• جمعه / ۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403080402569
  • خبرنگار : 71974

تشکیل اولین جلسه شورای علمی مرکز فرهنگی-دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی

تشکیل اولین جلسه شورای علمی مرکز فرهنگی-دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی

اولین جلسه شورای علمی مرکز فرهنگی-دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، شورای علمی مرکز فرهنگی-دانشجویی «امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی» با حضور  منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دکتر غلامرضا جمشیدیها رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی مدیر کل فرهنگی اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ابراهیم برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، علی سروش عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، فریدزاده رییس سازمان دانشجویان ایران، هاشمی تروجنی نماینده موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و محمد محمودی کیا عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، روز ۳۰ مهر ۱۴۰۳ در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای جلسه کلانتر مهرجردی با اشاره به اتفاقات منطقه گفت: در حال حاضر وقایعی در منطقه رخ می دهد که باعث می شود مفاهیمی که امام(ره) به کار برده‌اند، دستمایه خوبی برای انجام فعالیت‌های فاخر فرهنگی توسط جهاددانشگاهی و سایر مراکز شود. وی ادامه داد: امام خمینی فرموده‌اند: « ما نه ظالم هستیم و نه مظلوم». این گزاره ای است که باید برای آن تولیدات فرهنگی داشته باشیم و آن را برای قشر جوان و دانشجو تبیین کنیم. لذا بسیاری از اتفاقاتی که در سراسر جهان (اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا و غرب) اتفاق می‌افتد، ما می‌توانیم اثرگزار باشیم. امام(ره) در مورد پیروان خود می‌فرمود: «پیروان من در گهواره‌اند» که همین دوباره می‌تواند برای ما کلیدی برای فعالیت‌های فرهنگی و طراحی برنامه برای آن‌ها باشد. نکته سوم در مورد فرمایش‌های امام خمینی(ره) نیز موضوع «رهبری طفل سیزده ساله» است که دوباره می‌تواند موضوع اساسی برای طراحی فعالیت‌های فرهنگی باشد. لذا باید دغدغه ما توجه به این مفاهیم ارزشمندی باشد که از امام(ره) بیان شده است و آن‌ها را در طراحی برنامه‌های خود به کار گیریم و آن را متناسب با نسل جوان ارائه دهیم تا بتوانیم ارتباطی عمیق‌تر با این نسل برقرار کنیم.

منتظری در ادامه گفت: فناوری اصلی و به تعبیر بهتر یکی از وظایف اصلی جهاددانشگاهی بنابه فرمایش رهبر معظم انقلاب، تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان است و مراکزی همانند مرکز امام و انقلاب اسلامی با مشارکت خود دانشجویان تأسیس شده بود تا خودشان آنها را بسازند و در سپهر انقلاب و فرهنگ جهاد از آن محافظت کنند. ما از این ایده تا جایی که توانایی داشتیم، محافظت کردیم. وی ادامه داد: من تقاضا دارم وقتی می‌خواهیم با جوانان در دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم، سعی کنیم برنامه‌ها و ایده‌هایی طراحی شود که بخش زیادی از آنها را در برگیرد و با مشارکت خود آنها برگزار شود.

فریدزاده رییس سازمان دانشجویان ایران در ادامه جلسه ضمن خوشامدگویی به میهمانانی که درجلسه به صورت حضوری و برخط شرکت داشتند، گفت: مرکز فرهنگی-دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، از سال ۱۳۸۳ در جهاددانشگاهی تشکیل شده است و در طول ۲۰ سال گذشته علی‎رغم فراز و نشیب هایی که داشته، هیچ گاه این چراغ خاموش نشده و توانسته است برنامه‌های خود را برگزار کند و در جهت مأموریتی که دارد، گام بردارد. این مرکز برنامه‌های پرمخاطبی همچون «طریق جاوید»، «اردوهای‌های دانشجویی» را برگزار می‌کند. مجموعه فعالیت‌های ارزشمند دیگری نیز در طول سالیان به همت این مرکز انجام شده است، به طور خلاصه عبارتند از: تولید محتوا، چاپ و انتشار کتاب و ویژه نامه، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، برگزاری همایش‌های ملی و بین المللی و برگزاری جشنواره‌های ملی دانشجویی.

وی ادامه داد: در واقع می توان گفت اولین و فعال‌ترین مرکزی که در حوزه اندیشه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و انقلاب‌اسلامی در سطح فضای دانشگاهی فعالیت می‌کرد، این مرکز بود. پس از وقفه‌ای که در فعالیت‌های این مرکز رخ داده بود، دوباره با برگزاری برنامه‌هایی همچون هفتمین جشنواره «طریق جاوید»، «‌شناخت واقعیت واقعیات غرب و نظام سلطه»، «اردوی از جماران تا خمین» فعالیت‌ خود را شروع کرده است.

فریدزاده بیان کرد: ما سعی کردیم قالب‌هایی که طبق نظرسنجی‌ها، همچنان برای دانشجوهای نسل جدید جذاب است را برای معرفی اندیشه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به کار گیریم که طبق آمار و نظرها همچنان قالب‌های اردویی و قالب‌های هنری-ادبی می‌تواند برای رسیدن به این هدف موثر واقع شود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز گفت: اولین گام برای پیشبرد این برنامه ها سپردن آن به دست خود دانشجویان است، تا میدان‌دار این امر مهم باشند و خود آن ها برنامه‌ها را طراحی کنند و ما تجربیات خود را به آن‌ها منتقل کنیم. نکته دومی که وجود دارد، این است که برای گفتمان سازی و ترویج آن، باید سطوح مختلفی داشته باشیم و کار ریشه‌دار فکری انجام شود تا در سطوح اجتماعی و سیاسی شبه و تزلزل نداشته باشیم و مراجعه به اندیشه های امام خمینی(ره) می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. امام خمینی برای ما واقعاً محوریت اصیل و ماندگاری است که آیندگان ما و نسل جدید ما باید با آن ارتباط برقرار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سعید کرمی مدیر کل فرهنگی اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز ضمن اشاره به تغییرات نسل جدید، گفت: نسل جدید با همه فرصت‌هایی که در دست دارد، ضعف‎هایی نیز دارد که به عنوان مثال: این نسل مطالعه زیادی ندارد، به خاطر ارتباط با فضای مجازی که همه را سطحی بار می آورد، این نسل طبیعتاً هر آنچه که می‌خواهد و با اندک اشاره‌ای می‌تواند به دست بیاورد و اساساً دیگر نمی‌تواند در مسائل عمیق شود و این مسائل در زندگی نسل جدید سایه انداخته و بنیه فکری و اعتقادات و بلکه در همه ابعاد زندگی آن ها تغییراتی ایجاد کرده و باعث شده ما چالش‎های زیادی با این نسل داشته باشیم.

وی ادامه داد: ماهیت جهاددانشگاهی، ماهیت شتاب‌دهندگی است و همان‌طور که در عرصه فعالیت‌های علمی و فناورانه در طول سال‌های گذشته، جهاددانشگاهی پای حرکت علمی کشور و شتاب آن آمده است، اینجا هم جهاد به جای کار صف و کار میدانی، می‌بایست نقش شتاب دهندگی خودش را حفظ کند. ما در حال حاضر افراد خوش فکر داریم، مجموعه‌های خلاق و نوآور و توانمند داریم ولی متأسفانه جایی نیست که پشت این جریان‌ها قرار گیرد و آن‌ها را حمایت کند و باعث ایجاد هم‌افزایی این مجموعه‌ها در ارتباط باهم شود و جهاددانشگاهی باید این مسأله مهم را پیش ببرد.

جمشیدی‌ها با اشاره به ضرورت توجه به آموزش و تبیین علوم انسانی، گفت: ما باید به مسأله علوم انسانی با همت بیشتری می‌پرداختیم که متأسفانه کارنامه خوبی در این زمینه نداریم. کار روی اندیشه‌های امام خمینی(ره) از جمله اساسی‌ترین مباحث در این حوزه می باشد که باید به آن توجه زیادی شود.

سروش عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، که به صورت برخط در جلسه حضور داشت، گفت: نسل جدید می‌تواند اتفاقاتی را رقم بزند که چه بسا نسل قدیم ما در مواردی نتوانست. اما این اتفاق نیازمند این هست که برای این نسل زمینه‌سازی شود. در فضای دانش‌آموزی و دانشجویی، باید با نگاه اعتمادی به آن‌ها کار را پیش ببریم تا آن‌ها هم جواب اعتماد ما را بدهند و با این کار نه تنها جدایی بین ما خودشان احساس نکنند، بلکه پای کار بیایند و فعال باشند. مسأله دیگری که باید در این مسیر به جوانان منتقل کنیم کنشگری است که می‌تواند اثرات مثبتی در سطح جامعه داشته باشد.

هاشمی تروجنی نماینده موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: ما ابتدا باید هدف خودمان را روشن کنیم تا ببینیم می‌خواهیم به کجا برسیم. ما باید نسل جدید را در مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی رصد کنیم و ابتدا ارتباط آن‌ها را با اندیشه امام(ره) بسنجیم تا در مرحله بعد سراغ برنامه‌های خود برویم.

وی ادامه داد: ما باید ابتدا ضرورت کار را بیابیم تا بتوانیم برای آن برنامه و کاری را طراحی کنیم. ما نباید سلایق ذهنی خود را به شرایط شناخت جوانان امروزی تحمیل کنیم، بلکه باید کار علمی و محتوایی انجام دهیم. در پایان، احکام شورای علمی مرکز فرهنگی-دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به اعضای این شورا تقدیم شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha