• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070302131
  • خبرنگار : 71588

هشدار وزیر خارجه سابق اتریش درباره تکرار اشتباه سال ۱۹۸۲ اسرائیل توسط نتانیاهو

هشدار وزیر خارجه سابق اتریش درباره تکرار اشتباه سال ۱۹۸۲ اسرائیل توسط نتانیاهو

وزیر خارجه سابق اترش اعلام کرد: تشدید تنش کنونی و آنچه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد به معنای اعلام رود لیتانی در جنوب لبنان به عنوان مرز شمالی اسرائیل است.

به گزارش ایسنا، «کارین کنایسل»، وزیر خارجه سابق اتریش در گفت‌وگو با شبکه RT روسیه گفت: «در چند روز گذشته با همسایگان سابقم در لبنان، نزدیک شهر طرابلس، صحبت کردم، البته آنها بمباران اسرائیل را می‌شنوند خصوصاً در بیروت اوضاع وحشتناک است و در سایر نقاط، مانند شمال، مردم کار و زندگی می کنند، اما صدها هزار نفر در منطقه جنوبی هستند و اگر مساحت لبنان را محاسبه کنیم، ۱۰ هزار و۴۰۰ کیلومتر مربع است که منطقه کوچکی در حجم و مساحت خاک روسیه است و از شمال به جنوب حتی ۱۲۰ کیلومتر امتداد ندارد، بنابراین واقعاً کشوری کوچک و پرجمعیت است.

وی در ادامه افزود: فراموش نکنیم که یک نیروی کلاه آبی وابسته به سازمان ملل متشکل از چند هزار سرباز داریم که احتمال می‌رود از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری و به غیرنظامیان کمک کنند من این روزها هیچ اقدامی از سوی کلاه آبی‌ها نمی‌بینم؛ ما فقط اهداف غیرنظامی و افراد آواره را می‌بینیم و این برای غیرنظامیان امری وحشتناک است. درگیری‌ها از هفتم اکتبر تشدید شده است و هفته آینده در مورد آن گفته می‌شود یک سال کامل اسرای اسرائیلی در اسارت بوده‌اند و بنیامین نتانیاهو نتوانسته است اظهارات خود را در واقعیت انجام دهد و آنها را عملی کند. اسیران هستند در غزه شهرک‌سازی شده و همچنین جبهه‌ای جدید در کرانه باختری گشوده شده است.

وزیر خارجه سابق اتریش همچنین اظهار کرد: نظر من در کل این است که بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) جبهه سوم را گشوده و مستقیماً به سطح دوم رفته و به خانه اول باز گشته است، زیرا هدف از کاری که او اکنون انجام می‌دهد این است که رود لیتانی در جنوب لبنان را مرز شمالی با اسرائیل اعلام کند. این کاری است که پیشینیان او در سال ۱۹۷۸ انجام دادند و این اتفاق از چندین دهه پیش افتاده است. آنها چیزی شبیه به یک منطقه حائل ایجاد کردند. ما شاهد چندین جنگ در لبنان بوده‌ایم که بزرگترین آنها در سال ۱۹۸۲ بود و درنهایت اسرائیل امنیت خود را کامل از دست داد.

وی همچنین تاکید کرد: به عقیده من این اقدام هیچ نوع بهبودی درراستای امنیت اسرائیل به همراه ندارد، زیرا حزب‌الله در پاسخ عمق اسرائیل را هدف قرار داد، مانند شهر حیفا که یک شهر ساحلی مهم است و هرگز چنین اتفاقی قبل از آن نیفتاده بود.

کارین کنایسل تصریح کرد: نتانیاهو قصد ایجاد مرزهای شمالی جدیدی را دارد و ما بارها شاهد نقض معیارهای قانون جنگ، قوانین بشردوستانه و قوانین بین‌المللی بوده‌ایم. اسرائیل اکنون در موقعیتی نیست که چنین کاری انجام دهد به نظر من با ورود به یک جنگ طولانی هرگز این اتفاق نمی‌افتد زیرا ارتش اسرائیل شرایط تولید مهمات خودشان را ندارد و نمی‌تواند برای مدت طولانی از عهده آن برآیند.

وزیر خارجه سابق اتریش تاکید کرد: ما شاهد کشته شدن صدها سرباز اسرائیلی در غزه و زخمی شدن چند هزار تن بوده‌ایم و روحیه ارتش اسرائیل بالا نیست، بنابراین آنچه اکنون انجام می‌دهند آشوب‌افکنی و ایجاد هرج و مرج است مانند حملات سایبری و انفجار دستگاه‌های ارتباطی پیجر.

در روز سه‌شنبه هفته پیش چند هزار دستگاه پیجر در لبنان منفجر شد که به شهادت دست‌کم ۱۲ نفر منجر شد و بیش از ۲۸۰۰ نفر را مجروح کرد. سپس در روز چهارشنبه در موج دیگری از این انفجارها، بی‌سیم‌ها و لوازم الکترونیک مورد استفاده توسط اعضای حزب‌الله منفجر شد که این بار هم ۲۵ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح شدند. همچنین حزب‌الله لبنان در روز جمعه اعلام کرد که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه بیروت ۱۶ نفر به شهادت رسیده‌اند، از جمله «ابراهیم عقیل» فرمانده حزب‌الله. این حمله همچنین ۶۶ مجروح به دنبال داشت.

ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه حملات تجاوزکارانه گسترده خود به مناطقی در جنوب و شرق لبنان را آغاز کرد. در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی به جنوب و شرق لبنان در روز دوشنبه ۵۰۰ نفر شهید و ۱۶۵۰ نفر زخمی شدند و موج عظیمی از آوارگی در شهرها و روستاهای جنوب به دلیل بمباران بی‌سابقه از هشتم اکتبر گذشته به ثبت رسید.

حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به این جنایات حملات متعددی را به شمال فلسطین اشغالی انجام داد. این حملات منجر به ترس و وحشت صهیونیست‌ها شد و شهر اشغالی «حیفا» را به تعطیلی کشاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha