• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403080201311
  • خبرنگار : 71342

شیوا مسعودی از ایده‌هایش برای اجرای تئاتر گفت

مردم باید دغدغه‌های خود را روی صحنه ببینند

مردم باید دغدغه‌های خود را روی صحنه ببینند

شیوا مسعودی که مدتی است نمایشی را اجرا نکرده، می‌گوید که هرچند به اجرای تئاتر فکر می‌کند اما دنبال متنی است که بخشی از دغدغه‌های مردم را مورد توجه قرار بدهد.

این کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگو با ایسنا درباره تازه‌ترین فعالیت‌هایش در هنرهای نمایشی توضیح داد: مدتی است ذهنم درگیر اجرای نمایشی برای نوجوانان است. البته خودم دختری جوان دارم و دوره نوجوانی او را به یاد می‌آورم و می‌دانم کار کردن برای نوجوانان چه دشواری‌هایی دارد. ضمن اینکه جذب این گروه سنی به سالن تئاتر کار بسیار سختی است.

او در عین حال با تاکید بر ضرورت توجه به گروه سنی نوجوان افزود: این گروه سنی بسیار حساس است و متاسفانه در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته. البته گاه گاهی آثاری برای نوجوانان اجرا می‌شود که جای خوشحالی دارد ولی در کل در این زمینه دچار ضعف هستیم.

این استاد دانشگاه که گاهی هم در موسسات هنری دوره‌های آموزشی برای نوجوانان و هنرجویان جوان برگزار کرده، ادامه داد: کار کردن با نوجوانان هم جذابیت‌ها و هم چالش‌های خود را دارد. پیش‌تر قرار بود نمایشی را با این گروه سنی و با همکاری یکی از موسسات روی صحنه ببریم که آن پروژه به نتیجه نرسید ولی همچنان دوست دارم که با این گروه سنی کار کنم.

مسعودی یکی دیگر از علاقه‌مندی‌های خود را اجرای نمایشی بر اساس شخصیت نمایشی «دلقک» دانست و توضیح داد: سال‌هاست روی این شخصیت نمایشی کار می‌کنم و مشتاقم نمایشی بر اساس آن اجرا کنم ولی اول باید متن خوبی پیدا کنم. پیش‌تر به این فکر کردم که از متون برشت استفاده کنم ولی بیشتر ترجیح می‌دهم متنی ایرانی کار کنم که با مناسبات اجتماعی ما هماهنگی داشته باشد.

او ادامه داد: متاسفانه عموما در تئاتر ما برداشت‌های سطحی از شخصیت دلقک شده و بر همین اساس آثاری که با تمرکز بر این شخصیت اجرا شده‌اند، کیفیت لازم را نداشته‌اند. به همین دلیل اجرای متنی با تمرکز بر شخصیت دلقک هم برایم اولویت دارد. البته هر دو اینها در حد ایده است و باید دید شرایط چگونه خواهد شد.

مسعودی توجه به نیازهای فعلی مردم را موضوعی مهم دانست و در این باره توضیح داد: صِرف اجرای تئاتر برای من راضی‌کننده نیست بلکه باید نمایشی اجرا کنم که با شرایط روز جامعه تناسب داشته باشد و تماشاگر، بخشی از دغدغه‌های خود را در آن بیابد نه اینکه کاری دست بگیرم که هیچ ارتباطی با جامعه و مناسبات ما نداشته باشد. بنابراین ترجیح می‌دهم نمایشنامه‌ای ایرانی پیدا کنم.

او در عین حال با اشاره به تغییر سلیقه تماشاگران تئاتر در سال‌های اخیر افزود: البته در این سال‌ها تماشاگران تئاتر تغییر کرده‌اند ولی همچنان برایم مهم است نمایشی که اجرا می‌کنم، نسبت به شرایط جامعه خودمان بی‌ربط نباشد.

شیوا مسعودی سال ۹۶ نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» نوشته نغمه ثمینی را با بازی الهام کردا، صابر ابر و علی شادمان روی صحنه برد که با استقبال تماشاگران رو به رو شد. او پس از آن تصمیم داشت نمایشنامه «دیو جغرافی» دیگر نمایشنامه این نویسنده را روی صحنه بیاورد که هنوز شرایط اجرای آن فراهم نشده است.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha