذي همزمان با دوبله، وارد راديو شد و اجراي برنامه‌ها را از جمله «داستان شب» را برعهده گرفت. 21 ساله بود كه با شروع كار تلويزيون در ايران و آن موقع كه هنوز كسي نمي‌دانست تلويزيون چي است به همراه مرحوم تابش در تلويزيون ظاهر شد و به مردم گفت:« اين كه مي‌بينيد من هستم و اين جعبه تلويزيون است».

بعد از سال 40 در چند فيلم سينمايي مثل لاله آتشين (مرحوم محمود نوذري) افق روشن (مهدي امير قاسم خاني) بازي كرد و خودش مي‌گفت: اين كارها را دوست نداشت.

نوذري مي گفت: كار بازيگري را دوست نداشتم و فهميدم اين طرف دوربين بيشتر به درد مي‌خورم. سال 50 فيلم “ايوالله” را ساختم كه با آن بليط هجده زار و دو تومان در همان هفته اول 700 هزار تومان فروخت و هنوز هم جزو ده فيلم پرفروش سينماي ايران است. آن موقع اگر يك فيلم در سه هفته 400 هزار تومان در 10 سينما مي‌فروخت همه به هم تبريك مي‌گفتند.

نوذري همچنين در خاطراتش مي‌گفت: از بعد از انقلاب تا سال 59 بيكار بودم ممنوع‌الكار نبودم ولي من را خبر نكردند. من از اول تا به حال كارمند قراردادي صدا و سيما بودم و چون رسمي نبودم هنگام كار از من دعوت مي‌كردند تا اينكه براي صبح جمعه با شما توسط احمد شيشه‌گران دعوت به كار شدم.

او در سال‌هاي اخير به خاطر ناراحتي قلبي در بيمارستان و دو سال و نيم هم به خاطر بدهي كه بابت يكي از دوستانم پيش آمد، زندان بود.او مي‌گفت: در زندان هم براي زنداني‌ها برنامه مي‌گذاشتم و همچنين طرح سه سريال و فيلم و يك راه شب براي راديو نوشتم.

او به خبرنگار هنري ايسنا گفته بود: در مدت كار من هم مثل همه‌ي كارهاي من نيز افت و خيز داشته، منتهي سعي كردم روالم ادامه پيدا كند. من دنبال سياست و دسته بندي نبودم و هميشه دنبال همان كار هميشگي كه طنز و دل خوش كردن مردم است بودم.

او اين اواخر 5شنبه‌ها در راديو سراسري برنامه 5شنبه شنيدني را به تهيه‌كنندگي خانم معصوم زاده داشت.

از ميان صحبت‌هاي منوچهر نوذري:

- هر كاري در اين 51 سال كرده‌ام، گرفته و موفق بوده.

- از خبرنگاران قديمي گله دارم كه چرا در اين 5 سالي كه نبودم سراغي از من نگرفتند؟

- ايرج نوذري(پسرم) هم سواد دارد و هم تجربه. اين بچه كه بود آمد در دوبله منتهي چون دنبال تحصيل بود زياد پابرجا نبود الان تازه پركار شده من معتقدم در هر كاري باسوادش بهتر از بي‌سواد است.

/گزارش برگرفته از گفت‌وگوي نوذري با سرويس هنري ايسنا/

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha