• سه‌شنبه / ۶ بهمن ۱۳۸۳ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8311-02267

پاسخ محمود سيدمحمودي ـ طراح پوستر بيست‌وسومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر ـ به انتقادها

پاسخ محمود سيدمحمودي ـ طراح پوستر بيست‌وسومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر ـ به انتقادها
وقتي علامت اينترنشنال در پوستر مي‌گذاريم مشخص مي‌شود كه پوستر يك اتفاق جهاني‌ است. طراح پوستر بيست‌وسومين دوره جشنواره فيلم فجر، با بيان اين مطلب، در پاسخ به انتقادهاي مطرح شده به اين طراحي گرافيكي توضيح داد: امسال بحث سينماي معناگرا را مطرح كردند كه به مسائل سنتي ما برمي‌گردد، بنابراين مي‌خواستم از الماني استفاده كنم كه با ديگر المان‌ها فرق داشته باشد. محمود سيدمحمودي (SMS Mahmoudi) در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: گل و مرغ و تذهيب و يك‌سري از المانهايي كه در كتابهاي حافظ داريم، هنر سنتي ما هستند. به تشخيص وي قرار دادن گل و مرغ كه از داخل قوطي فيلم خارج شده و تركيب با المان به خاطر مسائل معنوي و حس ما حالت لطافت خاصي را دارد. به اعتقاد او برقراري ارتباط با كارهاي مدرن به خاطر خشن بودنشان سخت است. محمودي درباره استفاده از المانهاي روشن و عيان گفت: بچه كه بودم همه ژاپني‌ها را با يك ديد نگاه مي‌كردم. چشم همه‌شان عين هم بود و همه‌شان برايم يكي بودند. اين مساله هم مثل حروف الفباست كه همه با همان‌ها با مخاطبان صحبت مي‌كنيم. نمي‌توانيم از المانهاي غير از فرهنگ خودمان استفاده كنيم. مثل اين است كه بگوييم چرا هميشه حافظ مي‌خوانيد؟ حافظ هميشه جاودانه است و حرفهاي جالبي دارد. بنابراين برخي از المانهاي فرهنگ سنتي ما شعر حافظ است كه نمي‌تواند قديمي شود. اما اگر به صورت جديدي ارايه شود، خوب است. وي در عين حال اظهار داشت: اگر يك كار هنري انجام مي‌دهيم، بايد هويت داشته باشد تا اگر به آن طرف آب رفت، هويت خود را از دست ندهد. حالا ممكن است گل و مرغ نباشد، رنگ طلايي لاجوردي يا فيروزه‌يي ايراني باشد. او همچنين در اين باره كه مرغ فلزي نمي‌تواند نماد سيمرغ باشد، توضيح داد: مرغ فلزي به عنوان يك پيام آور و مسافر كه از آن طرف آب آمده است. مواد آن را به اين دليل آهني گرفتم كه با قوطي فيلم هماهنگ باشد. اگر مرغ واقعي مي‌گذاشتيم، لوس مي‌شد. محمودي در پاسخ به اين نقد كه اگر آرم و نشانه‌ها را از پوستر جدا كنيم، نقاشي بي‌ربطي با موضوع جشنواره به‌جا مي‌ماند نيز عنوان كرد: فكر مي‌كنم با استفاده از قوطي كه فيلم از آن خارج شده است، ارتباطي با سينما ايجاد شود. او در ادامه به اين پرسش كه طراحي پوستر فجر به وي سفارش داده شده يا حاصل فراخوان بوده است را پاسخ نداد و تاكيد كرد: از روابط عمومي جشنواره سؤال شود. محمودي خود را گرافيست مستقلي مي‌داند كه تاكنون حدود 40 تا 50 پوستر سينمايي طراحي كرده كه بيشتر براي مخاطبان در خارج از كشور بوده است. وي به عنوان نمونه به پوستر فيلم‌هاي آن سوي مد، تنوره ديو، بدوك، اشاره كرد. او در حال حاضر كارهاي سنتي مي‌كند، گل و مرغ مي‌سازد و در زمينه تذهيب و نقاشي رنگ روغن و گرافيك كار مي‌كند و فارغ‌التحصيل دانشگاه لايبريس كاليفرنياست. سيدمحمودي به خبرنگار ايسنا گفت تنها پيشنهادات منطقي را كه عموما در جابه جايي آرم اسپانسرها بود در طراحي پوسترش پذيرفته است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha