• چهارشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۸۴ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8408-13185

"آتليه‌ي کبود" نخستين خاطره‌نگاري پرويز تناولي منتشر شد

"آتليه‌ي کبود" 
نخستين خاطره‌نگاري پرويز تناولي منتشر شد
"آتليه کبود" نخستين کتاب خاطره‌نگاري پرويز تناولي - مجسمه‌ساز - از سال‌هاي آغاز جنبش‌هاي هنري مدرن در ايران است كه توسط انتشارات "بن گاه" منتشر شده است. تناولي در اين کتاب به سال‌هاي پاياني دهه 1330 بازگشته و آغاز فعاليت خود را در ايران، پس از پايان تحصيلاتش در ايتاليا به نگارش درآورده است. آتليه کبود اولين کارگاه تناولي است که هم در آن کار مي‌کرد و هم آثار خود و برخي از دوستانش را به نمايش مي‌گذاشت. اين آتليه در تهران خيابان ولي‌ عصر(عج) كنوني، شماره‌ي 514 روبه‌روي بيمارستان ارتش، واقع و محل تجمع هنرمندان نوگرا و اولين كارگاه تناولي در تهران بوده و تاسيس آن به سال‌هاي 1339 بازمي‌گردد. همان روزهايي كه وي از دانشكده‌ي هنرهاي زيبا كارارا و ميلان در رشته مجسمه‌سازي ايتاليا فارغ التحصيل شده بود. در اين کتاب تناولي چگونگي تولد مکتب سقاخانه را در آتليه کبود و تشکيل گروه " هنرمندان ايراني" را شرح داده و دستاوردهايي را که اين آتليه در سال هاي بعد از آن در پي داشته، به رشته تحرير در آورده است. "آتليه‌ي كبود" را تناولي 10 سال پيش نگاشته و به برخي مسائل درباره‌ي آثار خلق شده و عكس‌العمل‌هايش نسبت به جهان غرب و عرب مي‌پردازد. محمود بخشي‌موخر طراحي گرافيك اين كتاب را به سرانجام رسانده است. كتاب يادشده با شمارگان سه‌هزار نسخه و بدون قيمت پشت جلد منتشر شده است. به گزارش ايسنا، پرويز تناولي تاکنون بيش از پنجاه کتاب و مقاله به زبان‌هاي مختلف منتشر کرده است. قاليچه‌هاي شيري فارس -1356، قاليچه‌هاي تصويري ايران -1368، نان و نمک -1370، آرايش اسب و جل‌هاي عشايري ايران -1377، سفره‌هاي کامو - 1377، تاچه‌هاي چهارمحال - 1377، دستبافته‌هاي عشايري و روستايي ورامين - 1380 و گبه: هنر زير پا - 1383، عنوان برخي از کتاب‌هاي اوست كه در ايران و به زبان فارسي منتشر شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha