• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403071713715
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۷مهر؛ رونمایی از الواح هخامنشی/دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش و سپاه

اخبار سیاسی ۱۷مهر؛ رونمایی از الواح هخامنشی/دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش و سپاه

«رونمایی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور»، «دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش و سپاه» و «» از موضوعات مهم خبری هفدهم مهر ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، صبح امروز با حضور رئیس جمهور در محل موزه ملی ایران از بخشی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور نیز رونمایی شد.

این الواح در فاصله سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۴ در مجموعه تخت جمشید در یک محل کشف شدند و حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره نظم، ساختار و کارکردهای حکومت، خدمات اجتماعی از قبیل بیمه و خدمات ارائه شده به اقشار مختلف اجتماعی از جمله زنان باردار و افراد ناتوان، اطلاعات دیگر زیست اجتماعی، عمومی و خصوصی و اطلاعات عمومی کشور است.

رئیس‌جمهور در این مراسم ضمن بازدید از موزه ملی ایران، در دیدار مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز فعالان این حوزه، با بیان اینکه کشورهای دیگر تاریخچه فرهنگی ندارند اما آن را می سازند. ما داریم، اما فراموش کردیم، گفت: دانش آموزان ما باید با این مفاهیم آشنا شوند. باید بدانند چه نوع مدیریتی توانسته این توسعه را در آن دوران رقم بزند. زمانی که ما را از ریشه تمدن و مدیریت و فرهنگ ببرند ما را بی هویت کرده و هر کاری می خواهند با ما می کنند. ایران ما مملو از سرمایه های فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی و فرهنگی است.

مسعود پزشکیان همچنین در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی،‌ برنامه‌های دولت برای اصلاح و طراحی جدید ساختار نظام آموزش کشور به منظور رفع تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها در این حوزه را تشریح و خواستار نقش‌آفرینی نمایندگان برای کمک به تحقق این هدف بزرگ شد.

وی دربخش دیگری از اظهاراتش در واکنش به ایجاد دانشگاه‌های متعدد در کشور توضیح داد: ایجاد دانشگاه‌های متعدد در کشور بدون برنامه‌ریزی برای اشتغال، حجم بالای فارغ‌التحصیلان و همچنین عدم ارتباط نظامند این دانشگاه‌ها با صنعت موجب اتلاف وقت و سرمایه دانشجویان و عدم مهارت‌آموزی و توانمندی آنها شده و در نتیجه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به هنگام ورود به جامعه با مشکلات عدیده‌ای از جمله ناامیدی و سرخوردگی مواجه می‌شوند که این وضعیت نیازمند اصلاح است.

رئیس دولت چهاردهم قرار است روز پنجشنبه-۱۹ مهر هم برای شرکت در مراسم سالگرد مختوم قلی فراغی عازم ترکمنستان شود که در جریان این سفر  با مقامات سیاسی ترکمنستان نیز دیدار خواهد کرد.

امروز همچنین جلسه ای در خصوص تشکیل ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت فضای سایبری به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و در زمینه سازوکارهای تشکیل این ستاد با هدف هماهنگی و تقسیم کار ملی در حوزه امنیت و پیشرفت فضای سایبری بحث، بررسی و تصمیم گیری شد.

محمدرضا عارف در این جلسه با اشاره به اهمیت فضای مجازی و مزیت های کشور در بخش های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان، حوزه نرم افزاری و فناوری های پیشرفته در کنار جوانان تحصیل کرده، نخبه و باانگیزه دستور داد: ظرف سه هفته آینده  و با همکاری وزارتخانه ها، انجمن ها و دستگاه های ذیربط دولتی، حاکمیتی و امنیتی و دفاعی، ساز و کار پیش نویس و اساسنامه ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت سایبری با ایجاد دبیرخانه این ستاد در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، حضور وزرای ذیربط و به ریاست و زیر نظر رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در راستای ضمانت اجرایی شدن دستورالعمل ها و سیاست های فضای سایبر تدوین شود.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری هم با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود ضمن تاکید بر اینکه مسأله ساماندهی و ارتقای سرعت اینترنت و رفع فیلترینگ در یک مسیر قانونی و منطقی حل و انتظارات به حق جامعه برآورده خواهد شد، نوشت: با شتاب زدگی در موضع گیری ها و قضاوت های زودهنگام راه را برای حل مشکلات صعب و دشوار نکنیم. 

****

امروز همچنین طی تماسی از سوی دفتر مقام معظم رهبری دبیر کل و مدیر فنی تیم‌های ملی تکواندو، پیام تبریک رهبر انقلاب به تیم‌های ملی تکواندوی نوجوانان پسر و دختر ایران ابلاغ شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ضمن ابراز خوشنودی از این موفقیت، کسب این جایگاه بزرگ را به ورزشکاران، کادر فنی تیم ملی و دست‌اندرکاران فدراسیون تکواندوی ایران تبریک گفتند. ️

همزمان با فرارسیدن ١۶ مهرماه سالروز نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز فرمانده نیروی دریایی ارتش با فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار امیر دریادار شهرام ایرانی با سردار دریادار علیرضا تنگسیری، یاد و خاطره شهدا و ایثارگران، به‌ویژه شهید نادر مهدوی و یارانش که در مواجهه جانانه و مستقیم با نیروهای آمریکای در سال ١٣۶۶ در خلیج فارس به شهادت رسیدند، گرامی داشته شد.

****

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشی از گزارش خود به نمایندگان تاکید کرد: در سال ۱۴۰۳ دچار کسری بودجه شدیم و بخشی از بودجه عمومی را در هدفمندی هزینه کردیم. همچنین از صندوق توسعه ملی با اجازه از رهبری برای کسری بودجه استفاده کردیم. بنابراین برای تامین تبصره ۱۸ دچار کسری بودجه هستیم اما بانک‌ها برای این موضوع و برطرف کردن آن آمادگی دارند.

توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه اما با پرسش های پی در پی رئیس مجلس مواجه شد.

قالیباف در بخشی از گلایه خود از رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آقای پورمحمدی از رسوب شدن اعتبارات اشتغال در بانک‌ها سخن می‌گوید ولی مگر ما مسئول رسوب شدن این پول‌ها هستیم. دستگاه‌های اجرایی مربوطه مسئول بوده و نباید اعتبارات اشتغال در بانک‌ها رسوب کند. 

حمید پورمحمدی در پاسخ به این اظهارات توضیح داد: سازوکار فعلی نشان می‌دهد که عملکرد به درستی بوده ما طبق قانون عمل می‌کنیم که می‌گوید تسهیلات بدهید و بعد نظارت انجام شود. همچنین باید دقت در اجرای طرح‌ها هم صورت گیرد پس پرداخت اعتبارات برای اشتغال دقیق بوده و وزارت اقتصاد به دقت کارش را انجام دهد.

وی همچنین در جواب سوالی درباره مشکلات گندم کاران گفت:  در قانون بودجه برای پرداخت طلب گندم ۱۴۳ همت به اضافه یک درصد از محل ارزش افزوده پیش‌بینی شده که رقمی بالغ بر ۱۵۰ همت می‌شود. سازمان برنامه و بودجه برای جابجایی رقم اختیاراتی دارد تاکنون ۱۶۷ همت بابت خرید گندم به کشاورزان داده شده است.

رئیس سازمان برنامه بودجه درباره حقوق بازنشستگان نیز تصریح کرد: پرداخت پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۰ و یا موارد دیگری هم است که باید با تدبیر مجلس شورای اسلامی به راهکار مناسبی برسیم تا در کمترین زمان دغدغه نمایندگان رفع شود. سرعت در این کار مهم است چون رفتار بودجه سال آینده را تعیین می‌کند لذا دولت و سازمان برنامه و بودجه در خدمت برنامه است تا با راهکار مجلس شورای اسلامی و سران قوا مشکل را حل کنیم.

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه شنبه) هفدهم مهر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha