• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۳۸۴ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8409-01202
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/وزراي پيشنهادي نفت در برموداي مجلس/ «تسلطي» هم وزير نفت نشد گفت‌وگوهاي ايسنا با بادامچيان،حاضري، بوربور، منتجب‌نيا، ترقي، شاكري، بهروزي و هجرتي

/وزراي پيشنهادي نفت در برموداي مجلس/ 
«تسلطي» هم وزير نفت نشد
گفت‌وگوهاي ايسنا با بادامچيان،حاضري، بوربور،
منتجب‌نيا، ترقي، شاكري، بهروزي و هجرتي

مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه پس از استماع سخنان رييس‌جمهور و نظرات نمايندگان موافق و مخالف درباره‌ي وزير پيشنهادي نفت، وارد راي گيري شد اما نمايندگان مجلس به «سيد محسن تسلطي» سومين وزير پيشنهادي نفت از سوي رييس‌جمهور راي اعتماد ندادند.

يك عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي در اين ارتباط اظهار داشت: با توجه به فضاي حاكم بر مجلس براي من قطعي بود كه فرد پيشنهادي رييس‌جمهور براي وزارت نفت راي نمي‌آورد.

اسدالله بادامچيان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب موضعي را كه قانون براي رييس‌جمهور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بحث انتخاب و راي دادن به وزرا تعيين كرده يادآور شد و گفت: مجلس تا به حال در اين زمينه قاطع و خوب و با وجود هماهنگي با رييس‌جمهور در اين بحث بدون تعارف به وظايفش عمل كرده كه اين امر از اصولگرا بودن مجلس نشات مي‌گيرد.

وي با بيان اين‌كه رويكرد مجلس در بحث بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور نمي‌تواند باعث اختلاف بين دولت و مجلس شود، گفت: هر دو بخش در اين زمينه تنها به مسووليت‌شان عمل كرده‌اند.

اين عضو حزب موتلفه‌ي اسلامي، هم‌چنين عمل به وظايف تعيين شده را از جانب مجلس و دولت عملي قابل تقدير برشمرد و اظهار داشت: رييس‌جمهور بايد در انتخاب فرد بعدي كه معرفي مي‌كند دقت بيشتري به خرج دهد و بيش از گذشته مشورت كند.

بادامچيان هم‌چنين اظهار داشت: افراد ارزشمند فراواني وجود دارند كه رييس‌جمهور مي‌تواند از تجارب آنها در وزارت نفت استفاده كند.

دبيركل جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي، اظهار داشت: از يك طرف آقاي رييس‌جمهور اختيار دارد هر كسي را كه مي‌خواهد براي وزارت پيشنهاد دهد و مجلس شوراي اسلامي نيز در دادن راي اعتماد داراي اختيار است. پس هر دو داراي اختياراتي هستند و مي‌توانند از آن استفاده كنند. ولي در مسايل كلان مملكتي تعامل و مشورت مي‌تواند بازتاب مثبتي داشته باشد.

حبيب‌الله بوربور در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين درست نيست كه مجلس بگويد من داراي اختيار هستم و از طرف ديگر رييس‌جمهور نيز بگويد من در انتخاب وزير داراي اختيار هستم و اين باعث شود كه كارها روي زمين بماند. در زندگي شخصي نيز افراد هر يك اختياراتي دارند ولي اگر هر كس بخواهد فقط بر حسب اختياراتش عمل كند و به نظرات ديگران احترام نگذارد، خانواده بي‌ثبات مي‌شود. در مسايل كلان نيز همين‌جور است. بهتر است دولت و مجلس قبل از معرفي وزير با يكديگر تعامل داشته و بعد از آن وزير را معرفي كنند. متاسفانه در حال حاضر مشاهده مي‌شود كه هيچ‌كدام در راستاي حل اين مشكل قدمي برنمي‌دارند و اين به ضرر نظام است.

وي با بيان اين‌كه "ما هم به دولت و هم به مجلس شوراي اسلامي نقد داريم"، گفت: عقل حكم مي‌كند كه بهترين راه‌حل تعامل و مشورت است و بايد فردي معرفي شود كه داراي توانايي اين كار بوده و مورد قبول مجلس نيز باشد. در صورتي كه فرد توانمند و مورد قبول معرفي شود ديگر مجلس نمي‌تواند راي اعتماد ندهد و گويي تا به حال اين اتفاق نيافتاده كه مجلس راي اعتماد نداده است.

دبيركل جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي، افزود: قبل و بعد از انقلاب سابقه نداشت كه براي وزارت‌خانه‌ي نفت چنين اتفاقي بيافتد و ما فكر مي‌كنيم كه بهترين راه‌حل ممكن مشورت است.

يك عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز درباره‌ي علت راي عدم اعتماد نمايندگان به وزير پيشنهادي نفت گفت: وقتي كه عده‌اي فكر مي‌كنند همه‌ي گذشتگان طاغوتي‌اند و آنها ياقوتي و زماني كه روابط به جاي ضوابط جايگزين مي‌شود، بيشتر از اين نبايد توقع داشت.

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ضمن بيان مطلب فوق افزود: زماني كه بنا بر شايسته‌سالاري نباشد و قرار باشد كه روابط به جاي ضوابط جايگزين شود و زماني كه فكر كنيم با تغيير رييس‌جمهور در كشور كودتا صورت گرفته و بايد همه‌ي مسوولان گذشته بلااستثنا عوض شوند، نبايد بيش از اين توقع داشت.

وي با بيان اين‌كه اگر عده‌اي همه‌ي گذشتگان را ضداسلام و خود را عصاره‌ي اسلام و نظام بدانند، نمي‌توان چيزي گفت، ادامه داد: زماني كه برخي عملا بر اين اعتقادند كه مصالح كشور بايد فداي منافع يك انديشه‌ي خاص باشد، هرچند كه آن انديشه در جامعه پايگاه نداشته باشد، بايد شاهد چنين اتفاقاتي باشيم.

اين عضو هيات موسس حزب اعتماد ملي با اعتقاد به اين‌كه برخي مسوولان تصور مي‌كنند سال 84 در كشور انقلاب و كودتا شده، ادامه داد: برخي معتقدند مسوولان گذشته هرچند كه صالح باشند بايد كنار زده شوند و از اين به بعد منزوي گردند. آنها تصور مي‌كنند بايد تمامي دستاوردهاي 27 سال گذشته زير سوال رود تا مسوولان فعلي داراي شخصيت و موقعيت شوند.

منتجب‌نيا با بيان اين‌كه در اين بين برخي مي‌خواهند با نابودكردن همه‌ي دستاوردها و دسترنج‌هاي حضرت امام(ره) و ياران دلسوخته‌اش براي خود وجهه كسب كنند، خاطرنشان كرد: با توجه به اين مسائل بايد هم گلوگاه سرمايه و اقتصاد كشور دستاويز باندبازي و روابط شود.

منتجب‌نيا در پايان گفت و گوي خود با ايسنا، نسبت به ادامه چنين وضعيتي هشدار داد.

قائم مقام دبير انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در تحليل علت ندادن راي اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي نفت گفت: ظاهرا آقاي احمدي‌نژاد نمي‌تواند از حلقه‌ي محدود نيروهاي شبكه خود خارج شود و در آن حلقه محدود هم صلاحيت‌ها و كفايت‌هاي لازم موجود نيست.

علي‌محمد حاضري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: اين موضوع نشان داد كه رييس‌جمهور حتي نمي‌تواند درباره انتخابي خارج از آن حلقه محدود به سطح قابل قبولي از مدافعات بپردازد و اين مشكل در اينجا ظهر و بروز پيدا كرد.

وي تاكيد كرد: مشكل نبود متخصص در حلقه محدود انتخابهاي رييس‌جمهور حتي در برخي وزارتخانه‌هايي كه وزير هم دارد به قوت خود باقي است مهم راي دادن يا ندان نيست بلكه مهم اين است كه در آن حلقه‌ي محدود گرايش‌ها محدودتر از سطح كفايت‌هاست.

به گفته‌ي وي رييس جمهمور مي‌تواند در حلقه‌ي انتخاب خود افراد با ياصلاحيت و كفايتي از طيف سياسي متبوع خود قرار دهد.

دبير واحد سياسي حزب موتلفه اسلامي در واكنش نسبت به راي عدم اعتماد نمايندگان مجلس به وزير پيشنهادي رييس‌جمهور براي وزارت نفت گفت: واكنش نمايندگان طبيعي بود.

حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب افزود: از جهت سوابقي كه وزير پيشنهادي رييس‌جمهور داشت، واكنش نمايندگان را مي‌توان طبيعي ارزيابي كرد.

وي افزود: البته اين رويكرد تاثير خاصي بر روابط دولت و مجلس نمي‌گذارد. روابط اين دو قوه حسنه و صميمي است و مجلس تنها بر استفاده از عناصر كارآمدتر در دولت تاكيد دارد.

ترقي اظهار داشت: دولت بايد به سمتي برود كه مجلس بتواند به فرد پيشنهادي‌اش اعتماد كند و مسووليت سنگين وزارت نفت را كه 80 درصد بودجه‌ي كشور وابسته به آن است، به او محول كند.

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با تاكيد بر لزوم قوي و باتجربه بودن افرادي كه در وزارت نفت به كار گرفته مي‌شوند، گفت: عناصر قوي و باتجربه‌اي در اين وزارتخانه وجود دارند كه از درون وزارتخانه نيز تاييد مي‌شوند و بر امور آن اشراف دارند. آنها مي‌توانند اهداف دولت را در اين بخش تامين كنند. لذا دولت بايد در معرفي افراد به مجلس از اين قبيل نيروها استفاده كند.

يك عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي تصريح كرد كه بهتر بود آقاي رييس‌جمهور از ستاره‌هاي اصولگرا براي تكميل كابينه‌ي خود به‌ويژه در وزارت نفت استفاده مي‌كرد.

مجتبي شاكري در گفت‌وگوبا خبرنگار ايسنا با بيان اين اعتقاد كه مجلس و دولت به لحاظ اصول و حتي رويكردها هم‌جهت و به هم نزديك هستند گفت: اما نكته‌اي وجود دارد. مجلس مي‌ خواهد كسي مسووليت اين امر ( وزارت نفت) را به عهده گيرد كه داراي توانايي لازم براي به دوش كشيدن اين بار باشد و رييس‌جمهور نيز در راستاي شعارهاي خود مي‌خواهد تحولاتي را در وزارت نفت ايجاد كند. منتها به نظر من سنجيده بود كه آقاي رييس‌جمهور از افراد قدر اصولگرا براي تكميل كابينه‌ي خود استفاده مي‌كرد.

وي افزود: رييس‌جمهور ستاره‌هاي اصولگرا را از فهرست كانديداهاي كابينه‌ي خود حذف كرد، در نتيجه اين امر باعث مي‌شود كه آقاي رييس‌جمهور در آينده از خيل كثيري از نيروها بي‌بهره شود.

شاكري ادامه داد: بهتر بود آقاي رييس‌جمهور از ستاره‌هاي اصولگرا براي تكميل كابينه‌ي خود به‌ويژه در وزارت نفت استفاده مي‌كرد.

اين فعال سياسي با بيان اين‌كه در دوره‌هاي گذشته، دولت‌ها به نظرات كميسيون‌هاي تخصصي مجلس توجه مي‌كردند، گفت: چون اين كميسيون‌ها به علت كار كارشناسي نسبت به مسائل آگاه هستند، رييس‌جمهور مي‌تواند با كسب نظرات مشورتي‌شان در اين زمينه از بين افرادي كه به آقاي رييس‌جمهور پيشنهاد مي‌كنند، فردي را انتخاب كند.

دبير كميته‌ي سياسي جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز تصريح كرد: بعد از 27 سال از عمر انقلاب در كشور ما قحط‌ الرجال نيست و افراد شايسته‌اي براي تصدي وزارت نفت وجود دارند.

مريم بهروزي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: البته انتخاب آنها به نظر رييس‌جمهور و اين‌كه آنها با سليقه‌ي وي همخواني داشته باشند بستگي دارد.

وي در ارزيابي از رويكرد نمايندگان نسبت به ندادن راي اعتماد به سومين فرد پيشنهادي رييس‌جمهور براي تصدي وزارت نفت گفت: نمايندگان نسبت به مردم و رايي كه از آنها گرفته‌اند، تعهد دارند تا منافع ملت و مصالح كشور را به همه چيز ترجيح دهند، لذا نبايد خلاف اين نظرها توقع داشت.

بهروزي ادامه داد: رويكرد نمايندگان نشانه‌ي ناسازگاري آنها با دولت نيست. رييس‌جمهور بايد وظايف نمايندگان را لحاظ كند و در مرحله‌ي اخير نيز وي بايد با توجه به دو تجربه‌ي قبلي‌اش از فردي استفاده مي‌كرد كه زمينه‌ي راي‌آوري در مجلس را داشته باشد.

وي با بيان اين‌كه « رويكرد نمايندگان براي من غيرمنتظره نبود» گفت: رييس‌جمهور بايد فردي را كه متخصص است و زمينه‌ي راي‌آوري وي در مجلس وجود دارد به مجلس معرفي كند.

هم‌چنين دبيركل جامعه اسلامي نمايندگان ادوار با اعتقاد به اين‌كه عدم كسب راي اعتماد توسط وزير پيشنهادي نفت، از سوي مجلس داراي پيام است، گفت: پيام عمده‌ي اين عمل اين است كه وزير پيشنهادي بايد با تعامل و مشورت بيشتر با نمايندگان انتخاب شود.

هجرتي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: هرچه تعامل مجلس و دولت در زمينه‌ي تكميل كابينه، بيشتر باشد، مطمئنا مجلس به فردي كه نسبت به او داراي شناخت است و در اين ارتباط تخصص دارد، راي اعتماد مي‌دهد.

وي گفت: از يك طرف رييس‌جمهور اختيار قانوني دارد تا فردي را كه مورد اعتمادش است، معرفي كند و از طرف ديگر مجلس نيز با توجه به سوگندي كه ياد كرده داراي وظايف و اختياراتي است. ما فكر مي‌كنيم راه‌حل مشكل به وجود آمده تعامل بيشتر دولت با نمايندگان مجلس است.

هجرتي در پايان با اشاره به برگزاري جلسه‌ي شوراي عمومي جامعه اسلامي نمايندگان ادوار در روز دوشنبه گفت: در اين جلسه بيشتر در مورد مباحث انرژي هسته‌يي صحبت و از مصوبه‌ي اخير مجلس در ارتباط با اين مقوله حمايت شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha