• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072922246
  • خبرنگار : 50625

کتاب «درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» منتشر شد

کتاب «درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» منتشر شد

ایسنا/اصفهان جدیدترین کتاب عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه اصفهان، با تمرکز بر فلسفۀ ملاصدرا نوشته شده است. سیدمهدی امامی‌جمعه، با پرداختن به جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و کاربردی‌بودن این فلسفه، روش تدریس کنونیِ فلسفۀ ملاصدرا در دانشگاه‌ها را مورد نقد قرار داده است.

سیدمهدی امامی‌جمعه، مولف کتاب «درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه محتوای این کتاب بر محور جنبه اجتماعی، سیاسی و کاربردی بودن فلسفه ملاصدرا استوار است، ادامه داد: فلسفه ملاصدرا، فلسفه‌ای است که می‌تواند مبانی یک برنامه‌ریزی اجتماعی را به ما ارائه دهد.

عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه اصفهان ادامه داد: کتاب «درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» شامل ۱۰ فصل است و هر یک از فصل‌ها نیز بر اساس همین محور است و تحقیقاً پیام کتاب این است که آنچه تحت عنوان حکمت متعالیه در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به نام فلسفه ملاصدرا تدریس می‌شود، متفاوت با آن چیزی است که ملاصدرا در کتب خود به تصویر کشیده است. ملاصدرا در کتب خود کاملاً به بحران‌های اجتماعی زمانش نظر داشته و راه عبور رفت از بحران‌ها را نیز ارائه داده و تقریباً می‌توان گفت فلسفه ملاصدرا در نظام آکادمی ما مثله و بسیاری از قسمت‌های آن حذف‌ شده که به نظر من حذفیات جزو قسمت‌های مهم کتاب‌ها بوده است.

او توضیح داد: اگر فلسفه ملاصدرا را به یک پازل یا جورچین تشبیه کنیم که دارای چندین قطعه است، حدود ۴۰ الی ۵۰ قطعه از آن به‌صورت گزینشی در اختیار دانشجو یا طلبه گذاشته می‌شود و باقی‌ماندۀ قطعات، مورد غفلت واقع‌شده و مباحثی که ملاصدرا در زمینه زیبایی‌شناسی، عشق شناسی، هنر، فلسفه قدرت و نقد قدرت، عدالت اجتماعی و صنعت دارد، حذف‌شده است.

نویسندۀ کتاب «درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» افزود: من در فصل دهم این کتاب به مبحث روش تدریس پرداخته‌ام و روش تدریس کنونی را مورد نقد قرار داده و حدود ۸ مورد نقد جدی به آن وارد کرده‌ام و سپس بر اساس آن ۹ فصلی که ارائه داده‌ام، روش تدریس فلسفه دیگری را ارائه داده‌ام که یک روش ۶ مرحله‌ای است.

این مدرس فلسفه گفت: این مسئله که چرا ما از فلسفه ملاصدرا دورافتاده‌ایم و فلسفه ملاصدرا به‌صورت یک فلسفه به‌شدت انتزاعی درآمده که هیچ ربطی به مسائل اجتماعی، سیاسی ندارد را ناشی از روش تدریس دانسته‌ام که اگر ما روش تدریس خود را اصلاح کنیم، این مشکل برطرف خواهد شد. من در این کتاب به‌طورکلی ثابت کرده‌ام این تلقی که فلسفه ملاصدرا و به‌خصوص فلسفه اسلامی فلسفه‌ای کاملاً آسمانی و مسائل آن نیز مسائل ملکوتی است و هیچ ارتباطی با مسائل و مشکلات و بحران‌های زمینی ما ندارد کاملاً اشتباه است، و فیلسوفان ما به‌ویژه ملاصدرا در حکمت متعالیه قائل هستند که مسائل زمینی و مشکلات اجتماعی حتماً باید موردتوجه قرار بگیرد.

امامی‌جمعه با اشاره به اینکه دو کتاب «رساله سه اصل» و «رساله کسر اصنام جاهلیت» منابع اصلی کتاب «درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» هستند، افزود: کتاب‌های اسفار اربعه، الشواهد الربوبیه، الاسرار الایات،تفسیر القرآن الکریم، المبدا و المعاد و رسائل فلسفی نیز دیگر منابع این کتاب هستند.

نویسندۀ کتاب «درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» خاطرنشان کرد: در این کتاب مطرح شده که ملاصدرا کاملاً به بحران‌های اجتماعی زمان خود، نظر داشته و راه عبور رفت از بحران‌ها را نیز ارائه داده است. مسئله دیگری که در این کتاب مطرح‌شده، بحث محیط‌ زیست است که ملاصدرا کاملاً به این مسئله و به‌خصوص به اینکه زمین باید مورد اکرام باشد، توجه کرده و زمین را به مادر تشبیه کرده است؛ در اینجا مسائل بسیار جالبی قابل‌طرح است که اگر مورد توجه و نظریه‌پردازی و مبنای برنامه‌ریزی قرار بگیرد راه برون‌رفتی از مشکلات موجود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha