• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403072115942
  • خبرنگار : 71983

کاهش هزینه ساخت مسکن با شهرک سازی ویلایی به جای عمودی سازی

کاهش هزینه ساخت مسکن با شهرک سازی ویلایی به جای عمودی سازی

دبیر اتحادیه املاک کشور با بیان اینکه امروز دوره انتظار خرید مسکن به بیش از ۱۵۰ سال رسیده است و با شیوه‌های قبلی نمی‌توان از این بحران عبور کرد گفت: بهتر است دولت بانک‌ها، را از حوزه ساخت مسکن دور کند و برای تامین مالی پروژه‌های ملی مسکن از بخش خصوصی استفاده کند و وزارت راه‌وشهرسازی می‌تواند با عرضه زمین و تهیه شرایط لازم برای بخش خصوصی، شهرک‌های ویلایی بسازد تا هزینه ساخت مسکن کاهش و سرعت آن بالا رود.

به گزارش ایسنا، سال گذشته بانک‌ها علی‌رغم تکلیف قانونی‌شان، به تعهدات خود در قبال تامین تسهیلات پروژه نهضت ملی مسکن عمل نکردند. همین اقدام عاملی شد تا روند اجرایی شدن این پروژه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شود.

سعید لطفی دبیر اتحادیه املاک کشور در گفتگو با ایسنا در خصوص راه‌ برون‌رفت این پروژه از چالش مذکور تاکید کرد: بانک‌ها باید از حوزه مسکن کنار گذاشته شوند و بخش خصوصی جایگزین آن‌ها شود. از سوی دیگر، دولت می‌تواند با عرضه زمین به بخش خصوصی شرایط ساخت مسکن را ایجاد کند.

وی با توجه به شرایط تورمی جامعه خاطر نشان کرد: ساخت شهرک‌های ویلایی با تکنولوژی روز دنیا می‌تواند هزینه ساخت را برای مردم کاهش دهد و خانه اولی‌ها راحت‌تر بتوانند خانه‌های خود را تهیه کنند.  

به دلیل ذی‌نفع بودن در ساخت‌وساز، بانک‌ها در تامین مالی نهضت ملی مسکن همکاری نمی‌کنند

دبیر اتحادیه املاک کشور درباره چرایی کم کاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن به مردم و بخش خصوصی اظهار کرد: «برای گذر از بحران مسکن کشور بهتر است بانک‌ها از فعالیت در حوزه مسکن خارج شوند. چرا که بانک‌ها به صورت کلی تمایلی به ارائه تسهیلات به بخش خصوصی و مردم ندارند. به بیان دیگر، بانک‌ها و هلدینگ‌های زیرمجموعه آن‌ها به جای آنکه به بخش خصوصی و مردم تسهیلات مورد نیاز ساخت مسکن را عرضه کنند، خود به عنوان بازیگر وارد صحنه ساخت و ساز مسکن می‌شوند. پس چون خود ایفاگر نقش اول این صحنه هستند، برای سود بیشتر اقتصادی، نمی‌گذارند قیمت مسکن کاهش پیدا کند. پس با توجه به شرایط کنونی کشور بهترین اقدام این است که بانک‌ها از حوزه مسکن دور شوند.»

لطفی درخصوص تامین منابع مالی ساخت‌وساز نهضت ملی مسکن بیان کرد: «امروز در کشور بخش خصوصی فعال وجود دارد و باید به این بخش توجه بیشتری کرد. بهتر است به جای فرصت آفرینی برای بانک‌ها فرصت‌های عرضه خدمات بخش خصوصی و انبوه‌سازها را در کشور فراهم کرد. با فراهم کردن فرصت برای بخش خصوصی و مردم، به طور حتم چرخه مسکن در کشور راه می‌افتد که این امر تنها با خروج بانک‌ها از این حوزه و ورود بخش خصوصی به آن است. بنابراین بهترین جایگزین بانک‌ها برای تامین مالی در حوزه مسکن کشور همان انبوه‌سازها و بخش خصوصی است.»

استفاده از علم روز در کنار عرضه زمین یعنی سرعت ساخت مسکن

وی در خصوص راهکار عمودی‌سازی و کم شدن هزینه و زمان ساخت مسکن توضیح داد: «لازم است تکنولوژی روز دنیا وارد کشور شود و براساس علم روز خانه‌سازی در کشور انجام شود. با استفاده از علم جدید مصالح و سیمان کمتری برای ساخت مسکن مورد نیاز است. مافیایی پشت مصالح ساختمانی است که نمی‌گذارد تکنولوژی روز دنیا در کشور وارد شود. با ورود تکنولوژی روز دنیا می‌توان با طرح‌های تشویقی برای انبوه‌سازها  هزینه و مدت زمان لازم برای ساخت و تکمیل پروژه ساختمانی را کاهش داد. از سوی دیگر باید قوانین دست و پاگیر را از مسیر بخش خصوصی برداشت. دولت باید توجه داشته باشد که امروز دوره انتظار خرید مسکن به بیش از ۱۵۰ سال رسیده و با شیوه‌های قبلی نمی‌توان از این بحران عبور کرد. به عبارت مختصر لازم است با ایجاد فرصت و ارائه طرح‌های تشویقی شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که انبوه‌ساز مسکن سازی کند.»

دبیر اتحادیه املاک کشور درباره عرضه زمین و ارائه تسهیلات گفت: «بهتر است عرضه زمین به انبوه‌ساز انجام شود تا افرادی که علم ساخت مسکن را دارند بتوانند از توانایی خود بهره ببرند. البته با توجه به شرایط تورمی جامعه، انبوه‌ساز می‌تواند ساخت مسکن را به جای عمودی‌سازی و متراکم به صورت شهرک‌های ویلایی بسازد تا هزینه و زمان ساخت نیز کاهش پیدا کند. دولت با ارائه تسهیلات می‌تواند از گروهی که کار مسکن می‌کنند برای حل بحران چند ساله کشور، با ساخت شهرک‌های ویلایی استفاده کند. می‌توان با بهره‌گیری از تجربه و توان مالی بخش خصوصی و با استفاده از علم روز ساخت مسکن، از این چالش چند ساله گذشت و مردم را با مشکلات ساخت مسکن مواجه نکرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۳:۴۵

خانه های ویلایی بسیار عالی هست،ویک خانواده زندگی میکند ولی در ارتفاع سازی( اپارتمان) در یک زمین که حداقل ۴طبقه ساخته میشود،۴ خانواده صاحب خانه میشوند