• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403080503242
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد

بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش کیفی و کمی زعفران

بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش کیفی و کمی زعفران

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: برای افزایش کیفی و کمی زعفران باید از شرکت‌های دانش بنیان استفاده شود و  عمر بالای بیش از ده سال، مزارع کاشت زعفران یکی از دلایل کاهش تولید زعفران در استان بوده در حالی که باید بعد گذشت ۶ سال پیاز زعفران به زمین جدید منتقل شود.

محمدحسین اکبری امروز شنبه ۵ آبان در جشنواره زعفران و زرشک که در شهرستان قاینات برگزار شد، بیان کرد: سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان جنوبی بیش از ۱۶ هزار  هکتار و محصول زرشک ۲۶ هزار هکتار است.

وی با اشاره به سطح زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی، مربوط به شهرستان قاینات که حدود ۳۰ درصد است، گفت: شهرستان قاینات رتبه نخست برداشت زعفران را در استان به نام خود داشته و این محصول از با کیفیت‌ترین نوع خود در بازار است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به زمان برداشت محصول استراتژیک زعفران در خراسان جنوبی، که از آبان ماه شروع شده و تا آخر فروردین ماه ادامه دارد، اظهار کرد: این محصول با توجه به ارزش بالای اقتصادی خود و همچنین توجه به زمان مناسب برداشت، آبدهی قنوات، بارندگی‌ها و همچنین در الگوی کشت استان جایگاه ارزنده‌ای داشته و توسعه عرضه سطح زیرکشت این محصول بسیار حائز اهمیت است و باید به سمت صنعتی شدن تولید این محصول حرکت کرد.

وی تاکید کرد: برای افزایش کیفی و کمی زعفران باید از شرکت‌های دانش بنیان استفاده شود و  عمر بالای بیش از ده سال، مزارع کاشت زعفران یکی از دلایل کاهش تولید زعفران در استان بوده در حالی که حتماً باید بعد گذشت ۶ سال پیاز زعفران به زمین جدید منتقل شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه جشنواره ملی زرشک دستاوردهای بسیاری داشته است، گفت: قیمت پایه صادراتی زرشک که توسط خراسان جنوبی تعیین شده، از جمله دستاوردهای برگزاری جشنواره ملی زرشک طی دو سال اخیر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر خرید تضمینی فقط برای گندم و دانه‌های روغنی وجود داشته و برای محصولاتی چون زرشک باید به سوی خرید توافقی رفت، لذا  قیمت زرشک از ۲۵ هزار تومان سال‌های گذشته، در حال حاضر به حدود ۴۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده است که مشاهده می‌شود، این قیمت رضایت‌نسبی کشاورزان را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر از سوی جهاد کشاورزی تسهیلات ۱۳ درصد برای تشکل‌ها جهت خرید محصولات زرشک‌کاران، جذب شده که اعتبار آن بالغ بر ۵۱ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد : ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات ۲۰ درصد از محل اعتبارات وزارتخانه در قالب زنجیره ارزش، برای استان جذب شده است که به صنایع تبدیلی از جمله خریداران زرشک، اختصاص می‌یابد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به ناترازی برق در کشور و قطعی برق چاه موتور های کشاورزی، بیان کرد: با اجرای طرح نصب پنل‌های خورشیدی در جوار چاه‌های کشاورزی در سطح کشور می‌توان مسئله ناترازی برق را هم در استان و هم در کشور را حل کرد.

وی توضیح داد: در راستای نصب پنل‌های خورشیدی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای استان تسهیلات، تامین شده است تا با خود یاری خود کشاورزان این طرح اجرا شود.

اکبری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۲۰ هزار حلقه چاه کشاورزی مجاز و تعدادی زیادی هم چاه غیرمجاز در سطح استان است که همه این چاه‌ها خط انتقال برق و ترانس داشته اما بخش کشاورزی با هزینه کمتری می‌تواند مشکل ناترازی برق کشور را حل کرد تا شعار امسال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم محقق شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha