/ نقادي دانشجويان از نگاه احزاب / ـ عضو مشاركت: نقادي دانشجويان بايد اصيل باشد - عضو موتلفه: دانشجو بايد بدون ترس مسوولان را نقد كند
زمينههاي نقدپذيري مسوولان را از نقادي دانشجويان چگونه ارزيابي ميكنيد؟ آيا ظرفيت نقدپذيري مسوولان متناسب با نقادي دانشجويان گسترش پيدا كرده است؟ دو عضو احزاب مشاركت و موتلفه به اين پرسشها پاسخ گفتهاند كه حاصل ان در پي ميآيد.
رييس شاخهي جوانان حزب مشاركت ايران اسلامي نقادي و انتقاد از حاكميت را يكي از ويژگيها و وظايف اصلي جنبش دانشجويي دانست و گفت: نقادي دانشجويان بايد اصيل باشد، نقدهاي تشريفاتي و سمبوليك نميتواند چندان كارا و مفيد واقع شود.
«رضا شريفي» در گفتوگو با خبرنگار سياسي ايسنا اظهار داشت: نقد حاكميت و دولت از گذشته در تاريخ جنبش دانشجويي وجود داشته و از اين به بعد هم يكي از مولفههاي اصلي جريان دانشجويي خواهد بود اما اين كه چقدر بخواهد در رفتار حاكميت و دولت اثرگذارد بايد توجه داشت طبيعتا وقتي دولتي منتخب مردم باشد به مردم هم پاسخگو خواهد بود كه در مورد دولت فعلي بايد رفتار آن را در آينده مشاهده كرد.
شريفي با ابراز اين عقيده كه «به نظر ميرسد اين دولت كمتر به مردم و جنبش اصيل دانشجويي پاسخگو باشد»، افزود: طبيعتا تلاش خواهد شد كه يكسري از نهادهاي دانشجويي را به صورت تشريفاتي به نقد دولت وادارند كه طبيعتا چون نقدهاي آنها اصيل نيست نميتواند در دانشگاه جايي براي خود پيدا كند و به گفتمان غالب در جريان دانشجويي تبديل شود.
شريفي ادامه داد: پذيرش نقد از سوي مسوولان بيشتر به اين بستگي دارد كه چه كساني نقد كنند و دولت خود را به كساني پاسخگو بداند.
وي امكان فعاليت آزادانه از سوي تشكلهاي دانشجويي را نشانهي نقدپذيري مسوولان دانست و گفت: اگر تشكلها بتوانند با آزادي كامل برنامههايشان را برگزار كنند طبعا فرصت انتقاد و نقد را هم خواهند داشت اما اگر با برنامههايشان مخالفت شود آن موقع نشان داده ميشود كه نقدپذيري تنها شعاري است و در عمل معنايي ندارد. دولتي كه بخواهد خود را نقدپذير بداند بايد امكان نقد خود را توسط جريانهاي منتقد خود فراهم كند.
شريفي ضمن انتقاد از لغو آييننامهي انتخابي بودن روساي دانشگاهها، آن را نشانهي عدم نقدپذيري مسوولان دانست و گفت: وقتي كه دولت جديد با صراحت آييننامهي انتخابي شدن روساي دانشگاهها را لغو ميكند به نظر ميرسد كه در دانشگاه به دنبال ايجاد فضاي تك بعدي و از بالا به پايين هستند و در اين فضا اساسا نقد اجازهي ظهور و بروز پيدا نميكند.
اين فعال سياسي تاكيد كرد: هر چه مديران و تصميمگيران اجازهي فعاليتهاي آزاد دانشجويي را فراهم كنند از زيرزميني شدن و راديكاليزه شدن فعاليتها جلوگيري ميكنند، طبيعي است اگر ضوابط و ممنوعيتها بخواهد افزايش يابد ممكن است در كوتاه مدت منجر به ركورد فعالتيهاي دانشجويي شود اما قطعا در بلندمدت و تقويت جريانهاي راديكال و زيرزميني را به دنبال خواهد داشت و به نوعي چون آتش زيرخاكستر است كه چندان قابل كنترل هم نخواهد بود.
يك عضو حزب مؤتلفهي اسلامي نيز اظهار داشت: مسؤولان بايد به انتقاد دانشجويان به ديدهي منت بنگرند، آنها را مورد توجه قرار دهند و زوايايي را كه در كار، فعاليت و انجام مسؤوليت و رسالت آنها مغفول واقع شده برطرف كنند و به آن بپردازند.
«حميدرضا ترقي» در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اصولا ما از نسل جوان و به ويژه دانشجوي فرهيخته جز نگاه نقدآميز و مبتني بر جوانبنگري نبايد انتظار ديگري داشته باشيم. نسل جوان ما بايد منتقد باشد و با ديد كنجكاوانه به مسائل نگاه كند و نكاتي را كه در ذهن، فكر و ديد مسؤولان مغفول مانده است، متذكر شوند.
وي افزود: اگر ما چنين روندي را در نسل جوان ايجاد كنيم به اصل هشتم قانون اساسي رسيديم كه نظارت همگاني را وظيفهي عامهي مردم ميداند. در چنين شرايطي فرهيختگان جامعه و نسل جوان تحصيلكرده محقتر به اين مسائل هستند.
عضو حزب مؤتلفهي اسلامي دربارهي فاكتورهاي افزايش نقدپذيري مسؤولان اظهار كرد: اين فاكتورها در درجهي اول ايجاد فضاي نقد رو در رو و چهره به چهره و برگزاري جلساتي است كه دانشجويان بتوانند به راحتي و بدون لكنت زبان و ترس و واهمهاي نقد خود را نسبت به عملكرد مسؤولان بيان كنند.
وي افزود: پيشگام چنين فضايي رهبري معظم انقلاب اسلامي هستند كه جلساتي ميگذارند و اين امكان را فراهم ميكنند كه نسل جوان ما به راحتي بتواند حرفهاي خودش را بزند، وقتي رهبري پيشگام اين كار شدند براي بقيهي مسؤولان اين امر بايد يك مسألهي روزمره و نهادينه شده باشد، به اين معنا كه هيچ مسؤولي نبايد از انتقاد و پاسخگويي به سئوال مردم فرار كند.
وي گفت: هر مسؤولي بايد وقتي از اوقات كاري و زمان اجرايي خود را به اين مسأله اختصاص دهد. اين مسأله جزء رفتارهاي حكومت علوي است. علي (ع) هميشه به استانداران و كارگزارانش تأكيد ميكرد كه زماني را براي رسيدگي به سئوالات، ابهامات و مشكلات مردم اختصاص دهند تا مردم به راحتي مشكلاتشان را بيان كنند.
ترقي همچنين اظهار داشت: بعد از نهادينه شدن نقد چهره به چهره، مرحلهي بعد اجرايي و عملياتي كردن اين نوع انتقادات و مسائل است. ما بايد اين روحيه را پديد بياوريم كه بلافاصله پس از شنيدن نقدها، مردم آثار عملي توجه به اين نقدها و اجراي آن را در عملكرد مسؤولان ببينند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات