• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: آداب زندگی
  • کد خبر: 1403071814236
  • خبرنگار : 71269

تخم مرغ چقدر در سبد غذایی خانواده ایرانی جای دارد؟

تخم مرغ چقدر در سبد غذایی خانواده ایرانی جای دارد؟

در کشور ما چند سالی است که جشن تخم مرغ در برخی از مدارس برگزار می‌شود، تا از این طریق به دانش‌آموزان آموزش دهند که هر روز یک تخم مرغ بخورند و آن را در وعده‌های غذایی خود بگنجانند.

به گزارش ایسنا، امروز صبح وقتی پسرم گفت: مامان میشه برای من تخم مرغ درست کنی تا به مدرسه ببرم. وقتی دلیل این کار را پرسیدم گفت: «امروز در مدرسه جشن تخم مرغ داریم، و همه بچه‌ها قرار است امروز برای صبحانه تخم مرغ بیاورند و ما در حیاط مدرسه صبحانه بخوریم». این موضوع برایم خیلی جالب بود. در راه مدرسه والدین زیادی را دیدم که همراه خودشان وسایل این جشن را می‌بردند. مادرانی که برای این جشن زیراندازهای کوچکی برای نشستن بچه‌ها در حیاط مدرسه حمل می‌کردند. این موضوع ذهنم  را درگیر کرد، برایم جالب بود دلیل این نام‌گذاری را بدانم. این که یک ماده غذایی چرا باید این قدر مهم باشد که روز جهانی برای آن تعیین کنند؟ یا این که این ایده اولین بار توسط چه کسی یا کسانی مطرح شد؟ به این بهانه تصمیم گرفتم تا درباره این روز گزارشی بنویسم که در ادامه می‌خوانید:

روز جهانی تخم مرغ چه روزی است؟

دومین جمعه ماه اکتبر هر سال روز جهانی تخم مرغ نام گذاری شده است. در این روز، برای این ماده غذایی ارزشمند جشن تخم مرغ گرفته می‌شود. امسال نیز این روز مصادف با ۹ اکتبر ۲۰۲۴ میلادی برابر با ۱۸ مهر ۱۴۰۳ شده است.
برای اولین بار در سال 1996 این روز توسط “کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ”(IEC) نام گذاری شد. این کمیسیون تنها سازمان ناظر بر تولید تخم مرغ و محصولات فرآوری شده مربوط به آن در جهان است. در این روز در کلیه کشورهای عضو( IEC )، مراسم روز جهانی تخم مرغ برگزار می گردد. در ایران نیز این مراسم در سال 1380 برای اولین بار توسط یک شرکت خصوصی در زمینه تولید تخم مرغ برگزار شد.

در کشور ما چند سالی است که جشن تخم مرغ در برخی از مدارس برگزار می‌شود، تا از این طریق به دانش‌آموزان آموزش دهند که هر روز یک تخم مرغ بخورند و آن را در وعده‌های غذایی خود بگنجانند. در این روز به دانش آموزان گفته می‌شود که تخم مرغ‌هایی را به صورت آب پز یا نیمرو به مدرسه آورده و برای وعده صبحانه میل کنند.

چرا تخم مرغ این قدر مهم است؟

تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و موادمعدنی ضروری است. غذای کاملی که به دلیل ارزش غذایی بالا، نقش کلیدی در حفظ سلامت بدن دارد. این ماده غذایی برای رشد جسمی و مغزی کودکان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. توصیه‌های غذایی در مورد تعداد تخم‌مرغ‌های مجاز در هفته در سراسر جهان با هم فرق می‌کند. در برخی کشورها، توصیه می‌شود که بیشتر از دو یا سه تخم‌مرغ در هفته مصرف نشود، در حالی که در برخی دیگر، مصرف هفت تخم‌مرغ در هفته نیز مجاز است.

تخم مرغ در سفره ایرانیان چه جایگاهی دارد؟

این ماده غذایی به دلیل ارزان بودن قابل دسترسی برای اکثر افراد است. بنابراین از گذشته تاکنون نه تنها به صورت یک وعده غذایی استفاده می‌شود بلکه در تهیه بسیاری از غذاهای دیگر هم مصرف می‌شود. با وجود اینکه تخم‌مرغ به سادگی در دسترس است،  اما برخی از افراد به دلیل ناآگاهی از میزان مواد مغذی تخم‌مرغ به خوردن روتین آن در سبد غذایی خانواده اهمیت چندانی نمی‌دهند. لازم به ذکر است انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد بیان می‌کند که برای یک فرد سالم، لذت بردن از هفت تخم‌مرغ در هفته یا مصرف روزانه یک تخم‌مرغ کامل، بی‌خطر است.

تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین با کیفیت بالا محسوب می‌شود

هر تخم‌مرغ حاوی ۶ تا ۷ گرم پروتئین کامل است که نقش مهمی در ساخت و ترمیم بافت‌ها و عضلات بدن دارند. این پروتئین از کیفیت بالایی برخوردار است که بدن به‌ راحتی می‌تواند از آن برای حفظ و تقویت عضلات استفاده کند.

تخم‌مرغ منبعی از چربی‌های سالم، به‌ویژه اسیدهای چرب امگا-۳ است

اسیدهای چرب موجود در تخم مرغ برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید هستند. این اسیدها می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و برای بهبود عملکرد مغز نیز مؤثر باشند. هر چند که در تخم‌مرغ چربی‌های اشباع شده نیز وجود دارد اما مقدار آن کم بوده و برای اکثر افراد سالم مشکل‌ی ایجاد نمی‌کند. همچنین کلسترول موجود در تخم مرغ برخلاف باور عموم برای بدن خطرناک نیست.

تخم‌مرغ دارای طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی است

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در تخم مرغ برای حفظ سلامت عمومی بدن لازم هستند. مانند ویتامین B12، که برای سلامت مغز و تولید گلبول‌های قرمز ضروری است. ویتامین D، تخم‌مرغ که برای جذب کلسیم و حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار مهم است. ویتامین A، تقویت‌کننده بینایی، سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن است. ویتامین E، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، عمل می‌کند و برای سلامت قلب نیز مفید است. ویتامین B2 (ریبوفلاوین)،که به تولید انرژی و بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند. فسفر، که برای سلامت استخوان‌ها ،دندان‌ها و تولید انرژی مهم است. آهن، که به تولید هموگلوبین در خون کمک کرده و برای انتقال اکسیژن در بدن حیاتی است. روی، که برای تقویت سیستم ایمنی و رشد و توسعه سالم بدن ضروری است.
تخم‌مرغ‌های محلی یا غنی شده با امگا ۳ ارزش غذایی بالاتری دارند. این تخم‌مرغ‌ها حاوی مقادیر بیشتری از چربی امگا ۳ و ویتامین‌های A و E هستند. بنابراین، انتخاب این تخم مرغ‌ها می‌تواند به تامین بهتر نیازهای غذایی شما کمک کند.

یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در تخم‌مرغ کولین است

کولین یک ماده مغذی ضروری برای بدن محسوب می‌شود، بدن برای داشتن عملکرد طبیعی خود نیازمند وجود این ماده است. کبد انسان می‌تواند مقادیر اندکی از این ماده مغذی را تولید کند اما باید از طریق رژیم غذایی نیز آن را برای بدن تامین کنیم. تخم مرغ کامل بهترین و منبع اصلی کولین است. این ماده مغذی برای ساخت غشای سلولی و حفظ عملکرد سالم مغز و سیستم عصبی بسیار مهم است. ماده‌ای که برای زنان بار دار نیز فواید بسیاری دارد، چرا که به رشد سالم مغز جنین کمک می‌کند و خطر بروز ناهنجاری‌های مادرزادی را کاهش می‌دهد.

تخم‌مرغ حاوی دو آنتی‌اکسیدان مهم به نام‌های لوتئین و زآگزانتین است

این دو آنتی‌اکسیدان برای حفظ سلامت چشم‌ها حیاتی هستند. آن‌ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا کمک کرده و از تخریب سلول‌های چشمی جلوگیری کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف تخم‌مرغ به‌طور منظم می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند.

تخم‌مرغ به دلیل محتوای بالای پروتئین و مواد مغذی، یک انتخاب عالی برای حفظ وزن سالم یا کاهش وزن است.

مصرف تخم‌مرغ باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. این اثر سیری کمک می‌کند تا در طول روز  کمتر به سمت غذا و خوردن بیشتر بروید. همچنین مصرف تخم‌مرغ در وعده صبحانه می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش داده و به کنترل وزن کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha