• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403072116291
  • خبرنگار : 71290

درخواست بروجردی از چین برای نقش‌آفرینی در مسئله فلسطین

درخواست بروجردی از چین برای نقش‌آفرینی در مسئله فلسطین

رئیس انجمن دوستی ایران و چین خاطرنشان کرد: با توجه به جنایات گسترده‌ای که علیه مردم مظلوم فلسطین، یمن و لبنان صورت می‌گیرد و تاکنون بیش از ۴۴ هزار نفر که اکثرا زنان و کودکان هستند قربانی گرفته است؛ انتظار می‌رود با توجه به نقش مهم بین‌المللی جمهوری خلق چین در این عرصه نیز ورود نموده و برای پایان دادن به این جنگ تحمیلی بی‌رحمانه نقش تاریخی خود را ایفا نماید.

به گزارش ایسنا، «علاء الدین بروجردی» رئیس انجمن دوستی ایران و چین در سخنرانی خود در پانزدهمین نشست مشترک انجمن‌های دوستی ایران و چین با مورد خطاب قرار دادن «یانگ ونمینگ» رییس انجمن دوستی چین با سایر ملل و همچنین «محسن بختیار» سفیر ایران در پکن اظهار داشت: چین تحت رهبری جناب شی جین پینگ توانسته قله‌های بزرگ اقتصادی جهان را فتح نموده و در بعضی از حوزه‌ها از آمریکا نیز پیشی گیرد. ما این موفقیت بزرگ را خدمت جنابعالی، مردم و مسئولین چین تبریک عرض نموده و امیدواریم در سایه این پیشرفت چین با سرمایه‌گذاری عظیم خود در حوزه‌های مختلف زیر ساختی ایران گامی بلند در جهت تقویت و ارتقاء سطح روابط دو کشور بردارد.

وی افزود: ایران و چین ۲ کشور کهن و دارای تاریخ و تمدنی غنی هستند. روابط میان ایران و چین به قرن‌ها قبل و به دوران راه ابریشم باز می‌گردد. مسیری که نه تنها کالاهای تجاری، بلکه فرهنگ، علم و دانش را میان دو تمدن بزرگ مبادله می‌کرد. امروزه ما وارثان آن پیوندها هستیم و وظیفه ماست که آن میراث گران‌بها را در دنیای مدرن با روش‌های نوین ادامه دهیم. 

درخواست بروجردی از چین برای نقش‌آفرینی در مسئله فلسطین
نشست مشترک انجمن‌های دوستی ایران و چین

تعهد ایران و چین برای همکاری‌های گسترده‌تر

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با بیان این‌که ما پنجاه و سومین سالگرد شروع روابط ایران و چین را جشن می‌گیریم،‌ گفت: در راستای تقویت این روابط، تفاهم‌نامه ۲۵ ساله‌ای که میان ایران و چین به امضا رسیده است، نشان‌دهنده تعهد ۲ کشور برای همکاری‌های عمیق‌تر و گسترده‌تر در همه زمینه‌هاست. این تفاهم‌نامه بستر مناسبی را برای توسعه علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میان ۲ کشور فراهم کرده است و ما به‌عنوان نمایندگان مردم دو کشور، نقشی کلیدی در اجرای این تفاهم‌نامه ایفا می‌کنیم.

بروجردی با تاکید بر این‌که روابط ۲ کشور وارد عرصه جدیدی از همکاری راهبردی شده و باید اقداماتی که تاکنون انجام نشده در راستای ابتکار یک پهنه-یک راه و نیز توافق همکاری همه‌جانبه ۲۵ ساله ممکن شود،‌ اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی و همکاری بانکی، گردشگری، علم و فناوری. به ویژه احداث قطار سریع السیر تهران -مشهد، تهران- تبریز، عملا موجب ارتقاء جایگاه چین در نزد افکار عمومی و مردم ایران خواهد گردید. 

وی ادامه داد: همان‌گونه که رئیس‌جمهور محترم جناب دکتر پزشکیان فرمودند، ما دوستان دوران سخت را فراموش نخواهیم کرد و بر تقویت روابط با چین و اجرایی شدن تفاهم‌نامه ۲۵ ساله تاکید داریم. بنده به‌عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی نیز معتقدم که رای اعتماد کامل مجلس شورای اسلامی ایران به همه وزرای پیشنهادی دولت، عرصه جدیدی برای قوت، قدرت و قوام روابط ۲ کشور و ۲ ملت ایران و چین فراهم آورده است.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین همچنین تصریح کرد: گفت‌وگویی شخصا با وزیر جدید نفت انجام دادم؛ آمادگی ایران برای ورود چین به‌ویژه ورود شرکت‌های بزرگ چینی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری، مشارکت و همکاری در ایران به وجود آمده است. خوشبختانه ورود تازه چین در حوزه نفتی یادآور آغازی خوب برای شروع مشارکت در دوران جدید می‌باشد.

بروجردی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت جمهوری اسلامی برای تعامل با جهان و عادی سازی روابط با کشورهای منطقه و ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری، ما نیز در مقابل انتظار داریم که دوستان چینی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مذکور و همچنین برای مبارزه با آلودگی محیط زیست در حوزه خودروهای برقی و هیبریدی، فناوری تولید برق از زباله و بازیافت‌های شهری و همچنین صنایع الکتریکی کم مصرف (ال ای دی) را با توجه به وجود وفور منابع و مواد اولیه در ایران، سرمایه گذاری و مشارکت الزام را به صورت سرمایه‌گذاری مشترک به انجام رساند. بنظر ما این بهترین راه مقابله با تبلیغات منفی علیه چین و جلوگیری از تشدید چین هراسی و چین ستیزی است.  

درخواست بروجردی از چین برای نقش‌آفرینی در مسئله فلسطین
دیدار رئیس‌جمهور چین و با میهمانان خارجی «کنفرانس بین‌المللی دوستی»

اهمیت جایگاه انجمن‌های دوستی با دیگر کشورهای جهان

وی با اشاره به رفع محدویت‌های بانکی و مالی دانشجویان و بازرگانان ایرانی اعم از تبدیل ارز و گشایش حساب بانکی گفت: متاسفانه به‌رغم توصیه‌های فراوان در نشست‌ها و مذاکرات با سفرای سابق و جدید چین و همچنین خاطرنشان کردن آن در نشست چهاردهم، هنوز اقدامی جدی صورت نپذیرفته و همچنان بر حل سریع این‌گونه معضلات، در جهت تقویت روابط و افزایش اعتماد متقابل اصرار می‌ورزیم.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین همچنین بیان کرد: سخنان ارزشمند و تاریخی جناب شی جین پینگ، ریاست محترم جمهور، در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس انجمن دوستی چین با سایر ملل و همچنین سخنرانی جناب وانگ‌یی، وزیر امور خارجه در این مراسم، نشان دهنده اهمیت جایگاه انجمن‌های دوستی با دیگر کشورهای جهان می‌باشد که بسیار قابل تقدیر و تشکر است.

بروجردی خاطرنشان کرد: با توجه به جنایات گسترده‌ای که علیه مردم مظلوم فلسطین، یمن و لبنان صورت می‌گیرد و تاکنون بیش از ۴۴ هزار نفر که اکثرا زنان و کودکان هستند قربانی گرفته است؛ انتظار می‌رود با توجه به نقش مهم بین‌المللی جمهوری خلق چین در این عرصه نیز ورود نموده و برای پایان دادن به این جنگ تحمیلی بی‌رحمانه نقش تاریخی خود را ایفا نماید.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری موفقیت آمیز پانزدهمین اجلاس مشترک انجمن‌های دوستی ایران و چین در پکن، شاهد توسعه و تعمیق  روابط ۲ کشور در حوزه های مختلف دیپلماسی عمومی، فرهنگی، اقتصادی، خواهر خواندگی، جوانان و بانوان باشیم.  

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha