• جمعه / ۲۸ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8405-12708

طرح بازديد شبانه از اين مجموعه بررسي مي‌شود كتاب ”اثر مهر‌هاي ساساني“ تخت سليمان (گنزك) از آلماني‌ به فارسي ترجمه مي‌شود!

طرح بازديد شبانه از اين مجموعه بررسي مي‌شود
كتاب ”اثر مهر‌هاي ساساني“ تخت سليمان (گنزك) از آلماني‌ به فارسي ترجمه مي‌شود!
با نزديك شدن به مراحل پاياني نوردهي محوطه تاريخي تخت ‌سليمان (گنجك)، طرح بازديد شبانه از اين مجموعه در دست بررسي است. به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين طرح براساس برنامه‌ريزي‌هاي علمي و مناسب با آنچه مورد نظر كارشناسان و مرمت‌گران بوده، برنامه‌ريزي شده است. طبق اعلام، اين طرح هيچگونه خسارت و تخريب آثاري را در پي نخواهد داشت. ميزان نوردهي به ميزان مناسب، هم در جهت افزايش زيبايي بصري بنا و مجموعه و هم براي بهتر شدن ديد بازيدكنندگان شب هنگام مناسب خواهد بود. در اين خصوص امكان بازديد گردشگران در فصل تابستان از مجموعه هنگام شب فراهم و طرح نوردهي در طول مسير بازديد اجرا خواهد شد. البته اين طرح هنوز به مرحله اجرايي نرسيده و فعلا در دست بررسي است. اين طرح با هدف افزايش تعداد بازديدكنندگان و معرفي و شناسايي بهتر مجموعه به صورت ديداري مورد بررسي قرار خواهد گرفت. همچنين كتاب «اثر مهرهاي ساساني» مربوط به عمليات حفاري پيش از انقلاب هيات آلماني در تخت سليمان (گنزك، گنجك) براي اولين بار و پس از سالها، ترجمه شده و در اختيار پژوهشگران و محققان ايراني قرار خواهد گرفت. ترجمه اين اثر تا دو ماه آينده به پايان خواهد رسيد و به‌عنوان يكي از انتشارات تخت سليمان چاپ و منتشر مي‌شود. اين كتاب همچنين حاوي اطلاعاتي مربوط به اثر مهره‌هاي به دست آمده طي حفاريهاي اخير در منطقه است، كه توسط يوسف مرادي ـ سرپرست هيات حفاري تخت سليمان (گنجك) به‌دست آمده و بعدها به اين كتاب اضافه خواهد شد. حاصل كار گروه‌هاي و هياتهاي خارجي باستان‌شناس در تخت سليمان انتشار چندين كتاب است. از جمله آنها، «پرواز بر فراز شهرهاي باستاني ايران» شامل عكسهايي هوايي «اريك شميدت» از تخت سليمان طي سالهاي 89 - 1989 و «آتشكده‌هاي ايراني» اثري از «ك. اردمن» هستند. كاوش هاي آلماني‌ها در تخت سليمان (گنجك) به سرپستي «نومان» در سال 1337 شمسي آغاز شد و در سالهاي 1353 و 54 مجددا با همكاري اداره كل باستان‌شناسي كار تعميرات و بازسازي از سر گرفته شد. پيش از آن نيز بررسي‌هاي «هانس هنينگ فون در اوستن»‌ و «برتيل آلم گرن» از طرف مؤسسه باستان‌شناسي به منظور حفاري در ويرانه‌هاي تخت سليمان (گنجك) انجام گرفته و اولين فصل حفاري با همكاري ايران و آلمان و سوئد در سال 1959 فراهم شده بود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha