• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403080503189
  • خبرنگار : 71342

نمایش آخرین یادگاری استاد سمندریان با بازی گوهر خیراندیش

نمایش آخرین یادگاری استاد سمندریان با بازی گوهر خیراندیش

«ملاقات بانوی سالخورده» وصیت‌نامه هنری حمید سمندریان نبود اما آخرین نمایشی بود که روی صحنه برد. او همواره آرزو داشت نمایشنامه «زندگی گالیله» را به عنوان وصیت‌نامه هنری خود روی صحنه ببرد که شرایطش مهیا نشد و قسمت این بود که «ملاقات بانوی سالخورده» آخرین اجرای حمید سمندریان باشد.

به گزارش ایسنا، سمندریان پیش از انقلاب هم همین نمایشنامه را اجرا کرده بود؛ با بازی اکبر زنجان‌پور و زنده‌یاد جمیله شیخی که اجرای جسورانه‌ای بود چراکه سن واقعی زنجان‌پور از کارکتر «آلفرد ایل»، بازیگر نقش اول نمایشنامه، بسیار فاصله داشت. سمندریان وقتی از اجرای «زندگی گالیله» نومید شد، تصمیم گرفت «ملاقات بانوی سالخورده» را برای دومین بار روی صحنه بیاورد. او معتقد بود که در گذر سالیان طولانی، نگاهی نو به این نمایشنامه دارد.

اجرای دوباره این نمایش با بازی گوهر خیراندیش و پیام دهکردی روی صحنه رفت و شگفت اینکه سن واقعی دهکردی هم از کارکتر مرد نمایش فاصله زیادی داشت.

 این اثر نمایشی زمستان سال ۸۶ در شرایطی روی صحنه رفت که هنوز بازسازی پرحاشیه مجموعه تئاترشهر به پایان نرسیده بود و دستگاه‌های  گرمایش تالار اصلی آن راه‌اندازی نشده بود.

کسانی که پیش از اجرای نمایش، سمندریان را در تالار اصلی تئاتر شهر دیده بودند، به یاد دارند که او با چه وسواسی و دقتی، تمرین گروه نمایشی خود را نظاره می‌کرد.

می‌گفت: «نسل تازه‌ای از تماشاگران این نمایش را خواهند دید، نسلی که از من نمایشی ندیده‌اند» و از اشکالات فنی تئاترشهر هم سخن می‌گفت؛ از اینکه تالار اصلی از ابتدای ساختش، مشکلات اساسی داشته است...

دیدن چهره سمندریان در آن حالت از ذهن کسانی که این لحظات را دیده‌اند، از یاد نمی‌رود.

نمایش آخرین یادگاری استاد سمندریان با بازی گوهر خیراندیش

حالا قرار است فیلمی از آخرین یادگاری او به نمایش دربیاید.

بر همین اساس، سی‌امین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «ملاقات بانوی سالخورده» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «ملاقات بانوی سالخورده» (۱۳۸۶) به کارگردانی حمید سمندریان و نویسندگی فریدریش دورنمات چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و مجید کیانیان (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

داستان این نمایش درباره زنی سالخورده و بسیار ثروتمند با نام کلاراست که در جوانی به دلیل وقایع ناعادلانه‌ای که در زادگاهش برایش اتفاق افتاده‌ است و او مجبور به ترک آن می‌شود و پس از سال‌ها با شرطی وحشتناک به زادگاهش بازمی‌گردد. شرط او این است که مردم شهر گولن، معشوق قدیمی‌اش را که در روزگار جوانی او را باردار و بی‌آبرو کرده و سرانجام به او جفا کرده‌است، به قتل برسانند.

علاقه‌مندان برای حضور در این جلسه می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha