• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403071814593
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۸مهر؛ پیگیری همسان سازی حقوق بازنشستگان در ۲قوه/توصیه رئیس‌جمهور به استانداران

اخبار سیاسی ۱۸مهر؛ پیگیری همسان سازی حقوق بازنشستگان در ۲قوه/توصیه رئیس‌جمهور به استانداران

«انتخاب استانداران فارس، یزد، خراسان رضوی»، «وضعیت فیلترینگ» و «همسان سازی حقوق بازنشستگان» از موضوعات مهم خبری هجدهم مهر ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، در جلسه امروز هیات دولت به ریاست مسعود پزشکیان، استانداران خراسان رضوی، فارس و یزد معرفی شدند.

بر این اساس با تصویب اعضای هیات دولت آقای غلامحسین مظفری به عنوان استاندار خراسان رضوی، آقای حسینعلی امیری به عنوان استاندار فارس و آقای محمدرضا بابایی دره به عنوان استاندار یزد منصوب شدند.

در همین جلسه مسعود پزشکیان در سخنانی ضمن توصیه استانداران جدید به تلاش مستمر برای تحقق گفتمان وفاق ملی و همچنین اهداف دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی،‌ بر لزوم توجه به استفاده از ظرفیت جوانان نخبه، بانوان و اقوام و مذاهب مختلف بدون در نظر گرفتن رویکردهای جناحی و با تاکید بر اصول مهم شایستگی، توانمندی و کارآمدی تاکید کرد.

****

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت ضمن توضیح آخرین وضعیت پیگیری های مربوط به فیلترینگ در دولت چهاردهم، اعلام کرد: موضوع فیلترینگ در جلسه هیات دولت مطرح شد که وزیر ارتباطات در حال پیگیری است. رئیس‌جمهور بر همان عهدی که بستند، هستند.

ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات هم درمورد استفاده از فیلترشکن‌ها هشدار داد و گفت حدود دو سوم از مشترکان همراه از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند که بسیاری از آن‌ها از مجاری غیررسمی در اختیار قرار می‌گیرد و باعث می‌شود این گوشی‌ها یا سیستم‌ها به عنوان بستری برای حمله به زیرساخت‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد که آسیب جدی به امنیت سایبری است.

وی همچنین با اشاره به اینکه استفاده از فیلترشکن‌ها هزینه مالی به سبد خانوارها اضافه کند و گردش مالی غیرشفافی دارد، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این اقتصاد غیرشفاف از جیب دولت خارج شده است و به جای اینکه برای توسعه زیرساخت استفاده شود وارد بازار غیرشفاف می‌شود.

****

امروز همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه از تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه هیات دولت خبر داد و افزود: با ابلاغ آن، احکام صادر خواهد شد.

حمید پور محمدی یادآور شد: دیروز در مجلس توضیح دادم که دو موضوع مشکل قانونی دارد؛ یکی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و دیگری هم مطالبات گندمکاران. در مورد مطالبات گندمکاران هم حدود ۱۲ میلیون تن گندم خریداری شد و قیمتی تقدیمی که دولت باید برای آن بپردازد حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است که تا الان ۱۶۷ هزار میلیارد تومان آن که در قانون بودجه پیش‌بینی شد، پرداخت شد و برای مازاد آن اجازه نداشتیم که با هماهنگی قوا، امروز در جلسه سران قوا مطرح می‌شود.

وی افزود: قرار است به سازمان برنامه مجوزی دهند تا با فوریت مطالبات گندمکاران را به ویژه در مورد کسانی که در مناطق سردسیر هستند و مطالبات‌شان پرداخت نشده، وصول شود.

در همین ارتباط، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی از تعیین تکلیف مطالبات گندمکاران و همسان سازی حقوق بازنشستگان در شورای هماهنگی اقتصادی خبر داد و گفت: همچنین موضوعات مربوط به بازنشستگان مانند ۳۰ درصد یا ۴۰ درصد نیز ان‌شاءالله از این ماه شروع خواهد شد.

از طرف دیگر، علی جعفری آذر نماینده تبریز از صادر نشدن احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان توسط برنامه و بودجه در همه صندوق‌ها انتقاد کرد و خواستار اجرای این حکم شد.

مسلم صالحی  نیز در تذکری با اشاره جلسه شب گذشته روسای قوای مقننه و مجریه و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه و توافق درباره پرداخت مطالبات و گندمکاران، اظهار کرد: از رئیس مجلس بابت پیگیری پول گندم تشکر می‌کنم اما ای کاش جلسه‌ای که دیروز برگزار شد دو ماه پیش برگزار می‌شد نه الان که داد کشاورزان بالا رفته و بدهی‌ها روی دست آنها مانده است.

درادامه تذکرات نمایندگان درباره حقوق بازنشستگان، حمیدرضا حاجی بابایی هم تاکید کرد: همان طور که آقای قالیباف اشاره کرد، جلسات مستمری از طرف مجلس و دولت و سازمان برنامه و بودجه برگزار و در مورد بازنشستگان و متناسب‌سازی حقوق آنان تصمیمات خوبی گرفته شد.

گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک بخوانید.

همچنین مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (چهار شنبه) هجدهم مهر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

****

بنابر اعلام یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس در نامه ای به شورای عالی امنیت ملی خواستار تجدید نظر در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران شدند

حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری در گفتگو با ایسنا با تاکید بر لزوم تقویت بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امروز دیگر هیچ سازمان بین‌المللی و حتی کشورهای مدعی اروپایی و آمریکایی نمی‌توانند رژیم صهیونیستی را کنترل کنند چراکه این رژیم جعلی به هر جنایتی دست می‌زند؛ بر همین اساس حدود ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای را خطاب به شورای عالی امنیت ملی نوشتیم و آن را امضا کردیم و در آن از این شورا درخواست کردیم تا در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر کنند.

همچنین در اولین سالگرد نبرد طوفان الاقصی و در پی رویداد تاریخی نماز جمعه نصر، رسانه KHAMENEI.IR هم نمودار درختی جامع مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون عملیات طوفان الاقصی و حوادث غزه و جبهه مقاومت را در طول یک سال اخیر تدوین و منتشر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha