• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403072217298
  • خبرنگار : 71461

تحقق دیپلماسی فرهنگی در تلفیق راهکارهای علمی با گفت‌وگوی ادیان

تحقق دیپلماسی فرهنگی در تلفیق راهکارهای علمی با گفت‌وگوی ادیان

مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید برآن که بهره‌مندی از فضای دانشگاهی برای کاربردی کردن خروجی گفت‌وگوی ادیان امری ضروری است گفت: یکی از مسیرهای مهم دست‌یابی به دیپلماسی فرهنگی، تلفیق دیپلماسی علمی با گفت‌وگوی ادیان است.

 حجت الاسلام حامد شاه‌رفعتی-مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب- در گفت وگو  با ایسنا،  در این رابطه  گفت: برای دست‌یابی هرچه سریع‌تر و بهتر به دیپلماسی فرهنگی شاهد برپایی سلسله نشست‌های شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان هستیم؛ نشست‌هایی که در آنها راهکارهای برپایی هرچه بیشتر تعامل میان ادیان مختلف، در سطوح داخلی و خارجی دنبال می‌شود.  شکل دهی و تقویت تعامل میان رهبران ادیان از جمله مهم ترین اهدافی است که دراین نشست ها دنبال می‌شود؛ اقداماتی که بیش از همه در عرصه دیپلماسی فرهنگی نقش زیادی دارد.

او درباره فعالیت‌هایی که در دانشگاه ادیان و مذاهب به همین منظور دنبال می‌شوند، گفت: بر استناد بررسی‌هایی که از فضای بین‌المللی انجام داده‌ایم؛ به اعتقاد ما دیپلماسی فرهنگی، چند شاخه اصلی و موثر دارد که یکی از مهم ترین‌های آن  دیپلماسی علمی و دانشگاهی است. عموم مراکز گفت‌وگوی ادیان، خواه ناخواه یا از حمایت اندیشکده‌ها برخوردار هستند یا در برنامه‌ریزی‌های خود از همراهی اساتید و پژوهشگران آنها استفاده می‌کنند. به همین منظور در دانشگاه ادیان و مذاهب،  برای تلفیق دیپلماسی علمی و گفت وگوی ادیان برنامه ریزی و تلاش زیادی به خرج داده ایم.

عضو شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات ادامه داد: از این طریق خروجی گفت‌وگوی ادیان به کار آکادمیک تبدیل خواهد شد؛ اقدامی که در گفت‌وگوی ادیان نقش‌آفرینی آن را خواهیم دید. با چنین نگاهی، بسیاری از پایان‌نامه‌های این دانشگاه پیرامون موضوعات مرتبط با بحث گفت وگوی ادیان تالیف شده‌اند.   در این پایان‌نامه‌ها به مشکلات و مسائل پیش روی فعالان دینی و فرهنگی در بحث گفت وگوی ادیان توجه ویژه ای نشان داده شده است. نکته مهم دیگری که بر آن تاکید داریم، راه یافتن خروجی  این مباحث در مطالعات دانشگاهی و  در قالب مقاله های علمی و دانشگاهی است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha