• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۳۸۴ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8409-01188
  • خبرنگار : 71362

*حاشيه مجلس شوراي اسلامي*

** به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ساعت 8:25 جلسه‌ي علني امروز مجلس كه يكي از دستورات آن رسيدگي به صلاحيت و برنامه‌هاي تسلطي وزير پيشنهادي نفت بود، آغاز شد.

** در زمان ارائه نطق‌هاي پيش از دستور و در ساعت 8:50 تسلطي به همراه سيداحمد موسوي معاون پارلماني رييس جمهور و محسني اژه‌اي وزير اطلاعات به صحن مجلس آمد.

** در دومين روز از هفته‌ي بسيج تعدادي از نمايندگان چفيه بر گردن داشتند و تعدادي از آنها لباس بسيج بر تن داشتند.

** نادران به عنوان آخرين ناطق پيش از دستور جلسه‌ي امروز صحبت كرد و اگرچه قبل از آن صحن علني شاهد تردد نمايندگان و جلسات دسته‌جمعي آنها بود اما در حين سخنان نادران نمايندگان به تدريج به صندلي‌هاي خود برگشتند.

** ساعت 9:30 رسيدگي به اولين دستور مجلس (لايحه‌ي ممنوعيت قلع ساختمانهاي آموزش و پرورش تابع وزارت آموزش و پرورش) پايان يافت و بنا بر گفته‌ي حدادعادل چون رييس جمهور هنوز به مجلس نيامده بود دستور بعدي نيز (گزارش كميسيون بهداشت) وارد بررسي شد.

** احمدي‌نژاد ساعت 9:35 به همراه الهام و باهنر به صحن مجلس آمد و با سخنراني وي بررسي صلاحيت و برنامه‌هاي تسلطي در دستور كار مجلس قرار گرفت و دستوري كه مطرح بود به جلسه‌ي آتي موكول شد.

** متكي وزير امور خارجه، رحمتي وزير راه و دانش جعفري وزير اقتصاد و دارايي و هاشمي ثمره مشاوره رييس جمهور هم در جلسه‌ي علني امروز مجلس حضور داشتند.

** در حين سخنان احمدي‌نژاد، موسوي معاون پارلماني رييس جمهور يادداشتي را به رييس جمهور داد.

** سخنان احمدي‌نژاد ساعت 10 پايان يافت و ستار هدايت‌خواه نماينده كهگيلويه و بويراحمد به عنوان اولين مخالف وزير پيشنهادي در جايگاه ناطقين حاضر شد.

** حدادعادل در هنگام نطق مخالف هدايت‌خواه، خطاب به نمايندگان گفت: وزراء براي گوش دادن به صحبت‌ها به مجلس مي‌آيند نمايندگان براي صحبت با آنها نيايند. به نظر مي‌رسد نمايندگان در صف مراجعه به رييس جمهور نشسته‌اند اجازه دهيد رييس جمهور به سخنان گوش دهد.

** نطق مخالف هدايت‌خواه با احسنت گفتن اكثر نمايندگان مواجه شد.

** رجب رحماني نماينده‌ي تاكستان در ميان سر و صداي زياد مجلس به عنوان اولين موافق وزير پيشنهادي نفت سخنراني كرد.

** به گزارش ايسنا، در زمان اظهارات رحماني به عنوان موافق تعداد زيادي از نمايندگان عدد 2 (به معناي مخالف) را صدا مي‌زدند.

** در حين سخنان رحماني، حدادعادل نمايندگان را به برقراري نظم دعوت مي‌كرد.

** جايگاه خبرنگاران نيز امروز نسبت به جلسات علني قبلي مجلس خيلي شلوغ بود و رسانه‌هاي داخلي و خارجي زيادي براي پوشش اخبار بررسي صلاحيت تسلطي به مجلس آمده بودند. هم‌چنين دانشجويان و دانش‌آموزان زيادي نيز امروز به عنوان مهمان در مجلس حضور داشتند.

** پس از پايان اظهارات رحماني به عنوان موافق، وقتي نمايندگان با صداي بلند عدد دو را صدا مي‌زدند، حدادعادل گفت: نمايندگان ساكت باشند اين جلسه‌ي مهمي است، درخواست مي‌كنم نظم را رعايت كنيد.

** كامران با استفاده از 5 دقيقه وقت باقيمانده‌ي رحماني به عنوان دومين موافق وزير پيشنهادي نفت صبحت كرد و گفت: حيثيت مهم است، گور باباي وكالت و وزارت اين چيزها؛ كه حدادل گفت: ادبيات كامران مردمي و طبيعي است و شما با آن آشنا هستيد.

** كامران در زمان اظهاراتش طوماري را به نمايندگان نشان داد و گفت: نخبگان كشور از تسلطي حمايت كرده‌اند.

** وقتي حدادعادل به كامران اعلام كرد 7 دقيقه صحبت كرده است، گفت: سه دقيقه از رييس جمهور مي‌گيرم كه اين با اعتراض نمايندگان مواجه شد.

** علي سرافراز يزدي نماينده‌ي مشهد به عنوان دومين مخالف وزير پيشنهادي نفت صحبت كرد.

** نطق مخالف سرافراز نيز با احسنت گفتن نمايندگان مواجه شد.

** بزرگيان نماينده‌ي سبزوار با استفاده از وقت باقيمانده‌ي سرافراز به عنوان سومين و آخرين مخالف تسلطي سخن گفت.

** در زمان بررسي صلاحيت و برنامه‌هاي تسلطي تابلو مجلس هيچ عددي از تعداد نمايندگان حاضر را نشان نمي‌داد.

** در حين بررسي صلاحيت تسلطي يكي از نمايندگاني كه در جايگاه خبرنگاران حضور داشت در پاسخ به اين‌كه آيا تسلطي رأي مجلس را كسب مي‌كند، گفت: فكر كنم 60 تا!

** قبل از زمان رأي‌گيري، فراكسيون وفاق در نوشته‌اي كه در اختيار خبرنگاران گذاشت اعلام كرد كه در جلسه‌ي اين فراكسيون از بين 97 فرم افكارسنجي در مورد رأي اعتماد به تسلطي، با توجه به 35 درصد پاسخ ممتنع و عدم حد نصاب موافق و مخالف، امكان موضع‌گيري قطعي ميسر نشد.

** گرانمايه‌پور، نماينده كاشان آخرين موافق وزير پيشنهادي نفت بود و ساعت 11:15 تسلطي به معرفي برنامه‌هايش پرداخت.

** به گزارش ايسنا، در حين سخنان تسلطي در بين نمايندگان سر و صداي زيادي وجود داشت كه حدادعادل خطاب به نمايندگان گفت: آنهايي كه به حرف‌هاي وزير پيشنهادي گوش نمي‌دهند به معناي اين است كه مي‌خواهند بدون گوش دادن صحبت‌ها رأي دهند كه اين معناي خوبي ندارد.

** باهنر در تذكر آيين‌نامه‌اي نسبت به اظهارات بزرگيان اعتراض كرد.

** در هنگام سخنان تسلطي، احمدي‌نژاد نيز چفيه بر گردن انداخت.

** ساعت 11:55 پايان سخنان تسلطي نيز با احسنت گفتن نمايندگان همراه شد و احمدي‌نژاد و وزراي حاضر در صحن علني جلسه را ترك كردند.

** در زمان آغاز رأي‌گيري، تابلو عدد 255 را نشان مي‌داد، اما حدادعادل گفت: ملاك ما تعداد ورقه‌هاي رأي توزيع شده است، هر كسي كارت دريافت نكرده در كنار در ورودي صحن آن را دريافت كند.

** حدادعادل تعداد كارت‌هاي توزيع‌شده را 261 كارت اعلام كرد و در خصوص عدم مطابقت آراء با عدد تابلو (255) گفت: ممكن است بعضي نمايندگان حضور داشته باشند و كارت‌شان را نياورده باشند و دم در هم كنترل مي‌شود كه كسي خارج نشود.

** ساعت 12 رأي‌گيري براي رأي اعتماد به تسلطي آغاز شد و گلدان‌ها به ميان نمايندگان برده شد.

** حدادعادل اسامي بروجردي (اكثريت)، فتاحي (وفاق)، گرامي‌مقدم (اقليت)، موسوي نماينده‌ي اليگودرز (اكثريت) را براي شمارش آراء به جايگاه هيأت رييسه دعوت كرد و گفت: منشي‌ها آراء را شمارش مي‌كنند و شما (نمايندگان) هم مثل دسته‌ي گل حضور داشته باشيد تا آراء شمارش شود، وقتي خانم‌ها به اين كار اعتراض كردند حدادعادل گفت: از خانم‌ها دفعه‌ي بعدي دعوت مي‌كنيم.

** بر خلاف دفعات قبل، رييس جمهور امروز در جمع خبرنگاران صحبت نكرد.

** جايگاه هيأت رييسه در زمان شمارش آراء خيلي شلوغ بود. ضمن اين‌كه در جايگاه سخنرانان مجلس نيز تعداد زيادي از نمايندگان حضور داشتند.

** از مجموع 261 حاضر و 254 رأي مأخوذه، تسلطي تنها توانست 77 رأي موافق، 139 رأي مخالف و 38 رأي ممتنع كسب كند.

** وقتي خبرنگاران در جايگاه خود عليخاني را صدا كردند و از نسخه‌ي آراء سئوال كردند، گفت: تسلطي افتاد، 77 رأي آورد و وقتي خبرنگاران گفتند اين 77 را اقليت داد، گفت: اقليت از اين راي‌ها نمي‌دهد.

** جلسه علني امروز ساعت 12:15 پايان يافت و جلسه‌ي آتي 13/9/1384 خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha