• یکشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۸۲ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8208-03903
  • خبرنگار : 90002

نويسنده ادبيات كودكان و نوجوانان: نيازهاي عاطفي و روحي نوجوانان را با شناخت دقيق از آنان مي‌توانيم پاسخ دهيم

شكل نگرفتن ادبيات نوجوانان سبب شده است تا نيازهاي روحي و عاطفي اين گروه سني از طريق ادبيات بي‌پاسخ بماند. فاطمه مشهدي‌رستم ـ نويسنده ادبيات كودكان و نوجوانان ـ در گفت و گو با خبرنگار ادب ايسنا (خبرگزاري دانشجويان ايران)، با بيان اين مطلب گفت: روحيات نوجوان به سبب فعل و انفعالات خاص اين گروه سني، از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار است و به رسميت نشناختن اين روحيات مي‌تواند مانع عمده‌اي در جهت ايجاد ارتباط با اين گروه سني ايجاد كند. او با تاكيد بر اينكه در دهه‌ي 60 با به رسميت شناختن اين روحيات ادبيات نوجوان شكل واقعي خود را يافت، گفت: متاسفانه تكرار و نبود شناخت از مسائلي كه مي‌توانست از اين تكرارهاي ملال‌آور جلوگيري كند، سبب شد؛ تا ادبيات نوجوانان پس از اين دهه مجددا سير نزولي پيدا كند؛ كما اينكه در همين دهه نويسندگان ما مي‌توانستند با ايجاد نگاه‌هاي نو به مسائل مبتلابه جامعه مثل جنگ، اين پديده را براي نوجوانان همچنان موضوع جذابي براي داستان‌نويسي نگه دارند. اين روزنامه‌نگار تاكيد كرد: متاسفانه اغلب نويسندگان كودك و نوجوان ما هم دوران كودكي و هم دوران نوجواني‌هاي خود را فراموش كرده‌اند و اگر قلمي در اين زمينه زده مي‌شود، معمولا فاقد شيطنت‌ها و آرزوهاي متداول اين گروه‌هاي سني است . اين در شرايطي است كه نوجوان، به‌سبب گروه سني خود، اقيانوس پرتلاطم آرزو و تخيل است و شايد پذيرش همين مساله است كه محبوبيت كتاب‌هاي هري‌پاتر در نزد مخاطبان نوجوان را سبب شده است. مشهدي‌رستم تصريح كرد: به نظرم، بزرگسالان نسبت به نوجوانان كم‌لطفند. چه اشكالي دارد كه نوجوان ما از طريق كتابها با واژه‌هايي همچون عشق، دوست داشتن و دوست داشته شدن آشنا شود؟ آيا اين واژه‌ها جزئي از زندگي واقعي آنان را شكل نمي‌دهند؟ وي افزود: آنچه مهم است، اين است كه اين مسائل براي نوجوانان ما به‌درستي جا بيافتد. اين نويسنده با تاكيد بر اينكه دوران نوجواني دوران سرگشتگي است، تاكيد كرد: در اين دنيا اگر مسائلي مطرح شود كه دقيقا نتواند جايگاه حقيقي خود را به‌دست آورد، مي‌تواند براي نوجوان مخرب باشد؛ چراكه هيچ شناختي در اين مقطع سني نسبت به بسياري از مسائل ندارند و نمي‌دانند كه با مسائل خاص چگونه بايد برخورد كنند. او در پايان گفت: آنچه در اين حوزه حايز اهميت است، اين است كه بدانيم كساني كه به تشريح اين مسائل براي نوجوانان مي‌پردازند، آيا خودشان به حد كافي توانسته‌اند با اين مقوله‌ها برخورد منطقي و اصولي داشته باشند يا خير. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha