• شنبه / ۲۳ مهر ۱۳۸۴ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-11257
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/طرح دفتر تحكيم واحد؛ برخي پرسش‌ها و پاسخ‌ها/ وفاق همه‌ي انجمن‌هاي اسلامي يا طيف سوم تحكيم؟ نقاشي، خوش‌قلب، اصلاح‌چي، حسن‌زاده، حبيب‌دوست

/طرح دفتر تحكيم واحد؛ برخي پرسش‌ها و پاسخ‌ها/
وفاق همه‌ي انجمن‌هاي اسلامي يا طيف سوم تحكيم؟
نقاشي، خوش‌قلب، اصلاح‌چي، حسن‌زاده، حبيب‌دوست

مطرح شدن «دفتر تحكيم وحدت واحد»، بحث‌هايي را در بين فعالان انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان عضو اتحاديه برانگيخت و پرسش‌هايي درباره‌ي هدف طراحان و راهكار اجراي آن به وجود آورد، هر چند تاكنون توضيحاتي درباره‌ي آن مطرح شده است.

عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران:

في البداهه نمي‌خواهيم شق سومي در تحكيم ايجاد كنيم

عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با بيان اينكه توجه به انشقاق ايجادشده در دفتر تحكيم وحدت علت اصلي خواست ما براي ايجاد دفتر تحكيم وحدت واحد بود، گفت: انشقاقي كه در تحكيم در اسفند 80 به وجود آمد و دوپاره شدن آن باعث شد تحكيم توانايي‌هاي سابقش را براي اعمال نظر و تأثيرگذاري‌هاي اجتماعي از دست دهد.

«حسين نقاشي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران معتقد است كه شرايطي به وجود آمده كه تحكيم ديگر نمي‌تواند در بزنگاه‌هاي تاريخي رسالت تاريخي خود را انجام دهد و اين هدف اصلي بود كه ما را واداشت تا در اين شرايط اقدامي براي تغيير اين وضعيت انجام دهيم.

نقاشي افزود: مي‌خواستيم در درجه‌ي اول با توجه به دو شقه شدن مجموعه‌ي تحكيم و حضور تعدادي دانشگاه مثل تبريز كه از سال‌ها پيش مستقل هستند و دانشگاه تهران كه اسما در علامه بوده ولي رسما رويه‌اي مستقل در چند سال اخير داشته است، مجموعه‌اي واحد ايجاد كنيم و به اين نتيجه رسيديم كه پيش از اينكه انتخابات شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) برگزار شود آسيب‌شناسي‌اي صورت گيرد.

اين فعال دانشجويي تأكيد كرد: آنچه ما در نظر داريم في البداهه اين نيست كه بخواهيم شق سومي را در تحكيم به وجود بياوريم. براي دو جلسه به تمام مجموعه‌هاي انجمن اسلامي دانشگاه‌ها از جمله طيف شيراز، مستقل و انجمن‌هاي مدرن فراخوان اعلام كنيم، هيچ محدوديتي در اين فراخوان نداريم و قرار نيست هيچ‌كس حذف شود. همه مي‌توانند بيايند و بنشينند تا حرف‌هايي كه در خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها مطرح شده را اين بار رو در روي همديگر بگوييم.

وي افزود: در قدم اول تحكيم واحد، مي‌خواهيم بگوييم چرا خودمان نتوانيم بنشينيم و گفت‌وگو كنيم؟ ماحصل اين دو جلسه ما را به اين نتيجه مي‌رساند كه انجمن‌هاي اسلامي به هويت اصلي خودشان برگردند. ما هدفمان اين است كه تحكيم، وحدت پيدا كند، از اين جهت مي‌گوييم «تحكيم واحد». ما مي‌خواهيم نشست‌ها را در اين جهت مديريت كنيم، تحكيم واحد يك آرمان است، شق سومي نيست، يك عمل و رفتار پراتيك نيست كه بگوييم امروز ما چه به نتيجه برسيم و چه نرسيم مي‌خواهيم تحكيم تهران به وجود بياوريم!

نقاشي در ادامه گفت: در اين دو نشست كه در تبريز و تهران برگزار مي‌شود دور هم مي‌نشينيم و آسيب‌شناسي مي‌كنيم. بعد از آن طبيعتا مجموعه‌ي دانشگاه‌هايي كه به هم نزدين‌تر هستند و حرف‌هاي همديگر را بهتر مي‌فهمند ممكن است ائتلاف و مجموعه‌ي جديدي در اين مسير به وجود بياورند. اينكه چند تا دانشگاه قبول نكنند در اين مجموعه‌ها حضور داشته باشند و بخواهند به شكل مدرن فعاليت كنند مشكل ما نيست.

نقاشي گفت: دانشگاه تهران مي‌خواهد يك مانيفست و جرياني كه در آن سهيم بوده و محق هم هست را مطرح كند، گفتمان ما هم همان طور كه بارها تأكيد شده بر سه عنوان دين‌باوري، عدالت اجتماعي و عدالت‌طلبي و دموكراسي‌خواهي تكيه دارد، بارها گفته‌ايم كه انجمن‌هاي اسلامي در اين مسير انحرافاتي داشته‌اند. ما مي‌خواهيم مانيفستي را طرح كنيم و ببينيم كه چه تعدادي از افراد در دانشگاه‌ها حول آن گرد هم جمع مي‌شوند و تحكيمي كه از نظر ما تحكيم اصيل است را مي‌خواهند. مسأله‌ي اصلي ما اين است كه تحكيم را به وحدت برسانيم و در قالب وحدت كارهايمان را به پيش ببريم. اگر ما به اين نتيجه برسيم كه نمي‌شود تعاملي انجام داد تصميمات ديگري مي‌گيريم.

اين عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران در ادامه ابراز عقيده كرد: ما انجمن‌هاي اسلامي دانشجوياني كه در اين وضعيت ادعاي مدرن بودن در تحكيم دارند را با رويكرد فعلي آنها به عنوان مجموعه‌ي انجمن‌هاي اسلامي نمي‌شناسيم، اينها نوعي پارلمان دانشجويي هستند كه در واقع نوعي شبه‌پارلمان است. اگر قرار است پارلمان دانشجويي باشد بايد بسيج دانشجويي هم بتواند در آن شركت كند. آيا اجازه مي‌دهند كه بسيجي‌ها در آن شركت كنند؟ آنها انجمن اسلامي نيستند و آن را قلب ماهيت كرده‌اند، ما تأكيد مي‌كنيم كه تشكل هستيم. تشكل قالب‌هاي خاصي دارد كه در اساسنامه و مرامنامه‌شان آمده است. ما از اين بابت احساس مي‌كنيم كه آنها به مجموعه‌ي انجمن‌هاي اسلامي پشت كرده‌اند. معتقدم كه دوستان ما در طيف مدرن صلاحيت عضويت در انجمن‌هاي اسلامي را ندارند، البته ممكن است بتوانند در تشكل‌هايي غير از انجمن اسلامي فعاليت كنند. اگر قرار باشد دامن ليبرال دموكراسي را چنگ بزنند و بر روال سابقشان باشند، اين رفتار، رفتار انجمني نيست. اما اگر تغييري حاصل شود چون قاعده‌شان عوض شده با هم مي‌نشينيم و صحبت مي‌كنيم.

نقاشي تصريح كرد: نشست ما نشست انتخاباتي و تشكيلاتي نيست، يك نشست آسيب‌شناسانه است، كه در آن از تمام دوستان دعوت به عمل مي‌آيد كه با هم بنشينند و صحبت كنند كه چطور تحكيم به اين وضعيت كنوني رسيده است، هر چند از دل آن ممكن است خيلي چيزها بيرون بيايد. تهران فعلا تصميمي در مورد اينكه تحكيم سومي و شاخه‌ي سومي به وجود بياورد ندارد، ولي مطمئنا حرف‌هاي خود را خواهد زد و بر اصول خود كه در مرامنامه و اساسنامه آمده پاي مي‌فشارد. البته ما نمي‌گوييم مطلق هستيم، ما خواهان فضاي گفت‌وگو و ديالوگ هستيم. طرح ما طرح وفاق است، ما مي‌خواهيم بازهم به وفاق برسيم نه با ما به وفاق برسند. ما مي‌خواهيم مجموعه‌اي شكل بگيرد كه بتوانيم دور هم باشيم و بعد بتوانيم در قالب آن دوباره تحكيمي را احيا كنيم كه توانايي‌هاي 7 - 8 سال پيش خود را داشت. البته اين دور ميز هم فقط كساني مي‌توانند بنشينند كه حداقل‌هايي را داشته باشند، ما به يكسري از هويت‌هاي تاريخي و حداقلي معتقديم. انجمن اسلامي واقعيت‌هاي تاريخي و تئوريك دارد، اسلامي بودن يكي از شقوق غيرقابل انكار اين مجموعه است.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان تربيت‌مدرس:

هدف ما جمع كردن انجمن‌هاي اسلامي دور هم است

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس گفت: فلسفه‌ي ايجاد دفتر تحكيم واحد ايجاد يك طيف يا فراكسيون مثل طيف علامه يا شيراز نيست، ما نمي‌خواهيم شاخه‌ي سومي در تحكيم ايجاد كنيم. ما به منظور جمع كردن تمام انجمن‌هاي اسلامي به دور هم براي رسيدن به يك تفاهم جمع مي‌شويم.

«حسن خوش‌قلب» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: همه‌ي انجمن‌ها مي‌توانند در اين نشست شركت كنند، ما هدفمان اين است كه تمام انجمن‌ها به دور هم جمع شوند و در آنجا به تفاهم برسيم و به اين بحث بپردازيم كه چگونه اساسنامه و مرامنامه بيشتر اجرا شود و در مرحله‌ي بعد بر اساس آن تفاهم دفتر تحكيم وحدت واحد را تشكيل دهيم. در مرحله‌ي اول معياري خاص براي جمع شدن انجمن‌ها نداريم.

دبير انجمن اسلامي دانشگاه علامه طباطبايي:

الان تحكيم «منسجم» بسيار مفيدتر از «گسترده» است

اعضاي دفتر تحكيم واقع‌بينانه اختلاف‌ها را ريشه‌يابي و كنار بگذارند

دبير انجمن اسلامي دانشگاه علامه طباطبايي اظهار داشت: زماني مي‌توان خصومت‌ها را كنار گذاشت كه مجموعه‌هاي مختلف در دفتر تحكيم وحدت با واقع‌بيني اختلافات را ريشه‌يابي كنند و آنگاه آنها را كنار بگذارند.

«مرتضي اصلاح‌چي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: بايد ديد انجمن‌هاي اسلامي به چه قيمتي مي‌خواهند در كنار هم جمع شوند، به نظر من بسيار خوب است كه دفتر تحكيم به صورت يكپارچه شكل بگيرد و با تمام انجمن‌هاي اسلامي در ارتباط باشد، اما به نظرم در اين فضاي جديد يك اتحاديه‌ي منسجم بسيار مفيدتر از اتحاديه‌ي گسترده باشد.

وي همچنين گفت: چندي پيش بحثي به نام دفتر تحكيم وحدت واحد از سوي بخشي از دوستان فراكسيون روشنگري مطرح شد كه بخش كوچكي از مجموعه را شامل مي‌شوند، لذا پشتوانه‌ي كمي دارند ولي به نظر مي‌رسد متوقع هستند كه قسمت‌هاي مختلف مجموعه اعتقاد خود را كنار بگذارند و با مواضع آنها همراه شوند، طرح تحكيم واحد و اتحاديه‌ي يكپارچه نافي حرف خودشان است.

اين فعال دانشجويي ابراز كرد: فكر نمي‌كنم هيچ كدام از انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌ها به طور خاص صد درصد خود را محق بداند و موافق چند تكه شدن دفتر تحكيم وحدت باشد و يا معتقد باشد كساني كه با اكثريت همگام نيستند بايد از مجموعه حذف شوند. كساني كه چنين بحث‌هايي را مطرح مي‌كنند بايد واقع‌نگر باشند كه حرفي كه مي‌زنند متناسب با وزن خودشان درون مجموعه باشد تا اكثريت نيز آن را بپذيرند.

دبيرانجمن اسلامي دانشگاه تبريز:

موضع ما وفاق همه انجمن‌هاست نه نفي بخشي

نياز نيست تحكيم موضع واحدي داشته باشد

اصالت دادن به «خود» باعث دودستگي تحكيم شد

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز و علوم پزشكي اظهار داشت: مجموعه‌ي تبريز از ابتدا روندي را كه منجر به شكل‌گيري دو دفتر تحكيم شد، تأييد نكرد و آن را يك افراط و تفريط دانست. موضع ما در قبال احياي دفتر تحكيم، وفاق همه‌ي انجمن‌هاي اسلامي است.

«محمد حسن‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: موضع ما اين است كه مجموعه‌ي اتحاديه را محفلي براي تضارب آراء و انديشه‌ها و ارتباط بين انجمن‌هاي اسلامي بدانيم. نيازي نيست اتحاديه تصميم مشترك و موضع واحدي داشته باشد، چراكه با توجه به تفاوت سليقه‌ها و افكار جمع اينها كار سخت و حتي برخي اوقات غيرممكن است.

وي افزود: در اين وضعيت ما معتقد به اتحاديه‌اي هستيم كه مشكلات انجمن‌هاي اسلامي را مورد بررسي قرار دهد و در جهت حل آنها گام بردارد. بايد با ساير انجمن‌هاي اسلامي كه موافق اين جريان هستند، راهكاري بينديشيم.

اين فعال دانشجويي اضافه كرد: ما مي‌خواهيم خود را به عنوان يك جريان وفاق داخل اتحاديه مطرح كنيم، بحث تشكيلاتي نداريم. الان هر انجمن اسلامي و جريان فكري در دفتر تحكيم خود را جريان اصيل تحكيم مي‌داند، يكي از دلايل دو دستگي تحكيم هم همين بود كه هركس خود را عين قانون و مجموعه مي‌دانست و اصالت را به خود مي‌داد.

حسن‌زاده ادامه داد: در نگاه نفي‌اي هر كس هويت اصيل را متعلق به خود مي‌داند، با اين نگاه ممكن است مجموعه‌اي براي تعميم فكر خود در تشكيلات به اعضاي خود اجازه‌ي استفاده از هر ابزاري براي رسيدن به هدف را بدهد. ما اين نگاه را تأييد نمي‌كنيم، البته به اين معتقد هستيم كه بايد هويت خاصي شكل بگيرد، اما اين بدان معنا نيست كه ساير جريانات فكري موجود در اتحاديه را نفي كنيم. ما نگاه نفي‌اي را مطرود اعلام مي‌كنيم، نگاه ما حل مشكلات است و نه مشكل‌ساز بودن.

دبير انجمن اسلامي دانشگاه تبريز اظهار كرد: ما تشتت تحكيم و وارد بحث تشكيلات شدن را نه در حد و وسع خود و نه در حد و وسع كليه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مي‌دانيم. ما جرياني فكري را ارائه مي‌كنيم، اگر مقبوليت داشت آماده هستيم كه به عنوان تنها مجموعه‌ي مستقل عضو تحكيم در اين چند سال، ميزباني را تقبل كنيم، اما فعلا شايد مجموع اتحاديه (شيراز و علامه) پتانسيل و قابليت پذيرايي از اين وضعيت را ندارد.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان:

انجمن‌هاي اسلامي در چه شرايطي در يك تحكيم فعاليت خواهند كرد؟

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان، با بيان اينكه «صرفا مي‌خواهيم شرايط احياي تحكيم و آسيب‌شناسي آن را بررسي كنيم» گفت: تاكنون نه خروجي از دفتر تحكيم صورت گرفته و نه نشست تحكيم شماره‌ي سه اتفاق افتاده است. برنامه‌ي ما هم در واقع اردو و يك جلسه‌ي گفت‌وگويي حول محور احياي تحكيم با حضور تعدادي از انجمن‌هاي اسلامي است.

«امير حبيب دوست» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: اين تحكيم، تحكيم جديدي نيست، نشست‌هايمان هم براي بررسي و چاره‌يابي وضعيت فعلي است و باب شروع مذاكراتي است كه در آن انجمن‌هاي اسلامي اعلام كنند در چه شرايطي در يك تحكيم فعاليت خواهند كرد و تحليل‌شان را از مجموعه انجمن‌هاي اسلامي بگويند.

وي ادامه داد: انجمن اسلامي دانشگاه گيلان همواره به دنبال دفتر تحكيم با حضور همه‌ي انجمن‌ها بوده است، اين بار هم بحث ما همين بود و چيز جديدي نيست. تنها مي‌خواستيم زمينه‌اي براي گفت‌وگو و رايزني درباره‌ي مسائل انجمن‌ها ايجاد كنيم.

حبيب‌دوست تاكيد كرد: قبول نداريم كه دفتر تحكيم بايد نماينده‌ي همه‌ي جريان فكري و دانشجويي باشد، دفتر تحكيم يك اساسنامه و مرامنامه دارد و قاعدتا بايد طبق آن فعاليت كند، تفاوت اصلي ما اين است كه به دنبال اجراي اساسنامه و مرامنامه هستيم و اعتقادي هم نداريم كه لزوما مرامنامه و اساسنامه‌هايي كه فعلا وجود دارد بهترين است، مي‌شود روي آن بحث كرد، اما پايه‌ي اين اساسنامه بايد مدنظر قرار گيرد.

اين فعال دانشجويي گفت: ما به اين توجه داريم كه به يك‌سري تشكل‌ها با جهات فكري خاص مجوز داده نمي‌شود اما اين دليلي نيست كه هر كسي با هر فكري در مجموعه‌ي انجمن‌هاي اسلامي وارد شود و بخواهد فعاليت كند. ما به دموكراسي ديني اعتقاد داريم، عملكردهايمان هم آن را ثابت مي‌كند اما ورود هر تفكري به حيطه‌ي تشكيلات‌مان منطقي نيست.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان، افزود: قائل به اين هستيم كه يك‌سري از چيزهايي كه در مرامنامه و اساسنامه هست بايد باز تعريف شود، ايراداتي وجود دارد كه مي‌شود آنها را دوباره ويرايش كرد. ما با تعدادي از دوستان بر پارلماني دانشجويي نبودن تحكيم، مسائلي چون انديشه‌ي سياسي امام(ره) و كار بر اساس مبناي انديشه‌ي امام(ره) توافق داشتيم اما اينكه از تحكيم واحد حرف زده مي‌شود، هنوز چيزي نيفتاده است. فعلا ما عضو طيف شيراز هستيم و آن را رسمي مي‌دانيم. هدف ما اين بود كه تعدادي از انجمن‌ها كه در محور اصولي كه به توافق مي‌رسند اساسنامه را ويرايش كنند و در واقع تحت عنوان دفتر تحكيم واحد فعاليت كنند. منظورم از انجمن‌هاي اسلامي، آنهايي هستند كه طبق اساسنامه و مرامنامه فعاليت مي‌كنند. اينكه هر كسي با هر نظر و فكري بيايد در يك مجموعه‌اي نفوذ و فعاليت كند نمي‌تواند اسمش را انجمن اسلامي گذاشت. ما قصد داريم شرايط گردهم‌آيي يكسري انجمن‌ها را فراهم كنيم و به آسيب‌شناسي جريان تحكيم بپردازيم. ببينيم مشكل چيست و از كجا ناشي مي‌شود؟

حبيب دوست اظهار داشت: اگر هم موفق شويم چيز جديدي اتفاق نيافتاده است چرا كه به ماهيت اصلي انجمن اسلامي بازگشته‌ايم و ما هم در تلاشيم تا زمينه‌ي آن را فراهم كنيم. اينكه بعدش چه اتفاقي مي‌افتد احتياج به بحث و بررسي بيشتري دارد، شايد هيچ اتفاقي نيفتد. اما اينكه ما بخواهيم دفتر تحكيم وحدت سومي تشكيل دهيم منطقي نيست، چون همان طور كه خيلي از دانشگاه‌ها مي‌گويند ما جزء طيف علامه‌ي تحكيم هستيم ما مي‌گوييم عضو دفتر تحكيم وحدت هستيم و تحت عنوان اتحاديه‌ي شيراز فعاليت مي‌كنيم. فعلا هدف ما اين است كه جلسه‌اي تشكيل شود و خطوط قرمزي براي دفتر تحكيم وحدت مشخص شود. ممكن است اين اتفاق بيفتد و علي‌رغم همه‌ي اينها چند انجمن تحت عنوان سابق بخواهند فعاليت كنند. ما وارد اين بحث شديم و قصد داريم دنبال آن را بگيريم. اگر چند انجمن نتوانند با هم بنشينند و گفت‌وگو كنند بايد پرونده‌ي انجمن‌هاي اسلامي را بست. طرح تحكيم واحد هم جلسات بحث و بررسي جهت احياي تحكيم است، بحث جديدي نيست ولي بنا بر دلايلي بيش از حد بزرگ شده است.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان، خاطرنشان كرد: اظهاراتي كه مي‌شود به اين دليل است كه عده‌اي تصور مي‌كنند تعدادي از انجمن‌ها جمع شده‌اند و مي‌خواهند يك تحكيم جديد تشكيل دهند در صورتي كه چنين چيزي نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha