• دوشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۸۳ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8304-08729
  • خبرنگار : 71091

“ميراث فرهنگي” يعني چه؟! نمايش“حاجي آقا آكتور سينما” در موزه‌ي سينما

“ميراث فرهنگي” يعني چه؟!
نمايش“حاجي آقا آكتور سينما” در موزه‌ي سينما
در سومين شب برگزاري هفته‌ي فيلم ارامنه، فيلم حاجي آقا آكتور سينما به كارگرداني (اوانس اوهانيانس) و تكنوازي پيانو شاهين فرهت و حضور برنامه‌ريزي لوريس چكناواريان به نمايش درآمد. به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، پيش از اكران “حاجي آقا اكتور سينما“ به عنواني يكي از اولين فيلم‌هاي صامت سينماي ايران، كامران ملكي مدير ارتباطات رسانه‌اي موزه سينما ضمن عذرخواهي از تماشاگران اين فيلم، گفت: خبر اكران اين فيلم را، از ماه گذشته به اطلاع رسانديم اما به خاطر تماشاي اين نسخه از طرف موزه سينما از شما عذرخواهي مي‌كنم. وي در ادامه تصريح كرد: متاسفانه كپي فيلمي كه خواهيد ديد به عنوان يكي از فيلم داستاني بلند صامت كه در سال 1355 توسط جمال اميد مديرعامل موزه سينما از حبيب‌الله راد گرفته شد و به فيلمخانه‌ي ملي تحويل دادند و تاكنون در فيلمخانه ملي وجود دارد . اين فيلم، نمايش‌هاي محدودي در اين سالها در حدود 4 يا 5 بار داشت و آخرين دفعه توسط موزه سينما در ايام جشن صدسالگي سينما به نمايش درآمد. مشاور رسانه‌اي موزه‌ي سينما گفت: اميد ما اين بود كه شايد مهمترين فيلم سينماي كشور در طول سي سال مورد مرمت قرار بگيرد، ميراث فرهنگي يعني چه؟! فيلم “حاجي آقا آكتور سينما” جزو ميراث فرهنگي بوده و بايد مورد مرمت قرار مي‌گرفت. «گفتني است انجمن هنرمندان ميراث فرهنگي(ميراث هنر) كه ماه گذشته و در همين روز نسبت به چگونگي بازسازي فيلم قيصر به عنوان بخشي از ميراث فرهنگي كشور، هشدار داده بود، از مدتي پيش در حال بررسي آثار هنري كشور در تمامي زمينه‌ها و انتخاب تعدادي از اين آثار هنري، جهت معرفي براي ثبت به عنوان ميراث فرهنگي كشور است». ملكي در ادامه گفت: مكان‌هايي كه وظيفه‌ي نگهداري فيلم‌ها را برعهده دارند نبايد مثل انبار كالا، فيلم‌ها را در قوطي نگهدارند و اجازه نمايش ندهند، اين روش فيلم نگهداشتن نيست. بايد در دسترس علاقه‌مندان قرار گيرد صرف نگهداري در انبار كافي نيست. نماينده موزه سينما در ادامه گفت: در خبرها خوانديم اين فيلم در خارج از كشور نمايش داده شد آيا اين كپي كه ما داريم مي‌بينيم به نمايش درآمده؟! اين فيلم كه هم اكنون به نمايش مي‌گذاريم آن فيلمي نيست كه ما دلمان مي‌خواست نمايش دهيم، چون بعضي از نوشته‌ها برعكس و پرده‌ها جا به جااست اگر اين فيلم دو روز قبل در اختيار ما قرار مي‌گرفت متخصصين حاضر در موزه، آن را اصلاح مي‌كردند و تصاوير درست مي‌شد اما اين اتفاق نيفتاد. به دليل عدم اطميناني كه به موزه سينما وجود داشت اين اتفاق نيفتاد و فيلم ساعتي قبل از پخش در اختيار ما قرار گرفت و بسيار متاسف هستيم چون در موزه سينما وسايل و اثار مهمي از سنيماي ايران نگهداري مي‌شود. به گزارش ايسنا، كامران ملكي گفت: فيلم “حاجي آقا اكتور سينما“ را روي D.V.camكه قبلا فيلمي بر روي آن ضبط شده براي ما فرستادند و فكر مي‌كنيم، قيمت يك D.V.cam خام بيش از 2400 تومان نيست و در عين حال خوشبختانه به لحاظ اينكه اين فيلم مصون بماند و از ما سلب اتهام شود به همراه مامور نگهدارنده فرستادند تا در دو سانس نمايش فيلم، كپي نشود!. وي در پايان گفت: اصلا براي ما مهم نبود كه فيلمخانه‌ي ملي يا موزه سينما اين فيلم را نمايش دهد، مهم اين است كه مخاطبين سينما، اين فيلم را ببينند. خسرو دهقان منتقد نيز بعد از نمايش حاجي آقا آكتور سينما گفت: اوانس اوهانيانس مهمترين پديده تاريخ سينماي ايران از‌آغاز تا امروز است و به نظر، اگر مشكلاتي بر سر راهش نبود، اين مسير سينماي ايران را تبديل به مسير ديگري مي‌كرد. خسرو دهقان گفت: او جز اولين‌ها است اولين فيلمساز، كارگردان طراح صحنه و فيلم حاجي آقا آكتور سينما به عنوان اولين فيلم صامت، علاوه بر ارزش هنري و زيباشناسي، اهميت دارد و از لحاظ موضوع فيلم كه بعد از 70 سال جذاب است چون نگاه به حرمت و اهميت سينماي ايران اهميت دارد. اين منتقد سينماي ايران گفت: طرز نگاه او به سينما خيلي اهميت دارد و او اهميت و اصل را به تكنيك مي‌دهد و به تشكيلات سينمايي نيز توجه دارد. وي در پايان گفت: آنچه بر اوانس اوهانيانس ايراد مي‌گيرند اين است كه بعضي كپي برداريها انجام داده كه به نظر من اشكالي ندارد. همان طور كه سينماي ژاپن در آغاز اين كار را انجام داد و به چه جايي رسيد و ما نيز كه در آغاز اين كپي‌برداري را انجام داديم به چه سينمايي رسيديم؟! نتيجه‌اش كاملا روشن است كه اين تقليد و كپي‌برداري به درستي انجام شود. به گزارش ايسنا، فيلمنامه “حاجي آقا اكتور سينما“ پلان به پلان نوشته و بازسازي شده توسط جمال اميد و موزه سينما منتشر شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha