• یکشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۸۴ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-11230
  • خبرنگار : 71132

* دانشجويان از دولت پاسخ بخواهند * ـ دو عضو انجمن: دانشجويان شفاف‌سازي كنند ـ عضو جامعه: هدف دولت پاسخگويي وزراست ـ عضو بسيج: ميزان اطلاع رساني مطلوب نيست

* دانشجويان از دولت پاسخ بخواهند *
ـ دو عضو انجمن: دانشجويان شفاف‌سازي كنند
ـ عضو جامعه: هدف دولت پاسخگويي وزراست
ـ عضو بسيج: ميزان اطلاع رساني مطلوب نيست

يكي از ويژگي‌هاي اساسي جنبش دانشجويي، نقادي است و  پاسخگويي مسوولان هميشه مورد تاكيد فعالان دانشجويي بوده است. تعدادي از فعالان دانشجويي در گفت‌وگو با ايسنا نظرات خود را درباره‌ي ضرورت پاسخگويي دولت ابراز كرده‌اند كه حاصل آن در پي مي‌آيد.

وظيفه‌ي جنبش دانشجويي براي پاسخگو كردن

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه سهند تبريز اظهار داشت: جنبش دانشجويي بايد براي پاسخگو كردن دولت، با بررسي شعارها و اعمال موجود و مقايسه‌ي آنها شفاف‌سازي كند.

«مهدي مويد» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: دولتي‌هاي جديد در زمان خاتمي دولت را مسوول اصلي همه‌ي مشكلات مي‌دانستند اما وقتي خودشان بر سر كار آمدند فهميدند كه مشكلات از چه قرار است. با اين مشكلات، ساده‌ترين راه‌حل مسووليت‌گريزي و پاك كردن صورت مساله است.

وي افزود: وقتي دولت سخنگو نداشته باشد، كسي نمي‌تواند صراحتا از او چيزي بپرسد. براي تشخيص پاسخگو بودن يك دولت يكي از نمونه‌ها اين است كه دولت خود را در معرض افكار عمومي و نماينده‌ي آنها كه مشخصا خبرنگاران هستند قرار دهد ولي تفكري كه الان بعد از تشكيل دولت وارد آن شده به نظر مي‌رسد علي‌رغم شعارهاي داده شده به هيچ وجه نمي‌خواهند خود را در معرض افكار عمومي قرار دهند. نمونه‌اي از اين برخورد نيز در مجلس شوراي اسلامي و اخراج يك خبرنگار از مجلس بود.

اين فعال دانشجويي در ادامه افزود: براي انجام هر نوع اصلاحات بايد زمينه‌ي مربوط را شفاف كرد. وظيفه‌ي ما به عنوان ديده‌بان جامعه‌ي مدني اين است كه اگر كساني از شعارهاي خود تخطي كردند و يا بر شعارهاي خود پاي فشردند اينها را به مردم نشان دهيم.

ارتباط مستقيم و غيرمستقيم با دولت

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران اظهار داشت: معتقدم ارتباط با تمام مردم تنها در حد تبادل احساسات و عواطف است، اما ارتباط دولت با مردم از طريق رسانه‌ها كاناليزه‌تر و هدفمندتر است؛ چرا كه رسانه نماينده‌ي مردم است و فراي ارتباط با مردم نيست.

«نادعلي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: از اولويت‌هاي كاري جنبش دانشجويي پاسخ‌خواهي از تمام قوا از جمله دولت است. دانشجويان بايد از آنها پرسشگري كنند تا در مقابل پاسخگو باشند. بر اساس اين وظيفه وجود هر آن‌چه دولت و ساير قوا را پاسخگو مي‌كند بهتر است.

وي درباره‌ي سخنگوي دولت خاطرنشان كرد: سخنگو وسيله‌اي براي اطلاع‌رساني به صورت متمركز است، لزومي ندارد كسي با عنوان سخنگو وجود داشته باشد اما بايد شأنيت سخنگو را داشته باشد و طبيعي است با اين امر اطلاع‌رساني به مردم بهتر صورت مي‌پذيرد. شايد دولت به خاطر شروع كار و جا نيفتادن برخي مسايل در اين قضيه ضعف دارد و بحث اطلاع‌رساني و ارتباط‌گيري با رسانه‌ها به آن وضعيتي كه بايد و شايد نرسيده است. قبلا مصاحبه‌ي رييس‌جمهور و وزرا با رسانه‌ها و خبرنگاران در وضعيت مناسب‌تري صورت مي‌گرفت.

اين عضو بسيج دانشجويي اضافه كرد: در نطق‌هاي انتخاباتي احمدي‌نژاد مطرح شد كه دولت حداقل در طول يك ماه فعاليت، مواضع و صحبت‌هايش را در بخشي مثل گفت و گوي ويژه‌ي خبري شبكه‌ي دو سيما اعلام كند، اما تا به حال حداقل‌هايي نزديك به اين موضوع را نديده‌ايم و اين براي رسانه‌ها و كساني كه بستگي زيادي به آنها دارند، سنگين است. البته اين بايد يكي از كارها باشد و به اين مساله ختم نشود؛ چرا كه ما انتظار برآورده شدن ريزترين وعده‌هاي انتخاباتي مورد علاقه‌ي مردم را داريم.

نادعلي در ادامه گفت: دولت بايد در اين موارد عنايت بيشتري نشان دهد و حتي بر پاسخگو بودن وزرا تاكيد كنند. ما نيز به واسطه‌ي وظيفه‌مان نقادانه اوضاع را بررسي مي‌كنيم اما دوست داريم دولت حمايت شود؛ چرا كه با توجه به اين‌كه كار دولت تازه شروع شده، نياز به همدلي بيشتري دارد.

اين عضو بسيج دانشجويي اضافه كرد: بايد سريع‌تر عيب و ايرادها بررسي شود، ما هنوز دو مسووليتي بودن افراد در شوراي شهر و دولت را مي‌بينيم، اما هنوز پاسخ شفافي در مورد اين مساله نشنيده‌ايم.

وي در پايان خاطرنشان كرد: انتظار داريم دولت اين انتقادات را با جان پذيرا باشد و در عمل هم اصلاحات و رفع عيوب در دولت را شاهد باشيم.

حذف سخنگو، فاصله از مردم

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان، گفت: اگر دولت آن طور كه سياست‌هاي كلي خود را مطرح كرده است بخواهد به درد مردم برسد و مطالبات آنها را پيگيري كند با حذف سخنگو از دولت از مردم فاصله خواهند گرفت.

«مصطفي طلوعي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: دانستن و سوال كردن حق طبيعي مردم است، حال اگر مردم را از ارتباط با دولت محروم كنند قطعا كار اشتباهي است. اگر رسانه‌هاي آزاد وجود داشته باشند دولت پرسش‌هاي مردم را مي‌شنود ولي شنيدن پاسخ‌هاي آنها تنها منوط به فرصت يافتن رييس جمهور و وزراء و وقت گرفتن خبرنگار مي‌شود. دولت علاوه بر اينكه خود را از ارتباط با مردم محروم مي‌كند فاصله‌ي بين مسوولان و مردم و خواسته‌هايشان را زياد خواهد كرد.

طلوعي افزود: تجربه ثابت كرده است كه هر جمعي براي بيان مواضع بايد سخنگويي داشته باشد. با توجه به اينكه دولت جديد است و مقداري مباني و رفتارهايش متفاوت است و مقداري قصد عجيب بودن را دارند و فكر مي‌كنند روش نويي را در پيش گرفته‌اند حتما مصلحت مملكت را اينگونه مي‌بينند كه سخنگو نداشته باشد، يا شايد در جمع خودشان كسي را نديده‌اند كه بتواند اين وظيفه را برعهده بگيرد.

وي اظهار داشت: خبرنگاران گوش‌ها و زبان جامعه هستند. هم سوال‌ها را مطرح مي‌كنند و هم جواب‌ها را از دولت‌مردان مي‌شنوند، وقتي دولت سخنگويي نداشته باشد و اين حلقه‌ي رابط نتواند كار خود را به خوبي انجام دهد و خبرنگاران ندانند كه از چه كسي بايد پاسخ بخواهند يقينا به ضرر دولت تمام مي‌شود. اگر مردم ندانند كه با چه كسي طرف هستند و از چه كسي بايد پاسخ بخواهند يقينا به ضرر دولت است.

هدف دولت از نگاه عضو جامعه‌ي اسلامي

دبير سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان، گفت: مسلما در دولت مردمي آقاي احمدي‌نژاد قواعد پاسخگويي لحاظ شده و در واقع هدف پاسخگو بودن بدنه است، يعني در نظام، هر وزيري پاسخگو باشد.

«احسان كريمخاني» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: نكته‌ي مهم اين‌جاست كه جايگزين اين گفتمان داشتن سخنگوي دولت چه خواهد بود؟ چرا كه وقتي شخصي سنتي را تغيير مي‌دهد بايد مورد اصلح‌تري را جايگزين كند و به نظر من بايد توضيح بدهند كه چه نقاط ضعفي در مورد قبلي و يا چه نقاط قوتي در مورد فعلي لحاظ كرده‌اند تا اين مورد را از اين بحث‌هاي ژورناليستي خارج كنند.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه پاسخگو بودن دولت تنها به وجود سخنگو بستگي ندارد، تاكيد كرد: زماني كه آقاي رمضان‌زاده سخنگوي دولت بود فقط شخصي حاضر مي‌شد و به پرسش‌ها پاسخ مي‌گفت و به نظر من پاسخگو بودن دولت به مرام، بينش و روش افراد آن دولت مربوط مي‌شود و اين‌كه بخواهند در چه زمينه‌اي پاسخگو باشند.

دبير سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان در ادامه تاكيد كرد: در واقع دولت نيازي به تك سخنگو يا به عبارت بهتر متكلم وحده ندارد و هر شخصي در زمينه‌ي تخصص و مسووليت خود بايد سخنگو باشد و به نظر من دولت مردمي آقاي احمدي‌نژاد مستلزم پاسخگو بودن بدنه‌ي ايشان است كه تا كنون در اين زمينه موفق بوده است.

كريمخاني، جنبش دانشجويي را مقوله‌اي دانست كه در ماهيت‌ها بحث مي‌كند و در ادامه تصريح كرد: مسووليت جنبش دانشجويي در راستاي اين گفتمان تغيير نمي‌كند؛ چرا كه دانشجو و جنبش دانشجويي همواره به محتوي نگاه انتقادي داشته است و اين‌كه آيا تاثير و كاركرد، خط و ربطي به شعارها و آرمان‌هاي گفته شده دارد يا خير، بستگي به تبيين محتوي سخن و نقد جدي آن دارد.

دبير سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان با بيان اين‌كه «مديران جديد، ساده و به دور از حيل هستند»، افزود: به نظر من اگر پخته‌تر عمل شده و جهت‌گيري‌ها را با توجيه بيشتري ارايه كنند، قطعا دولت از اين حواشي رها شده و ذهن عموم هم زياد مشوش نخواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha