/ديدگاه نخبگان به رسانهي ملي/ يك استاد دانشگاه: برخي سريالها نوعي بدبيني و نگراني را القاء ميكند موسيقيهاي پخش شده ميراث فرهنگي كشورمان را منتقل نميكند
استاد جامعهشناسي دانشگاه تربيت معلم گفت: اگر چه برنامههاي تلويزيون در كل خوب است، ولي برخي سريالها از ديد روانشناسي نوعي بدبيني و نگراني را القاء ميكنند.
امانالله قرايي مقدم در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين رسانه را مانند آهنربايي كه تودهي فراگيري را به خود جذب ميكند در زمينهي آموزشي و تفريحي نقشآفرين دانست.
وي از موسيقي به عنوان يكي از بخشهاي مهم و تاثيرگذار در تلويزيون ياد كرد و افزود: متاسفانه جز اندكي، ديگر موسيقيهاي پخش شده نه ميراث فرهنگي ما را انتقال ميدهد و نه ميتواند نقش اثربخشي خود را در سمت و سو دادن مثبت به جوانان به گونه اي مفيد ايفا كند و اين در حالي است كه يكي از راههاي جذب افكار جوانان به ميراث و فرهنگ مليشان همين موسيقي است.
عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم يكي ديگر از ابزارهاي مهم براي آموزش بهتر را استفاده از زبان گويا و تصويرگر فيلم بيان كرد و روشنگري اذهان را به خصوص در زمينهي مذهب، البته به گونهاي غيرمستقيم و تاثيرگذار در خور توجه خواند.
وي در ادامه با بيان اين مطلب كه يكي از وظايف مهم در تلويزيون نقش همگن سازي است توضيح داد: در زمينهي خوراك، پوشاك، بعد سياسي، تربيتي و شيوهي زندگي بايد در جامعه نوعي نزديكي سليقه، خواستهها و انتظارات ميان افراد جامعه ايجاد شود.
قرايي مقدم با استناد به اصل انسانيت در روابط اجتماعي، پرداختن به فرهنگ ايراني را براي حفظ اين فرهنگ و نيز ايجاد روح تعلق به كشور را در ميان جوانان به گونهاي كه از القائات غربي و تهيسازي فرهنگي جلوگيري كند از جمله وظايف اين رسانه دانست.
اين استاد جامعهشناس با ارزيابي مثبت از روند خبررساني در شبكههاي مختلف تلويزيون به ويژه شبكهي خبر، يكي از پيشرفتهاي ملموس در اين زمينه را رفتن به سمت بيان مشكلات و كنار گذاشتن يك سونگري و جناحبندي بيان كرد و گفت: البته بخش فراموش شده پس از خبرگيري از درون جامعه، عدم پيگيري مشكلات است و بايد گفت تنها ارائهي مشكل كافي نيست.
وي آگاهسازي توسط اين رسانه را خوب اما ناكافي ذكر كرد و پرداختن به همه مسائل اجتماعي را مهم خواند و ضمن استقبال از برنامههاي علمي شبكهي چهار سيما كار بيشتر در اين زمينه را لازم شمرد.
وي با انتقاد از برنامههاي كودك در بخش عروسكي، ظاهر ناخوشايند عروسك ها را در روحيهي بچهها تاثيرگذار دانست و ابزار اميدواري كرد كه در اين زمينه توجه بيشتري صورت گيرد.
قرايي مقدم تكراري بودن برنامههاي طنز و نيز سانسور زياد در فيلم را مخل ارائهي صحيح مفهوم بيان كرد.
اين استاد دانشگاه در پايان از ديگر نكات برنامههاي آموزشي را بالا بردن سطح توقع در مردم بدون در نظر گرفتن ميزان توان و تناسب با امكانات ذكر كرد و نيز از عدم جذابيت برنامههاي صبح انتقاد كرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات