• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403071814471
  • خبرنگار : 50046

معرفی گلیم و سفره کردی خراسان شمالی در شهر پرم روسیه

معرفی گلیم و سفره کردی خراسان شمالی در شهر پرم روسیه

ایسنا/خراسان شمالی مدیر روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: گلیم و سفره کردی خراسان شمالی در حاشیه اجرای تئاتر منتخب این استان در شهر پرم روسیه معرفی شد.

محسن عباسی بیان کرد: گلیم سفره کردی به‌عنوان صنایع‌دستی شاخص استان که در بخش بافته‌های داری به ثبت رسیده است در حاشیه اجرای تئاتر دائیک توسط هنرمندان استان در شهر پرم روسیه معرفی شد.

وی افزود: تئاتر دائیک با موضوع سرگذشت مادر یکی از شهدای جنگ تحمیلی و منتخب آثار برتر تئاتر کشور توسط هنرمندان استان در شهر پرم روسیه اجرا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی، عباسی گفت: در حاشیه برگزاری این تئاتر، با اهدای گلیم بجنورد به‌ عنوان شهر ملی منتخب گلیم در کشور به علاقه‌مندان و حضار معرفی شد.

سفره‌ی­ کٌردی نوعی گلیمِ سوزنی است که روش بافت آن به شیوه پیچشی است،­ سفره کردی نقشِ انگشت، انگشتِ عروس و یا بیجَک است و به همین علت در میان مردم منطقه با نام ­های گلیم ­انگشتی و پیش ­انداز نیز شناخته می شود.

این سفره ­ها در گذشته به­ طور معمول در جشن­­ ها، مراسم مذهبی، هنگام ناهار یا شام در برابر مهمان­ ها گسترده و بر روی آن انواع غذاهای محلی قرار می­‌گرفته است. و این­طور که بافندگان می­‌گویند در گذشته این سفره ­ها را در­ هنگام ورود عروس به چادر در مقابل پای او پهن می­ کردند که نمادی از برکت و اتحاد بوده است. به­ کار بردن نقوش خاص برای تزیین این فرش­ ها و همچنین به­ خاطر جنبه ‌های آیینی و احترامی که ایرانیان و مسلمانان برای برکات الهی به­ ویژه نان قائل بوده­ اند، سبب مقدس تلقین­­ شدن این بافته بوده است.

کاربرد دیگر این سفره­ ها به ­هنگام پخت نان، تهیه‌ خمیر و سفره‌ آرد بوده است هر خانواده‌ عشایر باید سه سفره می داشت یک سفره برای تهیه خمیر، ور­آمدن و چیدن چانه­ ها و سفره‌ دیگر برای نان پخته شده و سفره‌ سوم برای هنگام صرف غذاست. امروزه به­ علت تغییرات بسیاری که در زندگی عشایری ایجاد شده این گلیم ­ها به ­عنوان زیر­انداز استفاده می­ شود. روستاییان و عشایر کُرد خراسان شمالی این فرش­ ها را در ۱۵ روز می­ بافند. نقوش به­ کار رفته در این نوع گلیم با الهام گرفتن از محیط پیرامون بافنده و طبیعت شکل می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha