• دوشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۸۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8308-06942
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

«ام 2000» امپراتوري «آسپيرين» را پايان مي‌دهد؟ يك دانشمند ايراني براي نخستين بار در جهان، داروي ضد التهاب جديدي با قابليت جايگزيني «آسپيرين» ساخت

يك داروي جديد ضد التهابي غير استروئيدي از گروه داروهاي (NSAIDs) با عنوان« M 2000 » توسط يك دانشمند ايراني به مجامع علمي بين‌المللي معرفي و ثبت شد.

دكتر سيد عباس ميرشفيعي، مخترع و مسئول تيم تحقيقاتي توليد و ثبت اين دارو و دانشيار بخش ايمونولوژي دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران كه با اين اختراع براي نخستين‌بار نام اين دانشگاه را در فهرست دانشگاه‌هاي صاحب اختراع جهان در عرصه داروسازي قرار داده است، در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: مراحل طراحي، سنتز و بررسي اثرات دارو در دانشگاههاي علوم پزشكي تهران، «مونيستر» آلمان، «مسينا» ايتاليا و «انستيتوكاواتانا» ژاپن انجام شده است.

دكتر مير شفيعي با اشاره به اهداي لوح تقدير و جايزه نقدي پنج هزار يوروي وزير علوم و تحقيقات آلمان به اين تيم تحقيقاتي خاطرنشان كرد: تحقيقات نشان داده است كه اين دارو بدون هرگونه اثرات جانبي در معده و روده اثرات درماني وسيعي در درمان بيماريهاي «آرتريت روماتوئيد»، «مولتيپل اسكلروزيس» (MS) ، «گلومرولونفريت» و سندرم «نفروتيك تجربي» دارد.

وي ويژگي منجر به فرد اين دارو را برخورداري از پايين‌ترين وزن مولكولي (C6 H10O7) با قابليت نفوذ پذيري بالا در نسوج دانست و گفت: اين دارو داراي پتانسيل تحمل پذيري بالا و اثرات درماني قوي بر روي بيماريهاي كليوي و همچنن فاقد هر گونه سميت است كه درآينده نزديك وسيع‌ترين طيف كاربرد را در بين گروه داروهاي (NSAIDs) به خود اختصاص داده و به زودي جايگزين داروي معروف آسپرين خواهد شد.

به گفته دكتر مير شفيعي، اين دارو نخست در سال 2002 ميلادي در سازمان اختراعات و اكتشافات آلمان و تحت نظارت و پوشش دانشگاه «مونيستر» آلمان به ثبت رسيده و سپس Patent اتحاديه اروپا و به دنبال آن patent سازمان ثبت اختراعات و اكتشفات آمريكا، كانادا، ژاپن و استراليا را تحت شماره WO2004033472دريافت كرده است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران همچنين با اشاره به وضعيت فعاليتهاي تحقيقاتي در دانشگاههاي كشور انگيزه و داشتن فكر نو را مهمترين مساله در پژوهشهاي علمي دانست و ادامه داد: بر خلاف برخي افراد كه مهمترين اصل در پژوهش را مساله بودجه عنوان مي‌كنند، فكر و ايده نو مهمترين عامل موفقيت تحقيقات پژوهشي است و حتي اگر نتوانيم در دانشگاههاي داخلي مقاصد علمي خود را دنبال كنيم به دليل آنكه افكار نو در دنيا خريدار دارد مي‌توانيم با درگير كردن دانشگاهها و مجامع علمي دنيا بسترها را در اين زمينه فراهم كنيم.

وي در پايان با تاكيد بر لزوم مشخص شدن استراتژي تحقيقات اظهار داشت: هدفمند كردن تحقيقات مي‌تواند دانشگاه را در يك بستر تحقيقاتي قرار دهد و  از پراكندگي و هدررفتن نيروها جلوگيري كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha