به گزارش ایسنا، حجتالاسلام محمدحسین پورثانی در نشست دومین نمایشگاه یاریگران زندگی با بیان اینکه تنوع موقعیتهای یادگیری موضوع بسیار مهمی است که همواره وجود داشته گفت: نباید فقط کلاس درس و متن کتاب به عنوان فضا و محتوای آموزشی محسوب شود.
وی با بیان اینکه نمایشگاههایی از این دست، کانونهای دانشآموزی، مسجد و هیئتها و... از دیگر موقعیتهای یادگیری است افزود: سند تحول بنیادین، نقشه راه رسیدن به تعالی است، به عنوان کسانی که برنامهریزی میکنیم، باید موقعیتهای آموزشی مختلف را فراهم کنیم، موضوعی که در سند تحول نیز روی آن تاکید شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به صحبت مقام معظم رهبری در دیدار معلمان که به تقویت معاونت پرورشی و تشریح ماموریتهای حوزه پرورشی اشاره داشتند ادامه داد: این موارد از جمله مواردی بود که رهبر انقلاب بر آنها تاکید داشتند.
پورثانی با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند باید از ظرفیت خود دانشآموزان برای کاهش آسیبهای اجتماعی استفاده کنیم گفت: چندین هزار کانون یاریگران داریم که کنشهای تربیتی انجام میدهند و از بروز آسیبها جلوگیری میکنند.
وی با بیان اینکه خانه یاریگران زندگی در همه استانها وجود دارد افزود: خانهای که با فضایی متفاوت برای گفتوگو با دانشآموزان تبدیل شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید دانشآموز توانمند شود تا از ظرفیتش استفاده شود، ادامه داد: امروز یکی از مرجعیتهایی که برای دانشآموز وجود دارد، گروه همسالان است که باید این گروه بسیار تقویت شود.
پورثانی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه یاریگران یعنی غالب آموزش تغییر کند گفت: خود دانشآموز باید فعال باشد، بسیار مهم است که بخشی از ارائه کننده خدمات در نمایشگاه را خود دانشآموزان انجام دهند.
وی با بیان اینکه خود نمایشگاه باید جذاب باشد تا دانشآموزان به راحتی بتوانند ارتباط برقرار کنند افزود: نسبت به نمایشگاه یاریگران یک دید دائمی داریم تا مدل و یک شیوه جذاب باشد و تکنولوژیهای جدید نیز مورد استفاده قرار گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر دانشآموز با نشاط ، با هویت و امیدوار باشد، به سمت آسیب اجتماعی نخواهد رفت، گفت: نیاز است به صورت ریشهای در این رابطه فعالیت انجام شود.
پورثانی اظهار کرد: در حال حاضر به دنبال توسعه نمایشگاه در سراسر کشور هستیم.
به گزارش ایسنا، علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در نشست دومین نمایشگاه یاریگران زندگی با بیان اینکه سال گذشته غرفه سازمان دانشآموزی شهر تهران نبض تپنده نمایشگاه یاریگران زندگی بود گفت: تلاش شد پیشگیری از اعتیاد درون مدرسه و در بین دانش آموزان نهادینه شود.
وی با بیان اینکه تلاش شده با برنامههای فرهنگی این مهم تحقق یابد افزود: هدف از این کار آشنایی دانشآموزان با عواقب گرفتاری در گرداب اعتیاد است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه مهمترین گروه و جامعه هدف در حوزه پیشگیری دانش آموزان و دانشجویان هستند ادامه داد: اعتقاد داریم آن ها در معرض خطر بیشتری هستند، به همین خاطر بر این موضوع تمرکز داریم.
کریمیان با بیان اینکه نقش بیبدیل رسانهها در تاثیرگذاری در سطح جامعه قابل تقدیر است ادامه داد: آموزش و پرورش از ظرفیت درون سازمانی خود برای آگاهی افزایی و کاهش آسیبهای اجتماعی استفاده کرد.
کریمیان با بیان اینکه نمایشگاه یاریگران زندگی برای دومین سال همزمان با هفته پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزار خواهد شد گفت: عمده جامعه هدف آموزش پرورش در این حیطه دانش آموزان متوسطه اول و دوم هستند.
وی با بیان اینکه از ظرفیت چهرههای شناخته شده مانند هنرمندان، ورزشکاران تحت عنوان سفیران زندگی استفاده میشود گفت: باید به سمت ایجاد و تولید محتواهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در فضای حقیقی و مجازی بپردازیم؛ هر چقدر سطح فرهنگی و دانش مردم را نسبت به آسیبهای اجتماعی بالا ببریم میزان درگیری آنها با آسیبهای اجتماعی کمتر خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: با توجه به شرایطی والدگری که امروزه در عرصه دیجیتال داریم باید سطح آگاهی دانش آموزان و والدین و مهارتهای مورد نیاز آنها را در حوزه مصرف مواد مخدر و روانگردانها افزایش بدیم.
کریمیان با بیان اینکه اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر یکی از موضوعات جدی است که باید به آن توجه شود گفت: سطح مسئولیت پذیری آحاد جامعه را باید افزایش و نهادهای دینی و ارزشهای اخلاقی را به منظور پیشگیری از مصرف مواد ارتقاء دهیم.
وی با بیان اینکه مجموعه آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و مردم است افزود: بیشترین ارتباط را با بدنه جامعه داریم یعنی با ۴۵ میلیون نفر از افراد جامعه به صورت مستقیم ارتباط داریم، چیزی حدود یک میلیون نفر معلم، ۱۵ تا ۱۷ میلیون دانش آموز و خانواده آنها که بزرگترین رسانه حقیقی و واقعی هستند و می توانیم از این ظرفیت در آموزش و پررش برای تربیت نسل موثر و آینده ساز استفاده کنیم.
کریمیان با بیان اینکه باید تغییر نگاه را در سطح جامعه حاکم کنیم گفت: جامعه، مسئولین و تمام ارگانها، نهادهای دولتی و غیر دولتی به موضوع آسیب های اجتماعی باید تغییر نگرش داشته باشند.
وی با بیان اینکه نمیخواهیم آسیب اجتماعی را حل کنیم بلکه میخواهیم بسترهایی را فراهم کنیم که به طور کلی آسیب اجتماعی و بسترهای آن اساسا به وجود نیاید افزود: میخواهیم علت به وجود آمدن مشکل را از بین ببریم، کار سخت و دشوار اما شدنی است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات و مسائل که باید به آن توجه کنیم و دنیا امروز به آن توجه دارد، کاهش سن اعتیاد است که یکی از دغدغههای تصمیم سازان و تصمیم گیران است.
کریمیان با بیان اینکه حوزه ترک اعتیاد فرآیند بسیار پیچیده و زمانبری است اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که قبل از ترک و درمان اعتیاد، روی موضوع پیشگیری سرمایه گذاری کنیم.
انتهای پیام
نظرات