به بهانهي پخش فيلم «مزرعه پدري» از «سينمايك» ـــ تنهايي قهرمانان فيلمهاي ملاقليپور ـــ
![به بهانهي پخش فيلم «مزرعه پدري» از «سينمايك»
ـــ تنهايي قهرمانان فيلمهاي ملاقليپور ـــ به بهانهي پخش فيلم «مزرعه پدري» از «سينمايك»
ـــ تنهايي قهرمانان فيلمهاي ملاقليپور ـــ](https://media.isna.ir/oldcontent/3/pics/1381/10/Art/116.jpg)
مزرعهي پدري چهاردهمين و در حقيقت آخرين اثر به نمايش درآمده رسول ملاقليپور به شمار ميآيد. ملاقليپور تا سال 67 كه جنگ در پايان ميرسد مانند ساير فيلمسازان جنگ در آثار نخستين خود (نينوا، بلمي به سوي ساحل، پرواز در شب و افق) رشادتها و ايثارگريهاي رزمندگان را به تصوير ميكشد، ولي با پايان جنگ به سوي شهر و اجتماع خود ميرود و توليد فيلمهاي تلخ و تكان دهنده مجنون خسوف، پناهنده، نسل سوخته، قارچه سمي و كمكم كن حاصل چنين نگرشي است.
اما پايان جنگ باعث نميشود كه ملاقليپور با سينماي جنگ خداحافظي كند. سفر به چزابه، نجاتيافتگان، هيوا، مزرعه پدري و حتي فيلم اخير «ميم مثل مادر» كه هم اكنون به تهيهكنندگي منوچهر محمدي در مرحله پيش توليد است، نشان از اين دارد كه ملاقليپور همچنان رويكرد ويژهاي به دفاع مقدس دارد.
خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، به بهانهي نمايش اين فيلم در سينما يك (31 شهريور ماه) به معرفي اين اثر پرداخته است.
شخصيت اصلي مزرعه پدري محمود شكوكتيان كه در حال نگارش رماني همنام فيلم است در پي اين سوالات است كه ايران و ايرانيان در چه زمان و موقعيتي به دفاع از خود در مقابل حمله عراق پرداختند.
به اعتقاد برخي منتقدان در مزرعه پدري ميتوان نشانههايي از آدمهاي مورد علاقه و هميشگي فيلمهاي قبلي ملاقليپور ديد. آدمهايي كه صفاتي متضادچون، شهامت، ترديد، معصوميت دارند و در نهايت به رستگاري ميرسند.
به باور پارهاي ديگر از منتقدان، فضايي كه ملاقليپور در مزرعه پدري ترسيم ميكند فضايي آخرالزماني است كه آدم ها در موقعيتي ناخواسته مجبورند بكشند تا كشته نشوند.
آنچه براي ملاقليپور در اين فيلم مهم است باوراندن حقانيت دفاع مقدس براي نسل جديد است.
زماني منتقدي فيلم مزرعهي پدري را به خاطر وجود پرداكشنهاي خاص صحنهپردازيهاي به شدت واقعي و عظيم از جنگ بازيهاي گيرا و استيريليزه و ... يك اتفاق در سينماي دفاع مقدس خوانده بود اما اين اتفاق در سينماي دفاع مقدس با اكران مهجور فيلم مزرعه پدري در سينماها به راحتي از دست رفت.
/سير و سلوك آدم هاي ملاقليپور/
در فيلمهاي ملاقليپور هميشه شخصيتهاي اصلي در يك سفر هستند و در مكان و روح سير ميكنند و هميشه يك سير و سلوك وجو دارد ملاقليپور هميشه گفته كه به اين شيوه اوست و به اين شيوه علاقه بسياري دارد.
/تنهايي آدمهاي ملاقليپور/
ملاقليپور در مصاحبهاي گفته است: تنهايي در اكثر شخصيتهاي فيلم من وجود دارد و اين در مزرعه پدري بيشتر است.
به گفتهي ملاقليپور ما در مزرعه پدري و در طول فيلم تنه اي محمود شوكتيان را ميبينيم كسي كه به دنبال خاطره و ذهن است خاطراتي كه وجود ندارند و او تنها براي خودآنها را ساخته است.
ملاقليپور اگر چه معتقد است جوانان امروز همانند نسل گذشته ميتوانند ميهن خود يعني همان مزرعه پدري را حفظ كنند ولي عنوان ميكند بسياري از جوانان و مردان امروزي در پيچ و خم زندگي نابرابر بيآرمان شدهاند زماني خبرنگاري علت اين امر را از ملاقليپور ميپرسد او ميگويد: شايد به دليل اينكه پدرانشان به آرمان نرسيدهاند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات