به گزارش ایسنا، در شرایطی که طبق سنت سالیان طولانی تلویزیون، از ابتدای ماه رمضان فهرست برنامهها و سریالهای سیما تغییرات قابل توجهی کرده و عناوین جدید پرتعدادی به آنتن رسیدهاند، پلتفرمهای ویاودی هم مطابق روال سالهای اخیر، با آغاز برنامههای پرشمار نوروزی، جدول پخش شبکه نمایش خانگی را متحول و متنوع کردهاند.
تلویزیون که در ماههای اخیر ماموریت پخش سریال جدید را بیشتر به شبکههای یک و سه محدود کرده بود و گاهی سریال جدیدی روی آنتن شبکه دو نیز میفرستاد، در ایام رمضان هر شب چهار قسمت سریال جدید پخش میکند و بعد از مدتها، شبکه نسیم نیز با اثری آیتمی، درگیر پخش سریال جدید شده است.
«ذهن زیبا» در شبکه یک، «مرهم» در شبکه دو، «بدل» در شبکه سه و «با عرض معذرت!» در شبکه نسیم این عناوین را تشکیل میدهند. جالب آن که مجموعه ماندگار «امام علی(ع)» نیز که عصرها و در ساعات پیش از افطار روی آنتن شبکه یک میرود، به شکلی جالب توجه، تماشاگران قابل توجهی یافته است.
همزمان با رونق سریالی تلویزیون، شبکه نمایش خانگی نیز که در مقاطعی از پاییز ۱۴۰۳، با رکود مواجه شده بود و به طور مثال در نیمه اول آبانماه، تنها سه سریال بزرگسال و یک سریال ویژه کودک پخش میکرد، این روزها با ۶ سریال بزرگسال و یک سریال ویژه کودک و نوجوان روزهای خوبی را میگذراند.
«آبان» در پلتفرم شیدا، «جانسخت» و «دختران کوچه غم» در فیلمنت، «تاسیان» در فیلیمو و «ازازیل» و «بلیط یکطرفه» در نماوا این آثار را تشکیل میدهند. نماوا البته فصل دوم «دیو و ماهپیشونی» را نیز برای مخاطبان کودک و نوجوان در حال انتشار دارد.
در فهرست برنامههای ترکیبی شبکههای سیما نیز محصولاتی چون «محفل»، «زندگی پس از زندگی»، «مردان آهنین»، «۱۰۰۱»، «برمودا»، «پانتولیگ»، «از مامان بگو»، «ایران دوستداشتنی»، «هموطنز» و «شب خوش» دیده میشوند که هریک توانایی جذب طیفی از تماشاگران را دارند.
شبکه نمایش خانگی هم که به طور مثال در نیمه اول آبانماه، تنها چهار رئالیتیشو در سبد مصرف فرهنگی تماشاگرانش قرار میداد، حالا دو برنامه گفتوگومحور «اکنون» و «سپنج»، ۵ رئالیتیشوی «رینگو»، «جوکر»، «دن»، «عالیجناب» و «صداتو» و دو برنامه طنز «ممیزی» و «نیمهشب با امیرحسین قیاسی» را پخش میکند. بعضی از این عناوین حتی در روزهای شنبه و پنجشنبه به انتشار میرسند که به طور سنتی کمتر به عنوان زمان پخش برنامههای پلتفرمی تعیین میشود.
در سالهای گذشته، اگرچه همواره تلویزیون ایام رمضان و نوروز را با محصولات جدیدی آغاز میکرد اما شبکه نمایش خانگی کمتر با این اندازه از رونق مواجه بود.
همزمانی پخش محصولات رمضانی سیما و آغاز تدریجی محصولات بهاری پلتفرمها سبد پروپیمانی برای مصرف فرهنگی تماشاگران ایجاد کرده که کمتر در دیگر ایام سال و حتی سالهای گذشته سابقه دارد. در اثر تنوع آثار در حال پخش، به طور طبیعی شمار مجموع تماشاگران این عناوین بیش از گذشته شده اما احتمالا بعضی از برنامهها و سریالها زیر سایه محصولات پربینندهتری مثل «ذهن زیبا»، «محفل» و «۱۰۰۱» در تلویزیون یا «تاسیان»، «آبان» و «جوکر» در پلتفرمها قرار میگیرند و بازخورد مناسبی ایجاد نمیکنند.
در عین حال دستاندرکاران پخش در سیما و پلتفرمها که محصولات پرتعدادی را در این ایام به دست انتشار سپردهاند، ممکن است با پایان تعطیلات نوروز و ماه رمضان با چالش محتوا مواجه شوند. حال باید دید کدام رسانهها با مدیریتی مناسب، از این ایام گذر میکنند و در دور بعدی نمایش نیز محصولات قابل توجهی برای عرضه خواهند داشت.
انتهای پیام
نظرات